عصر خودرو

معاون صادراتی وزیر صنعت معدن وتجارت:

آماده برقراری تجارت آزاد با ازبکستان هستیم

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تجارت آزاد، هدف نهایی مذاکرات تجاری ایران و ازبکستان است.

آماده برقراری تجارت آزاد با ازبکستان هستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مجتبی خسروتاج ، معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، در همایش تجاری ایران و ازبکستان، اظهار کرد: ایران آمادگی هر گونه تجارت، به خصوص تجارت آزاد، را با ازبکستان دارد در صورت نیاز برای برخی کالاهای دو کشور که نیازمند پوشش‌های حمایتی نظام تعرفه‌ای است لیستی تهیه خواهد شد اما در نهایت اصل کلی بر ایجاد تجارت آزاد، بدون ایجاد تبعیض، میان دو کشور است.

    خسروتاج تصریح کرد: آمادۀ برقراری تجارت آزاد با ازبکستان هستیم و تلاش می‌کنیم علاوه بر ارائه تسهیلات در صدور ویزا، همکاری‌های بانکی دو کشور نیز را توسعه دهیم.

    وی در تشریح روند توافقات طرفین در روز اول اجلاس کمیسیون مشترک، گفت: طی این اجلاس سعی داریم تا همۀ ابعاد همکاری ایران و ازبکستان را بررسی کنیم به خصوص در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ویزا، خدمات بانکی و همکاری‌های نفتی ، ظرفیت‌های دو طرف در بخش خدمات فنی و مهندسی در چارچوب حقوق و منافع متقابل مطرح شد.

    خسروتاج با تأکید بر عزم دو کشور در رفع موانع موجود بر سر راه تجارت مشترک اذعان کرد: ازبکستان رویکردها و سیاست‌های جدیدی در قبال تجارت خارجی خود در پیش گرفته و فضای باز تجاری در ازبکستان به پیشبرد اهداف طرفین در زمینۀ تجارت کمک خواهد کرد که در این راستا و با هدف توسعه همکاری‌ها، امروز مرکز تجاری مشترک ایران و ترکمنستان در تهران افتتاح  شد.

    معاون صادراتی وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ترانزیت و توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اشاره کرد و افزود: روز گذشته مسئولان کشور ازبکستان اعلام کردند که نیازمند خرید نفت از ایران هستند.

    وی همچنین با اشاره به قدرت ایران در تولید فولاد افزود: انواع محصولات ساختمانی، شیرآلات، کاشی و سرامیک، اسکلت و قطعات آن، فرآورده‌های دارویی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات مرتبط با صنعت فولاد، پی وی سی و انواع تایر و تیوپ از جمله کالاهایی است که ممکن است ایران در صادرات آنها به ازبکستان دارای مزیت باشد.

    در ادامه این همایش حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، نیز در تشریح حجم تجارت خارجی ازبکستان با ایران، اظهار کرد: در سال 2016 حجم واردات ازبکستان 9.1 میلیارد دلار بوده است که از این رقم سهم ایران تنها 142 میلیون دلار بوده است. در همان سال میزان واردات ایران نیز 44 میلیارد دلار بوده که از این رقم تنها 59 میلیون آن به ازبکستان اختصاص داشته است، برهمین اساس می‌توان گفت که سهم دو کشور از مبادلات تجاری بسیار ناچیز و ناکافی است.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ازبکستان در حوزه معادن به ویژه معادن طلا، مس و اورانیوم ظرفیت بالایی دارد این موارد را از زمینه‌های همکاری مشترک دانست و خواستار حمایت ازبکستان از پیوستن ایران به WTO شد.

    کریم‌اف، رئیس اتاق ازبکستان، نیز با اعلام تمایل به استفاده از تجربیات ایران در زمینه نقشه راه پیوستن به WTO، حجم فعلی تبادلات تجاری دو کشور را رضایت‌بخش ندانسته و اظهار کرد: تا پایان سال 2017 حجم مبادلات دو کشور 325 میلیون دلار بود که بر اساس هدف‌گذاری انجام شده این رقم تا نیم میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

    همایش تجاری ایران و ازبکستان در خلال دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری ایران و ازبکستان و با حضور معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزیر تجارت خارجی ازبکستان و رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و همچنین جمعی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

    برچسب ها