عصر خودرو

وزیر صنعت:

میزان تجارت ایران با دنیا پارسال به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان روابط تجاری ایران با دنیا در سال گذشته را ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به این میزان مبادلات، می توانیم همکار و شریک تجاری خوبی برای ازبکستان باشیم.

میزان تجارت ایران با دنیا پارسال به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (دوشنبه) در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و جمهوری ازبکستان در محل سازمان توسعه تجارت، افزود: ایران و ازبکستان در طول حیات سیاسی خود همواره از روابط خوبی برخوردار بودند و این روابط از زمان ریاست جمهوری جدید دو کشور از روند رو به رشد ویژه‌ای برخوردار شده است.
    وی افزود: سیاست‌ ازبکستان در قبال همسایگان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، مشابه با ایران است و این مهم می‌تواند دو کشور را هرچه بیشتر به هم نزدیک کند.
    شریعتمداری با بیان اینکه ایران پارسال در بخش فروش نفت 52 میلیارد دلار درآمد کسب کرد، افزود: 47 میلیارد دلار ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی بود؛ ضمن آنکه نزدیک به 50 میلیارد دلار کالا نیز وارد کرد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه ر حوزه های طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات فنی و مهندسی صنعتی، توانمندی‌های بسیار خوبی در ایران وجود دارد، افزود: در حوزه صنایع پتروشیمی نیز پیشرفت‌های بزرگی داشته ایم که می تواند مورد بهره برداری همه همسایگان قرار گیرد.
    این عضو کابینه دولت ادامه داد: در حوزه تولید خودروهای سبک و سنگین، پارسال از تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو عبور کردیم و امروز به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد اسفنجی جهان از جایگاه بسیار خوبی برخورداریم.
    به گفته شریعتمداری، درمجموع نزدیک به 110 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد کشور با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی در دست اجراست که به زودی محصولات آنها وارد بازار خواهد شد.
    وی اضافه کرد: در تولید مصالح ساختمانی نیز حدود 120 صنعت در کشور فعالند؛ ضمن آنکه در حوزه های صنایع خانگی و الکترونیک نیز پیشرفت خوبی داشته ایم.
    وزیر صنعت تاکید کرد: اکنون ایران 96 درصد مصارف داروی خود را در داخل تولید می کند و علاوه بر صادرات دارو به کشورهای منطقه و همسایه، واحدهای تولیدی دارویی ایرانی در کشورهای اطراف راه اندازی شده است.
    این مقام مسئول افزود: چند مدل از خودروهای ایرانی نیز در برخی کشور همسایه در حال تولید است.

    برچسب ها