عصر خودرو

مشاور سرمایه گذاری شرکت نوآوران امین:

تنش تجاری امریکا و چین، فرجام بازارهای کامودیتی

عصر بازار- آمارهای مهم اقتصادی فدرال رزرو تا حدودی حاکی از ثبات وضعیت و عدم بهبود چشم گیر شرایط در برخی از بخش های اقتصاد امریکا بود. آمار کمتر از سطح انتظار تراز تجاری امریکا ، که به کسری ۵۷.۶ میلیارد دلاری رسیده است ، افزایش شاخص نرخ بیکاری و کاهش شاخص اشتغال در بخش های غیر کشاورزی از مهم ترین شاخص هایی بود که نشان دهنده عدم بروز تغییرات چشمگیر در وضعیت اقتصادی امریکا علی رغم تلاش های فدرال رزرو در جهت تحریک تورم و افزایش رشد اقتصادی بوده است.

تنش تجاری امریکا و چین، فرجام بازارهای کامودیتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سینا سلیمانی، مشاور سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: طی هفته های اخیر شاهد افزایش تنش های تجاری بین امریکا و چین هستیم. دولت امریکا قصد دارد تا مجددا تعرفه واردات برخی از کالاهای چینی را افزایش دهد که خالص ارزش ناشی از این افزایش تعرفه ها به 100 میلیارد دلار می رسد.

    وی در ادامه بیان کرد: افزایش بیشتر تعرفه محصولات و کالاهای چینی موجب تهدید یا از بین رفتن بخش قابل توجهی از موقعیت های شغلی صنایع امریکایی می شود و عملا برخلاف تصور موجود ، در صورت تداوم این تنش ها ، اقتصاد امریکا متحمل خسارات قابل توجهی خواهد شد.

    وی در توضیح این مطلب بیان کرد: در صورت اعمال تعرفه های جدید بیش از 3درصد از موقعیت های شغلی در ایالت ایندیانا ، 2.2درصد از موقعیت های شغلی ایالت میزوری ، 1.8درصد از موقعیت های شغلی ویرجینیای غربی ، 1.6درصد از موقعیت های شغلی تنسی ، 0.9درصد از موقعیت های شغلی داکوتای شمالی و 0.5درصد از موقعیت های شغلی نوادا و آریزونا در معرض ازبین رفتن قرار خواهند گرفت. این در حالی است که در صورت عدم جایگزینی و ایجاد موقعیت های شغلی جدید توسط دولت امریکا ، عملا شاهد افزایش نرخ بیکاری در ماه های آینده و تضعیف بیشتر شاخص دلار خواهیم بود.

     

    سلیمانی در ادامه افزود: طی سالیان اخیر اقتصاد چین در مسیر کاهش حساسیت نسبت به سطح مصرف خارجی و اتکا به افزایش سطح مصرف داخلی حرکت کرده است، در حالی که اقتصاد آمریکا کماکان وابستگی بالایی نسبت به بازارهای هدف خارجی دارد. بنابراین به نظر می رسد دولت آمریکا قصد دارد با افزایش فشار بر دولت چین و محدود کردن بازارهای مصرف امریکا ، امتیازات بیشتری کسب کند تا توان رقابت با اقتصاد در حال گسترش چین را داشته باشد.

     

    اثر تصمیمات ترامپ بر بازار کامودیتی ها

     

    مشاور سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین در خصوص اثر وضع تعرفه های جدید بر بازار کامودیتی ها بیان کرد: وضع تعرفه های جدید وارداتی تاثیر چندانی بر روند رشد تقاضای محصولات کامودیتی در سال 2018 نخواهد داشت به طوری که با وجود وضع تعرفه های جدید دولت امریکا، رشد 2درصد تقاضای جهانی برای فولاد و همچنین رشد 4.7درصد تقاضا برای آلومینیوم پیش بینی می شود.

     

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بازار سایر فلزات، غالبا شاهد افت قیمت ها بوده ایم که بخشی از آن ناشی از تنش های اخیر و بخش دیگر آن ناشی از نوسانات شاخص دلار آمریکا و تغییرات موجودی انبارهای فلزات بوده است.

    سلیمانی با اشاره به شرایط بازار روی بیان کرد: فلز روی با افزایش قابل توجه موجودی انبارها در ماه مارچ و همچنین نوسانات مثبت شاخص دلار رو به رو بود که موجب افت قیمت این فلز تا سطح 3150 دلار بر هر تن در بازار فلزات لندن شد.

    این کارشناس افزود: طی هفته های آینده و با نزدیک شدن به انتهای نیمه اول سال 2018 میلادی ، انتظار می رود تا سطح ذخایر این فلز اندکی افزایش یابد که باعث افزایش فشار بر بهای این فلز خواهد شد.

    سلیمانی همچنین در خصوص بازار مس گفت: به نظر می رسد بهای مس نیز در صورت همراهی مجدد نوسانات مثبت شاخص دلار به علاوه افزایش سطح ذخایر این فلز، با افت موقت همراه شود.

    این کارشناس بازار بین الملل در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با وجود آغاز فصل گرما، بهای متانول در بازارهای جهانی کماکان از ثبات نسبی برخوردار است. با این وجود پیش بینی می شود با رسیدن به انتهای ماه آوریل، شاهد افزایش سطح عرضه در بازارهای متانول باشیم. زیرا از انتهای ماه آوریل 4.5 میلیون تن از ظرفیت واحد های تولیدی که به دلیل تعمیرات و نگه داری از مدار تولید خارج شده بودند ، مجددا به مدار تولید باز خواهند گشت.

    وی افزود: همچنین حدود 4 میلیون تن از ظرفیت تولیدی موجود به دلیل تعمیرات و نگه داری در ماه مارچ و آوریل از مدار خارج شده اند که تا انتهای ماه آوریل مجددا به مدار تولید باز خواهند گشت. لذا پیش بینی می شود طی هفته های آینده با بازگشت این ظرفیت ها به مدار تولید ، بر فشار عرضه ها افزوده شود. اما در مجموع به دلیل افزایش سطح مصرف متانول در واحدهای MTO و همچنین محدود شدن تولید و تثبیت بهای نفت که باعث عدم کاهش بهای تمام شده می شود ، با نزدیک شدن به فصل سرما انتظار رشد مجدد بهای متانول در بازارهای جهانی را خواهیم داشت.

    برچسب ها