عصر خودرو

رئیس کنفدراسیون صادرات:

دولت باید سرکشی دلار را مهار می‌کرد

عصر بازار- رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: دولت مجبور بود که برای مدیریت شرایط ، به بازار ارز ورود کند و عدم دخالت دولت می‌توانست عواقب خطرناکی در بازار ارز داشته باشد. از سوی دیگر اعلام تک نرخی شدن ارز با پشتوانه بوده است.

دولت باید سرکشی دلار را مهار می‌کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، در هفته گذشته بازار ارز با نوساناتی مواجه شد تا جایی که دلار تا 6000 تومان هم پیش رفت؛ لذا از سوی مسئولان عالی اعلام شد که از روز سه شنبه( ٢١ فروردین) دلار تک نرخی شده و نرخ رسمی آن 4200 تومان است و هرگونه فروش دلار بیشتر از این قیمت قاچاق محسوب می‌شود.

    محمد لاهوتی ، درباره این تصمیم جدید دولت در مورد نرخ ارز اظهار کرد: اتفاقاتی که در حوزه ارز طی سه ماه گذشته رخ داد و اینکه بعد از تعطیلات عید بی دلیل نرخ ارز به  5000 و 6000 تومان رسید، به نظر آمد که وقت آن بود دولت ورود کند و با سیاست گذاری دقیق‌تری بتواند سرکشی دلار را مهار کند و شاید هم زودتر از این‌ها انتظار می‌رفت که این کار صورت گیرد.  

    وی افزود: در شرایط نابسامانی که در روزهای گذشته رقم خورد، فضای کسب و کار دچار وقفه شد و عملا در آن روزهایی که تلاطم‌های ارزی داشتیم در بازار، خرید و فروشی صورت نگرفت. وقتی که شرایط اینگونه رقم می‌خورد مطمئنا فرصت برنامه ریزی حتی برای یک هفته برای فعالان اقتصادی گرفته می‌شود.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بنابراین ورود دولت به موضوع و تصمیم‌گیری قاطعانه‌اش در مورد سامان‌دهی بازار ارز یک حرکت جسورانه بود و امیدوار هستیم که با توجه به موضوعاتی که توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شده، در عمل هم شاهد اجرای دقیق آن باشیم تا مجددا ضمن آرامش در بازار ارز، این اطمینان به تمام آحاد جامعه اعم از فعالان اقتصادی و کسانی که ارقام کوچک خودشان را طی روزهای گذشته تبدیل کرده‌اند بازگردد و در واقع این اطمینان به آن‌ها داده شود که شرایط رو به سامان است.

    تک نرخی شدن ارز با پشتوانه بوده است

    لاهوتی با بیان اینکه دولت شرایط را برای تک نرخی شدن ارز مهیا کرده است، گفت: از آنجاکه دولت برای تک نرخی شدن ارز شرایط ویژه‌ای را ترسیم کرده بود، ‌برداشت ما این است که اکنون دولت به این شرایط رسیده و این اعلام تک نرخی شدن ارز با پشتوانه بوده است. به هر حال بر اساس شرایط خاصی که بر بازار حاکم می‌شود دولت‌ها موظف هستند از عواقب بعدی جلوگیری کنند و این تصمیم دولت بیشتر مدیریت بود تا دخالت در بازار.

    رئیس کنفدراسیون صادرات اضافه کرد: ضمن اینکه تمام کسانی که در زمینه قیمت ارز در ماه‌های گذشته اظهار نظر کرده ‌اند نرخ ارز را حدود 4200 تومان پیش‌بینی می‌کردند و با فرمول احکام برنامه چهارم و پنجم که تورم سالیانه در آن محاسبه شده نرخ ارز در همین حدود قرار می‌گیرد؛ بنابراین نرخ‌های بالای 5000 تومان که برای ساعاتی اتفاق افتاد بیشتر جو روانی بود که این به افزایش قیمت دامن زد.

    اگر دولت به بازار ارز ورود نمی‌کرد عواقب خطرناکی در انتظار بازار ارز بود

    وی با اشاره به اینکه نیاز بود که دولت در بازار ورود کند، اظهار کرد: بنابراین اگر دولت و بانک مرکزی به عنوان کسانی که وظیفه‌اشان مدیریت شناور ارز است و در بزنگاه‌هایی مجبورند ورود کنند تا بازار را تنظیم کنند، به نظر می‌رسد که اکنون دولت به تکلیف قانونی خودش عمل کرده است و با ورود به این شرایط خواسته است بازار را مدیریت کند. اگر دولت به مسئله ورود نمی‌کرد عواقب آن خیلی خطرناک‌تر بود از اینکه امروز تصور کنیم دولت نرخ ارز را دستوری تعیین کرده است.

    لاهوتی گفت: اگر منابع دولت تامین باشد و واردات را جوابگو باشد می‌تواند قیمت را در همان 4200 تومان تعیین کند ولی در غیر این صورت می‌تواند اثراتی غیر از این داشته باشد.

    برچسب ها