عصر خودرو

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس :

خرید گندم در بورس اجرایی نیست

عصر بازار- عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: اگر دولت در استان‌ها در بورس گندم را خریداری کند به دلیل اینکه قیمت تمام شده گندم داخل بالاتر از مشابه خارجی است هیچ موفقیتی را کسب نمی‌کند.

خرید گندم در بورس اجرایی نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، جلال محمودزاده ، در خصوص تاخیر و عدم اعلام نهایی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار داشت: دولت باید قبل از شروع فصل کشت اقدام به اعلام قیمت خرید تضمینی گندم کند که متاسفانه این کار را انجام نداده است، شورای اقتصاد همکاری لازم را در این زمینه نداشته و وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری‌های لازم را انجام نداد.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حداقل باید بر اساس نرخ تورم قیمت خرید تضمینی گندم افزایش داده می‌شد، گفت: اکنون که قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا نکرده در تعدادی از مناطق گرمسیری برداشت شروع شده و کشاورزان وضعیت مشخصی ندارند و بر اساس قیمت‌های سال گذشته اقدام می‌کنند.

    نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه عدم اعلام و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم باعث می‌شود تا در سال آتی و شروع فصل کشت کشاورزان نتوانند تصمیمی در خصوص کشت یا عدم کشت این محصول اتخاذ کنند، ادامه داد: از سوی دیگر محصول گندم یک محصول استراتژیک است و باید خودکفایی در آن را حفظ کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه با وضعیت حمایت بدی که دولت از گندم انجام می‌دهد، تسهیلات گران قیمتی که به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد، عدم اعلام به موقع و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پیش بینی ما این است که مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید، عنوان کرد: با این اقدامات سطح زیر کشت گندم کاهش پیدا می‌کند و کشاورزان به دنبال کشت محصولات اقتصادی حرکت می‌کنند و این احتمال نیز وجود دارد بحث تناوب زراعی را کشاورزان رعایت نکنند.

    دولت موظف است به موقع مطالبات کشاورزان را پرداخت کند

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشاورزان مجبور هستند برای سال‌‎های بعد زمین را برای محصولی خاص اختصاص دهند و گندم را در تناوب قرار ندهند، تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود بر بافت و سلامت زمین کشاورزی ضرر و زیان وارد شود و سطح تولید در محصولات مختلف مخصوصا گندم با عدم وجود تناوب محصولات زراعی کاهش یابد و مجددا مجبور به واردات گندم شویم.

    محمودزاده با اشاره به اینکه دولت در اعلام و پرداخت مطالبات کشاورزان تخلفاتی را انجام داده است، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه آورده شده که دولت موظف است به موقع مطالبات کشاورزان را پرداخت کند، در غیر اینصورت به‌صورت روز شمار و سود بانکی به کشاورزان دیرکرد پرداخت کند که سال گذشته این مبلغ سود را پرداخت نکرد.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در پایان با تاکید بر اینکه در سال جاری دولت پیشنهاد داده بود گندم را در بورس خریداری کند که این موضوع قابل اجرا نیست، خاطرنشان کرد: اگر در استان‌ها دولت در بورس گندم را خریداری کند، به دلیل اینکه قیمت تمام شده گندم داخل بالاتر از مشابه خارجی است هیچ موفقیتی را کسب نمی‌کند، غیر از اینکه وقت کشاورزان تلف می‌شود و دولت در اصل وقت کشی می‌کند تا پول گندم کشاورزان را به موقع پرداخت نکند.

    برچسب ها