عصر خودرو

با تشدید فشارهای سیاسی واشنگتن؛

ارزش روبل روسیه به کمترین میزان دو سال گذشته رسید

عصر بازار- با تشدید فشارهای سیاسی واشنگتن که سرمایه‌گذاران خارجی را مجبور به ترک روسیه می‌کند، ارزش روبل به کمترین میزان ۲ سال گذشته رسید.

ارزش روبل روسیه به کمترین میزان دو سال گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، در معاملات امروز بازار ارز مسکو ارزش روبل این کشور در برابر دلار و یورو به کمترین میزان از اواخر سال 2016 تاکنون رسید.

    اصلی‌ترین دلیل کاهش ارزش روبل فشار سیاسی ناشی از واشنگتن است که سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور را مجبور می‌کند از سرمایه‌گذاری در مسکو خودداری کنند، البته بالا رفتن قیمت نفت در معاملات امروز باعث شد تا از کاهش بیشتر ارزش روبل جلوگیری شود. هم‌اکنون برابری هر دلار به بیش از 64 روبل و برابری یورو نیز به 80 روبل رسیده است.

    سین مکلاف‌لین، کارشناس مؤسسه کاپیتال اکونومیک، معتقد است: شرایط به‌گونه‌ای است که این احتمال وجود دارد در صورتی که قیمت نفت بالا بماند، ارزش روبل روسیه در آینده دوباره افزایش یابد،‌ البته تأثیرات منفی تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو می‌تواند به روبل آسیب زده و بازار بورس روسیه را منفی کند.

    میخائیل ماشکنکو،‌کارشناس مؤسسه ای‌تورو، معتقد است: سیاست خصمانه غرب علیه روسیه، سرمایه‌دارانی که به صورت بلندمدت در روسیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به خارج کردن دارایی‌های خود از این کشور مجبور می‌کند. اگرچه تعداد شرکت‌های در تحریم‌های جدید  محدود است، اما سرمایه‌گذاران خارجی در روسیه این اقدام را نشانه‌ای از لزوم فروش دارایی‌های خود در روسیه می‌داند؛ چراکه سیگنال‌های جدید در تقابل روسیه با غرب، این احتمال را ایجاد می‌کند که در آینده شاهد افزایش بیشتر تحریم شرکت‌ها در روسیه باشیم.

    وی تأکید کرد: فروش اوراق قرضه بلندمدت روسیه باعث شده است که قیمت برخی از آنها به کمترین میزان طی ماه‌های گذشته کاهش یافته و بر ارزش روبل نیز تأثیرگذار باشد.

    به گفته اوگنی کوشلف، کارشناس ارشد اقتصادی بانک روس‌بانک، یکی دیگر از ریسک‌های بالقوه‌ای که از سوی تحریم‌ها علیه اقتصاد روسیه ایجاد می‌شود، احتمال بالا رفتن تورم در این کشور است.

    وی گفت: به نظر من افزایش تورم و کاهش اطمینان و قدرت مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران باعث می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی در روسیه به صفر نزول کرده و حتی منفی شود.

    آناستازیا ایگناتنکو، کارشناس ارشد مؤسسه تله‌ترید، معتقد است: تحریم‌های قبلی آمریکا در بورس مسکو خیلی جدی گرفته نشد اما تحریم‌های جدید با واکنش قابل توجه بورس در روسیه مواجه شده است؛ چراکه در تحریم‌های جدید همکاری طرف‌های خارجی با بسیاری از صادرکنندگان بزرگ در روسیه ممنوع شده است.

    برچسب ها