عصر خودرو

نقش روس‌ها در نفت ایران، هر روز پررنگ‌تر از دیروز

عصر بازار- شرکت‌های نفتی روسیه که با بیشترین مشارکت و مذاکره با طرف ایرانی در صدر لیست خواستگاران نفت و گاز ایران ایستاده‌اند، هر روز دریچه جدیدی برای حضور در این بازار می‌گشایند و نقش خود را در صنعت نفت ایران روز به روز پررنگ‌تر از دیروز می‌کنند.

نقش روس‌ها در نفت ایران، هر روز پررنگ‌تر از دیروز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از آنکه شرکت‌های روسی بعد از رونمایی از قراردادهای جدیدی نفتی توسط ایران به مرور زمان پای میز مذاکره نشستند و در راستای مذاکرات شرکت ملی نفت با شرکت‌های لوک اویل، روس‌نفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم نفت تفاهم‌نامه امضا کرده است و میدان های منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش، از جمله میدان‌هایی هستند که درباره آنها با شرکت های روس مذاکره شده است.

    البته این مذاکرات بی نتیجه نبود و در روزهای پایانی سال 1396 شاهد امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران بودیم.

    خرید نفت ایران توسط روسیه روی دیگر سکه تعاملات نفتی دو کشور است و و در دیداری که بین بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در اواخر سال 1395 صورت گرفت قرار شد نفت ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته ‌شود و 50 درصد پول فروش نفت به روسیه به صورت نقدی تحویل ایران داده و 50 درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود که این موضوع نیز در مرحله اجرا قرار گرفت.

    تمایل روس ها برای حضور در صنعت نفت ایران غیر قابل انکار است به طوریکه یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اخیرا اعلام کرده است که شرکت‌های نفت و گاز این کشور می‌توانند بیش از 50 میلیارد دلار در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند.

    دریچه جدیدی که اخیرا در تعاملات نفتی ایران و روس گشوده شده تمایل شرکت روسنفت به سرمایه‌گذاری در منطقه زاگرس است. در این راستا یک سند رسمی دولت روسیه نشان داد شرکت روسنفت به سرمایه‌گذاری در نفت و گاز منطقه زاگرس در ایران تمایل دارد.طبق سند یاد شده که در یکی از پایگاه‌های اینترنتی دولت روسیه منتشر شده، از میانه ماه فوریه سال جاری میلادی، روسنفت قصد داشته فرصت‌های اکتشاف و تولید نفت در منطقه زاگرس را بررسی کند.

    بر اساس این گزارش،در سال گذشته میلادی، روسنفت و شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در چند پروژه راهبردی در ایران با ارزشی تا سقف 30 میلیارد دلار، به توافق اولیه دست یافتند.

    برچسب ها