عصر خودرو

امروز در همایش تامین مالی توسعه شهری مطرح شد:

استقبال رییس شورای شهر از پیوند شهرداری با بورس

عصر بازار: به گفته رییس شورای شهر تهران، با رکود در ساخت و ساز، درآمد شهرداری ها که ۷۰ درصد از این طریق بود، به شدت کاهش پیدا کرده است.

استقبال رییس شورای شهر از پیوند شهرداری با بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر بازار، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران امروز در همایش تامین مالی توسعه شهری به اهمیت تامین مالی در توسعه شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری‌های کشور هنوز شهرداری‌های واقعی نیستند و تنها بخشی از اداره شهر بر دوش شهرداری هاست. همین عامل سبب شده‌است که گسستگی در مدیریت شهری ایجاد شود که این مهم تاثیر به سزایی بر منابع مالی شهر نیز می‌گذارد.
    او ادامه داد: شهرداری‌ها تا سال 1361، جزیی از دولت بودند و بر اساس قانون بودجه دریافت می‌کردند، اما در آن سال با تصویب قانونی از سوی مجلس، شهرداری‌ها موظف به خودکفایی شدند. اما در مسئله تامین مالی که قرار بود ساز و کار آن مشخص شود همچنان دچار مشکل هستند و هنوز این مشکل پابرجاست که به چه روشی تامین مالی شهرداری‌ها انجام شود. از چند سال قبل مالیات بر ارزش افزوده اندکی از بار مشکل تامین مالی شهرداری ها را کم کرد، اما مشکل چگونگی تامین مالی حل نشد و شهرداری‌ها اقدام به فروش تراکم کردند.
    چمران خاطرنشان کرد: اکنون وضع درآمد شهرداری‌ها مناسب نیست و در شهرهای بزرگ نزدیک به 70 درصد از درآمد آن‌ها از ساختمان‌سازی تامین می شود و اگر این ساخت و ساز مانند اکنون دچار رکود شود، در نتیجه درآمد شهرداری‌ها نیز دچار مشکل می‌شود و مالیات بر ارز‌ش افزوده‌ای که قرار بود به شهرداری ها اختصاص یابد، در سال اول 50 درصد به دولت به رسید و50 درصد آن به شهرداری‌ها تعلق گرفت که در همین راستا این رقم به 40 درصد رسید و وزارتخانه‌ها نیز سهمی از این درآمد طلب کردند.
    رییس شورای شهر با بیان این که یکی از مسائلی می‌تواند به درآمد شهرداری‌ها کمک کند، تامین مالی از سوی شرکت‌های تامین سرمایه است، تصریح کرد: بسیاری از شهرداری‌ها دچار مشکل حاد اقتصادی هستند و پروژه‌های آن‌ها نیمه تمام مانده‌است. در چنین شرایطی شهرداری‌ها باید به دنبال مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی باشند تا بتوانند با استفاده از انواع متنوع تامین مالی، به فعالیت خود ادامه دهند و روی پای خود بایستند.
    او در خاتمه به استفاده بهینه شهرداری‌ها از املاک و دارایی‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: به طور مثال شهرداری‌ها می‌توانند از فضای روی زمین ایستگاه‌های متروی شهری استفاده کنند و مراکز اداری در بالای این ایستگاه‌ها تاسیس کنند تا بتوانند با استفاده از درآمد‌های حاصل از اجاره یا فروش این دفاتر بتوانند به تاین مالی خود بپردازند.

    برچسب ها