عصر خودرو

کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت...

نرخ بیکاری در زمستان پارسال چقدر بود؟

عصر بازار- اعلام نرخ بیکاری کشور در زمستان سال گذشته، میزان حق‌الزحمه کاریابی‌ها در سال جدید، تاسیس فروشگاه بزرگ کالای ایرانی توسط تعاونی‎ها و اشتغالزایی ۶۵ هزار نفری تعاونی‌ها در سال گذشته، از مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

نرخ بیکاری در زمستان پارسال چقدر بود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این هفته مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زمستان سال گذشته را 12.1 درصد اعلام کرد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١۰ ساله و بیشتر در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 12.1 درصد از جمعیت فعال، ‌ بیکار بوده‌اند.

    بیکاری جوانان ٢٩- ١٥ ساله نیز حاکی از آن است که 25.2 درصد از جمعیت فعال ٢٩- ١٥ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. در زمستان ١٣٩٦، 39.7 درصد جمعیت ١۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

    بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور بیانگر آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٥)، ۰.٨ درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (پاییز١٣٩٦)، ۰.٤ درصد کاهش داشته است.

    مبارزه با فقر و گسترش اشتغال دو برنامه کلیدی وزارت کار

    وزیرتعاون، کار و رفاه اجتاعی در هفته‌ای که گذشت فقرزدایی و گسترش اشتغال را از دو برنامه‌ مهم دولت در سال جاری عنوان کرد. وی در این باره گفت: صندوق کارآفرینی امید با رویکرد حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک در جهت تحقق این دو هدف گام‌های خوبی برداشته است.

    ربیعی همچنین برنامه‌ریزی برای توانمندسازی منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را ازجمله اولویت‌های سال 1397 نام برد.

    مبلغ حق الزحمه کاریابی‌ها چقدر است؟

    این هفته مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مبلغ حق الزحمه کاریابی‌ها برای سال 97 را اعلام کرد.

    آنطور که اکبرنیا گفته حق الزحمه ثبت نام و مشاوره شغلی در دفاتر کاریابی داخلی مبلغ 200000 ریال و حق الزحمه ثبت نام به همراه مشاوره شغلی در دفاتر کاریابی خارجی مبلغ 300000 ریال است. حق الزحمه ثبت نام و مشاوره شغلی کاریابی‌های داخلی در مناطق محروم کشور نیز مبلغ 140000 ریال تعیین شده است.

    وی از تقسیط حق الزحمه کاریابی‌ها خبر داد و گفت: کاریابی طی توافق با به کارگمارده می‌تواند حق الزحمه خود را به صورت اقساط وصول کند و به منظور وصول حق الزحمه خود در زمان معرفی به کار از جوینده کار تضمین و تأمین لازم را درقالب سفته دریافت کند.

    اکبرنیا متذکر شد: تعرفه حق الزحمه به کارگماری کارجو در خارج از کشور برای قرارداد کار یک ساله و بیشتر معادل حداقل حقوق پایه مورد تایید سفارت ایران در کشور هدف و برای قرارداد کار کمتر از یک سال به صورت تناسبی محاسبه و توسط وزارت به دفاتر کاریابی ابلاغ می شود.

    تاسیس فروشگاه بزرگ کالای ایرانی توسط تعاونی‌ها در سراسر کشور

    در هفته‌ای که گذشت، رییس اتاق تعاون ایران بر لزوم ایجاد زنجیره ارزش بین تعاونی‌ها از تولید تا مصرف تاکید کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ تعاون در تمام شهرهای بزرگ یک فروشگاه عرضه محصولات ایرانی راه اندازی خواهد شد.

    بهمن عبدالهی با اشاره به نام‌گذاری سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، گفت: با توجه به شعاری که امسال اعلام شده نقش تعاونی‌های تولیدی قطعا کلیدی‌تر و وظیفه آن‌ها سنگین‌تر است و بر همین اساس درصدد بهبود کیفیت کالاهای تولیدی در بخش تعاون خواهیم بود.

    اشتغالزایی 65 هزار نفری تعاونی‌های در سال گذشته

    مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این هفته آمار تشکیل تعاونی‌ها و اشتغالزایی آن‌ها در سال گذشته را منتشر کرد.

    بر اساس آمار استخراج شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در سال 1396 تعداد 4018 تعاونی جدید در کشور برای انجام فعالیت‌های مختلف کسب و کار به ثبت رسیده‌اند.

    مجموع اعضای این تعاونی‌ها بیش از90 هزار نفر و میزان فرصت شغلی به ثبت رسیده 65 هزار و 638 نفر بوده است.

    برابر بررسی‌ها، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده در استانهای "فارس" و "خراسان رضوی" و بیشترین فرصت شغلی ایجاد شده مربوط به تعاونی های "کشاورزی" با 18092 نفر و تعاونی‌های "صنعت" با 15620 نفر بوده است.

    طراحی سند مهارت استانها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت. به گفته پاک سرشت، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ـ این سند بر اساس نیاز و تقاضای آموزشی منطقه‌ای و با نگاه محلی به مدیریت عرضه و تقاضای آموزشی تدوین می‌شود.

    او تصویب قانون نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی را از مهم ترین رویدادهای سال 1396 در حوزه مهارت آموزی کشور عنوان کرد.

    وی نقش تشکل‌های بخش خصوصی در ارتقای اثربخشی آموزشهای مهارتی را مهم خواند و اجرای طرح مهارت آموزی دانشجویان حین تحصیل با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح آموزش سربازان وظیفه با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و اجرای طرح ایران مهارت با همکاری آموزش و پرورش را از جمله برنامه‌های  مهم این سازمان در سال 1397عنوان کرد.

    به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال حمایت از کالای ایرانی در راستای حمایت از تولید و مهارت ایرانی نقش خود را مسؤولانه ایفا می کند.

    برچسب ها