عصر خودرو

گزارش CNN از بازگشت ایران به بازار جهانی نفت

ایران سهم خود را می‌خواهد

عصر بازار- در نقاط دوردست ایران مهندسان نفت ۲۴ ساعته در تلاش برای بازگرداندن کشورشان به جمع تولید‌کنندگان بزرگ نفت جهان هستند.

ایران سهم خود را می‌خواهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جنوب غربی ایران ذخایر نفتی اثبات شده بیشتری نسبت به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت آفریقا یعنی نیجریه دارد.

    حفاری‌ها در میدان آزادگان جنوبی که بزرگترین میدان از پنج میدان این منطقه است تقریبا تکمیل شده، اما بهره برداری از آن به دلیل سال‌ها تحریم به یک چالش فزاینده تبدیل شده است.

    شبکه سی ان ان اولین شبکه تلویزیونی خارجی است که اجازه حضور در بزرگ‌ترین اکتشاف نفتی ایران طی 30 سال گذشته را به دست آورده است.

    صنعت نفت ایران برای خروج از سالها انزوا باید خلاق باشد. تجهیزات ایران قدیمی، فرسوده و در برخی موارد ابتدایی هستند. شرکت ملی نفت ایران در یک سکوی نفتی از یک دکل ساخت چین به همراه فناوری آمریکایی که قبل از تحریم‌ها خریداری شده‌اند استفاده می‌کند.

    محمود مرعشی مدیر پروژه‌ تحصیلکرده آمریکا منتظر روزی است که تحریم‌ها لغو شوند و ایران بتواند به بازار جهانی بازگردد.

    مرعشی با اشاره به تجهیزاتی که در حال حاضر مجبور به استفاده از آنها است به سی ان ان گفت: ما امیدواریم پس از لغو تحریم‌ها بتوانیم سریع‌تر حرکت کنیم، البته کیفیت بسیار مهم است.

    کارگران میادین نفتی در ایران با جدیت کار می‌کنند و امیدوارند بتوانند تولید در منطقه کارون غربی را چهار برابر کرده و از روزانه 160 هزار بشکه کنونی به روزانه 700 هزار بشکه در سال 2020 برسانند. مدیران پروژه باید هر دو هفته یک بار گزارش پیشرفت پروژه ها را به مقامات وزارت نفت که مشتاق به آماده شدن آنها طبق ضرب الاجل تعیین شده هستند، تحویل دهند.

    کارون غربی بیش از یک سوم ذخایر اثبات شده 157 میلیارد بشکه‌ای ایران را که یک چهارم ذخایر جهانی است در خود جای داده است. عبدالرضا حسین‌نژاد مدیر عامل اجرایی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران پتانسیل این منطقه را بسیار گسترده می‌داند.

    وی گفت: ما باید برای تحقق این هدف به سختی کار کنیم. ما به شرایط سخت عادت داریم و امیدوارم پس از تحریم‌ها اوضاع بسیار راحت‌تر خواهد شد.

    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برنامه خود برای بازگشت به بازار‌های جهانی را در نشست چهارم دسامبر در وین به دیگر اعضا ارائه خواهد کرد، اما وی پیش نمایشی از برنامه ایران را در مصاحبه‌ای در تهران به سی ان ان ارائه داد.

    ایران به محض لغو تحریم‌ها تولید خود را فورا به میزان نیم میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و تا شروع سال مالی جدید در ماه مارس نیم میلیون بشکه دیگر در روز به این رقم اضافه خواهد کرد و همچنین قصد دارد روزانه 500 هزار بشکه نفت دیگر تا پایان سال 2016 به تولید خود بیفزاید.

    با این حساب تولید نفت ایران به روزانه چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز باز خواهد گشت که هم‌سطح تولید قبل از تحریم‌ها در سال 2008 خواهد بود و عراق دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک را به چالش خواهد کشید.

    ایران در حال حاضر در جمع پنج تولید‌کننده بزرگ جهان قرار خواهد گرفت اما با اختلاف زیادی پشت سر عربستان و روسیه و آمریکا که هر یک بین 9 تا 10 و نیم میلیون بشکه در روز تولید دارند قرار می‌گیرد.

    زنگنه با اشاره به فشار داخلی برای پس گرفتن آنچه که ایران در جریان تحریم‌ها از سال 2007 از دست داد گفت: ما یکی از قدیمی‌ترین تولید‌کنندگان در جهان و قدیمی‌ترین تولید‌کننده نفت در خاورمیانه هستیم. منصفانه نیست که ما سهم خود را در بازار از دست بدهیم.

    امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران در دفتر خود به نقشه‌ای با دایره‌های سبز بزرگ دور میادین نفتی و همچنین دایره‌های قرمز بزرگ‌تر دور اکتشافات گازی ایران اشاره کرد و گفت: تمام این میادین باید توسعه پیدا کند. ما به چند شرکت بزرگ بین‌المللی برای همکاری در زمینه توسعه این میادین احتیاج داریم. آنچه که ما نیاز داریم سرمایه‌گذاری، فناوری و تا حدودی مدیریت پروژه است.

    توان جذب شرکت‌های بین‌المللی به میزان سخاوتمندی ایران در زمان رونمایی از قرار‌داد‌های 50 پروژه نفت، گاز و پتروشیمی به ارزش 185 میلیارد دلار در روزهای شنبه و یکشنبه آینده در کنفرانس تهران و همچنین کنفرانس لندن در ماه فوریه بستگی دارد. قرار‌داد‌ها 25 ساله با حقوق مطلوب در تولید مشارکتی هستند. منابع آگاه می‌گویند اولین قرار‌داد‌ها تا پایان نیمه اول سال 2016 به امضا خواهند رسید.

    در این قرار‌داد‌ها هیچگونه کمبود منافع وجود ندارد و نمایندگان بیش از 12 کشور اروپایی و آسیایی از جمله مدیران عامل شرکت‌های انرژی از زمان توافق هسته‌ای ماه ژوییه به ایران رفت‌وآمد داشته اند.

    ظهور مجدد ایران به عنوان یک قدرت نفتی جهانی مشخصا تعادل در اوپک را برهم خواهد زد و برنامه‌های بلندپروازانه ایران احتمالا عربستان را مجبور خواهد کرد که فضا را برای رقیب دیرینه خود باز کند. عربستان در دوران اوج تحریم‌ها طی سه سال گذشته سهم بازار ایران را تصاحب کرده است.

    فریدون فشارکی رییس موسسه مشاور انرژی فکتس گلوبال انرژی می‌گوید: اگر عربستان تصمیم به تغییر سیاست بگیرد تمام آنچه که باید انجام دهد این است که روزانه یک تا 1.5 میلیون بشکه نفت را در بازار کم کنند و به این ترتیب تعادل برقرار خواهد شد.

    وی معتقد است: ایران از پرکردن بازار نفت اجتناب خواهد کرد ولی به جهان نشان خواهد کرد که می‌تواند ظرفیت تولید نفت خود را تا سال 2020 به شش میلیون بشکه در روز برساند، اما اینکه بازیگران اوپک مایل به سازگار کردن تولید خود برای بازکردن فضای بازگشت ایران هستند یا خیر، تا حد زیادی نامشخص است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو