عصر خودرو

تاثیر بازگشت تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران بالا نخواهد بود

عصر بازار- بازار نفت در ۲۴ ساعت گذشته با تحولاتی چون کم بودن تاثیر بازگشت تحریم های آمریکا بر کاهش صادرات نفت ایران، دقیق تر شدن برآوردها از بازار جهانی نفت، حمایت قطر از وحدت دائم میان اوپک و روسیه و کاهش ۴۰ درصدی خرید نفت چین از عربستان همراه بود.

تاثیر بازگشت تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران بالا نخواهد بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، تحلیلگران بانک های سیتی گروپ، سوشیت جنرال، رویال بانک کانادا و میتسوبیشی یو اف جی معتقدند اکنون که «مایک پمپئو» نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی ترامپ شده، احتمال بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران افزایش یافته اما تاثیر بازگشت تحریم ها بر کاهش صادرات نفت ایران چندان بالا نخواهد بود.
    بر اساس پیش بینی بانک سوشیت جنرال، در صورت بازگشت تحریم ها 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران در معرض ریسک قرار می گیرد.
    بانک های دیگر نیز این رقم را کمتر از 350 هزار بشکه در روز ارزیابی می کنند.
    تحریم های قبلی اعمال شده علیه ایران در دوره ریاست جمهوری اوباما توانسته بود صادرات نفت ایران را بیش از 1 میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد.
    به اعتقاد این تحلیلگران، تحریم ها علیه ایران این بار به شدت دور قبل نخواهد بود زیرا اتحادیه اروپا در تحریم مجدد صادرات نفت ایران ایفای نقش نخواهد کرد. کشورهای اروپایی سال گذشته روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده اند و این کشورها با عقاید ترامپ راجع به ایراداتی که بر برجام وارد است، موافق نیستند.

    ** اوپک: برآوردها از بازار جهانی نفت دقیق تر می شود
    به گزارش رویترز، یک مقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که پیش بینی سازمان های جهانی دولتی از تقاضای نفت در حال نزدیک تر شدن به یکدیگر است اما تلاش بیشتری نیاز است تا کیفیت ارقام و اطلاعات بهبود یابد.
    میزان ذخایر جهانی نفت نیز منبعی برای بررسی میزان عرضه و تقاضا است و اطلاعات نادرست سبب ایجاد اختلال در ارزیابی های دقیق می شود.
    به گفته «عزیز یهیایی» تحلیلگر ارشد اوپک، مدت هاست که به علت نوسان شدید قیمت ها، آمار روشنی از تقاضا، عرضه و سطح ذخایر به دست نمی آید. برآورد آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در ژوئیه 2016 از سطح تقاضای نفت در سال 2017 بین 95 میلیون تا 97 میلیون بشکه در روز قرار گرفت، در حالی که اختلاف میان برآوردها در پیش بینی های بعدی به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت که حتی این اختلاف نیز نزدیک به یک درصد از بازار نفت را شامل می شود و سبب ایجاد مشکل در ارائه برآوردهای دقیق می شود.

    **عربستان برای توسعه بزرگ ترین پالایشگاه آمریکا آماده می شود
    به گزارش رویترز، «امین ناصر» مدیر اجرایی شرکت سعودی آرامکوی عربستان، یادداشت تفاهم هایی را به ارزش هشت تا 10 میلیارد دلار با شرکت های آمریکایی هانیول و تکنیپ به امضا رسانده تا فناوری تولید محصولات پتروشیمی را برای استفاده در مجتمع شیمیایی چند میلیارد دلاری که آرامکو در حال بررسی ساخت آن در پالایشگاه «پورت آرتور» است، مورد مطالعه قرار دهد.
    شرکت آرامکو نخستین اقدام ها را برای توسعه بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا «پورت آرتور» برداشته است؛ این پالایشگاه توسط شرکت «موتیوا انترپرایزز»، یکی از شرکت های تابعه آرامکو اداره می شود.
    به گفته «برایان کافمن»، شرکت موتیوا در حال بررسی افزایش ظرفیت پالایشی خود از 603 هزار بشکه به یک یا 1.5 میلیون بشکه در روز است که می تواند این شرکت را به بزرگ ترین پالایشگاه جهان بدل کند.

    **عربستان در آرزوی نفت 80 دلاری است
    به گزارش بلومبرگ، عربستان آرزو دارد که به منظور افزایش ارزش سهام آرامکو پیش از عرضه اولیه آن در بازار، قیمت نفت به حدود 80 دلار برسد.
    مقامات عربستانی در مذاکرات خود با نمایندگان سازمان اوپک و سهامداران بازار نفت همواره سعی کرده اند که موضع خود را درباره قیمت نفت آشکارا اعلام نکنند، با این وجود از مذاکرات آنها این بر آمده است که ریاض به دنبال نفت 80 دلاری است.

    **حمایت قطر از وحدت دائم میان اوپک و روسیه
    به گزارش رویترز، «محمد الساده»، وزیر انرژی قطر گفت که از ایده ایجاد یک چارچوب دائمی برای همکاری های اوپک با روسیه بعد از خاتمه دوره فعلی کاهش تولید نفت حمایت می کند.
    وزیر انرژی قطر افزود: اوپک و متحدانش باید محدودیت های عرضه نفت را حفظ کنند تا تداوم قیمت نفت در سطح قابل قبول خود را که موجب افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت و جلوگیری از وقوع شوک عرضه و قیمت در دراز مدت خواهد شد تضمین کنند.
    به گفته الساده، تقاضای جهانی برای نفت امسال حداقل 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز یا 1.5 درصد افزایش خواهد یافت اما سرمایه گذاری جهانی 400 میلیارد دلاری همچنان به اندازه کافی بالا نیست که بتواند جایگزین تولید از میادین قدیمی شود و پروژه های جدید را راه اندازی کنند، از این رو، ضرورت دارد که روند همکاری های اوپک حفظ شود.

    **یک شرکت چینی خرید نفت از عربستان را 40 درصد کاهش می دهد
    به گزارش رویترز، یکی از مسئولان شرکت یونیپک، زیرشاخه معاملاتی شرکت سینوپک چین که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت در آسیاست، اعلام کرد: در پی افزایش بیش از انتظار قیمت رسمی فروش نفت از سوی شرکت سعودی آرامکو عربستان، سینوپک قصد دارد در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) سال جاری میلادی خرید نفت از عربستان را 40 درصد کاهش دهد.
    وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: پالایشگاه‌های ما بر این باورند که این قیمت نامعقول است، زیرا از ساز و کار قیمت‌گذاری پیروی نمی‌کند.
    آرامکو در واکنش به اقدام شرکت سینوپک، اظهار نظری نکرده است.

    **عربستان صدور نفت را برای دوازمهمین ماه متوالی ثابت نگه می دارد
    به گزارش رویترز، وزارت انرژی عربستان اعلام کرد که این کشور به عنوان عمده ترین صادرکننده نفت جهان قصد دارد عرضه محموله های نفت خود را در ماه مه سال جاری میلادی برای دوازهمین ماه متوالی کمتر از هفت میلیون بشکه در روز نگه دارد.
    این کشور عضو اوپک از برنامه تولیدی خود اطلاعاتی بیان نکرد. تولید نفت عربستان در ماه مارس (اسفند - فروردین) 9 میلیون و 910 هزار بشکه در روز اعلام شد که کمتر از رقم تعیین شده (10 میلیون و 58 هزار بشکه در روز) در توافق اوپک است.

    **مکزیک 9 درصد پالایش نفت را افزایش داد
    به گزارش رویترز، کارلوس تروینو، رئیس شرک ملی نفت مکزیک (پیمکس) خبر داد که این شرکت اکنون حدود 9 درصد نفت بیشتری در پالایشگاه های داخلی خود نسبت به سال 2017 میلادی پالایش می کند.
    به گفته تروینو، میزان کنونی پالایش حدود 834 هزار بشکه در روز است و این میزان در سال 2017 میلادی 767 هزار بشکه در روز بوده است.
    وی انتظار دارد که سطح پالایش نفت در سال جاری میلادی پس از پایان برنامه های تعمیر و نگهداری تاسیسات پالایشی به 900 هزار بشکه در روز برسد.

    برچسب ها