عصر خودرو

با اعمال محدودیت تجاری آمریکا در مقابل چین؛

قیمت شمش روی نزولی شد

عصر بازار- در اثر افزایش تقاضا طی هفته گذشته، میزان موجودی شمش روی در انبارهای بورس لندن روند نزولی به خود گرفت اما برخلاف تصور، قیمت این فلز نیز همانند بسیاری از فلزات روند کاهشی داشت؛ البته عامل اصلی از سکه افتادن بازار کامودیتی‌ها از جمله روی در هفته گذشته، افزایش شاخص ارزش دلار آمریکا، اعمال محدودیت تجاری آمریکا در مقابل چین و اعلام این کشور بر انجام اقدامات تلافی‌جویانه بود.

قیمت شمش روی نزولی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته روند نزولی را طی کرد. در شروع هفته گذشته یعنی 3 آوریل، قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن برابر 3 هزار و 284 دلار به‌ازای هر تن بود که نسبت به روز پایانی معاملات در هفته قبل یعنی 29 مارس حدود 1.5 درصد کاهش داشت. این روند نزولی در روزهای 4، 5 و 6 آوریل نیز ادامه یافت و قیمت شمش روی در روز جمعه 6 آوریل با کاهش 1.89 درصدی نسبت به شروع هفته به 3 هزار و 222 دلار به‌ازای هر تن رسید.

    به‌طوری که موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن پس از 2 هفته روند افزایشی (از 13 تا 29 مارس)، در هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفت و از 211 هزار و 650 تن در 3 آوریل به 205 هزار و 350 تن در 6 آوریل رسید که این رقم حاکی از کاهش حدود 3 درصدی موجودی انبارها بود. با توجه به این که فصل تقاضا برای انواع کامودیتی‌ها شروع شده بنابراین از این پس باید انتظار تداوم روند نزولی موجودی انبارها را داشت.

    در نتیجه، هفته گذشته، بازارهای بورسی دنیا شاهد افزایش تقاضا برای شمش روی و کاهش موجودی انبارهای روی بود. علت این کاهش روند قیمتی با وجود افزایش تقاضا را باید در معادلات اقتصادی دنیا دنبال کرد. شاخص دلار آمریکا طی 10 روز گذشته عموما روند افزایشی داشت به‌طوری که با رشد حدود 1.2 درصدی از  89.027 واحد در روز 26 مارس به 90.108 واحد در 6 مارس رسید. افزایش شاخص ارزش دلار آمریکا طی این مدت، عاملی جهت تضعیف قیمت شمش روی بود.

    انتشار شاخص کلیدی اشتغال ماه مارس  آمریکا که رقم 103 هزار نفر را نشان می‌داد از دیگر اتفاقات هفته گذشته که البته کمتر از یک-سوم ماه قبل (236 هزار) بود و با رقم 193 هزار نفری پیش‌بینی شده از سوی اقتصاددانان تفاوت فاحش داشت. انتظار می‌رفت نرخ بیکاری به 4 درصد برسد که رقم آن 4.1 درصد و مشابه ماه پیش از آن بود. این در حالی است که مانع اصلی افزایش اشتغال آمریکا،  نگرانی از جنگ تجاری با چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور ناشی از تلافی چین است.

    وزارت بازرگانی چین هفته گذشته اعلام کرد: آمریکا در اعمال تعرفه گمرکی 100 میلیارد دلاری جدید بسیار اشتباه می‌کند و چین بلافاصله به اقدام واشنگتن واکنش نشان می دهد و تا آخر و با هر هزینه‌ای خواهد جنگید! با انتشار این خبر، بازارهای سرمایه مجدداً روندی کاهشی به‌خود گرفت. بنابراین باید گفت هرچند تعرفه‌های آمریکا شامل فلز روی نیست اما از آنجایی که به‌منزله آغاز جنگ اقتصادی است اثرات خود را بر تمامی محصولات گذاشته است.

    برچسب ها