عصر خودرو

بررسی بازارهای صادراتی در راستای حمایت از کالای ایرانی؛

صادرات گل و گلاب ۱۱ میلیون دلاری شد

عصر بازار- در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بالغ بر ۳ هزار و ۶۴۸ تن گلاب، گل و گلبرگ تازه محمدی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

صادرات گل و گلاب ۱۱ میلیون دلاری شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، ایران یکی از بزرگترین کشور‌ها در زمینه صادرات گل محمدی و گلاب محسوب می‌شود و برخی از شنیده ها حاکی از آن است که ایرانیان از جمله افرادی هستند که توانسته اند از گل محمدی به روش تقطیر گلاب و اسانس تهیه کنند.

    در این میان سطح زیر کشت گل محمدی در ایران به بیش از 12 هزار هکتار می‌رسد و کاشان بزرگترین شهرستان در زمینه کشت گل محمدی و تهیه گلاب مرغوب در کشور مطرح است.

    لازم به ذکر است که این شهرستان با دارا بودن بیش از 20 کارخانه صنعتی و بالغ بر یک هزار و 500 کارگاه ستی توانسته است اشتغال زایی بیش از 10 هزار نفر را فراهم کند که این رقم در زمان برداشت به بیش از 2 برابر این تعداد هم می‌رسد.

    گفتنی است بیش‌تر کشور‌های جهان گلاب ایرانی را به دلیل کیفیت و مرغوبیت آن می‌شناسند و این محصول هر ساله به واسطه صادرات ارز قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند.

    بررسی آمار گمرک در 11 ماهه سال 96 نشان می‌دهد که در این مدت بیش از 3 هزار و 648 تن گلاب استحصالی از گل محمدی، گل خشک و گلبرگ تازه و اسانس‌های روغنی از گل محمدی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

    لازم به ذکر است که صادرات این حجم گل و گلاب درآمد 11 میلیون و 275 هزار و 968 دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد که بالغ بر 38 میلیارد و 810 میلیون و 561 هزار و 592 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

    کدام کشورها خواهان گلاب ایرانی هستند؟

    در این میان گلاب به 34 کشور جهان از جمله آلمان، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، اسپانیا، چین، آلمان و فرانسه صادر شده است.

    در بین کشور‌های ذکر شده امارات متحده عربی با خریداری بیش از یک هزار و 215 تن گل و گلاب از ایران اولین و بزرگترین خریدار این محصول محسوب می‌شود که درآمد 3 میلیون و 483 هزار و 141 دلاری را نصیب کشور کرده است.

    باتوجه به اینکه سالانه ارز قابل توجهی از صادرات گل و گلاب نصیب کشور می‌شود باید با شناسایی بازار‌های هدف تلاش کرد تا درآمد ارزی از این طریق را افزایش داد و از طرفی در کنار تولید بالا برای افراد بیشتری در این زمینه اشتغال زایی کرد که این مورد نیار به برنامه ریزی جامع دارد.

    برچسب ها