عصر خودرو

وزیر اسبق بازرگانی :

افزایش قیمت ارز بر کل اقتصاد اثر دارد

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه نکات مطرح شده مثبت برای افزایش قیمت ارز، در کوتاه مدت به منفی تبدیل می‌شود، گفت: افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و گرانی کالای تولیدی داخل می‌شود.

افزایش قیمت ارز بر کل اقتصاد اثر دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، یحیی آل اسحاق در مورد قیمت دلار و وضعیت اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر قیمت دلار ناشی از عرضه و تقاضا نیست، براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نرخ دلار باید بین 4 هزار تا 4 هزار و 200 تومان باشد و هر چقدر  نرخ دلار بیش از این رقم باشد، این فاصله غیر واقعی است.

    * افزایش قیمت ارز قابل دفاع نیست

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برخی از افزایش قیمت دلار حمایت می‌کنند و آن را توجیه می‌کنند، گفت: تمام نکات مثبتی که آقایان در مورد افزایش قیمت ارز بیان می‌کنند، در فاصله کوتاهی تبدیل به نکات منفی می‌شود، زیرا این افراد می‌گویند که اگر نرخ دلار افزایش یابد، میزان صادرات ما هم افزایش می‌یابد، در حالی که  اثر افزایش قیمت ارز بر روی صادرات موقتی است و با گرانی ارز قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و قیمت واردات مواد اولیه افزایش می‌یابد و به دنبال آن قدرت رقابت را در بازارهای بین‌المللی از دست می‌دهیم.

    وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار را به نفع تولید‌کننده بیان می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است که با افزایش قیمت دلار هزینه خرید مواد اولیه افزایش می‌یابد و بدین ترتیب قیمت تمام شده کالاهای تولید افزایش می‌یابد.

    وی افزود: مخارج زندگی مصرف‌کنندگان هم به طور مستقیم و غیرمستقیم متاثر از قیمت دلار است و با افزایش قیمت دلار تمام کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان از نخود و لوبیا گرفته تا سایر کالاها افزایش قیمت می‌یابد.

    * افزایش قیمت دلار برای دولت درآمدزا  است

    این کارشناس بازرگانی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار درآمدهای دولت را افزایش می‌دهد، گفت: دولت این را نمی‌خواهد قبول کند، اما به هرحال بخشی از درآمدهای دولت دلار است و عرضه درآمدهای دلاری با قیمت ازاد به هرحال برای دولت درآمدزا است.

    آل اسحاق افزود: با توجه به شرایط رکود اقتصادی و عدم سودآوری تولید طبیعی است که وقتی به قیمت ارز جهت مثبت داده شود، دارندگان سرمایه‌های سرگردان پول‌های خود را به خرید ارز اختصاص می‌دهند.

    وی با بیان اینکه سودآوری پایین سرمایه‌گذاری و عدم سودآوری آن منجر به تغییر مسیر سرمایه می‌شود، گفت: کسانی که می‌خواهند ارزش دارایی خود را حفظ کنند، در شرایطی که نرخ ارز رو به افزایش است، سرمایه‌های خود را تبدیل به دلار می‌کنند و همین مسائل منجر به افزایش جهشی تقاضا دلار و گران شدن قیمت ارز می‌شود. 

    * کاهش 34 درصدی ارزش پولی ملی با افزایش قیمت دلار

    این کارشناس اقتصادی بیان داشت: پایین آمدن 30 تا 34 درصدی ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر براثر گران شدن قیمت دلار به معنای آن است که کارمندی که چندی پیش یک میلیون تومان داشته است، الان ارزش پولش به 700 هزار تومان رسیده است.

    وی با بیان اینکه وقتی بحث حمایت از کالای ایرانی مطرح می‌شود باید خریدار آن هم وجود داشته باشد، گفت: عمده خریداران کالاهای تولید داخلی افرادی با درآمد متوسط و درآمد پایین‌تر از متوسط یا به عبارتی ضریب جینی پایین‌تر از 5 هستند، در حالی که این افراد قدرت خرید کالاهای سرمایه‌ای را ندارند.

    * 75 درصد درآمد اقشار متوسط صرف خرید 5 قلم کالای اساسی می‌شود

    آل اسحاق با بیان اینکه 75 درصدی از درآمد کارمندان و کارگران صرف خرید 5 قلم کالای اساسی مانند گوشت، برنج و روغن می‌شود، گفت: اگرچه دولت اعلام می‌کند که تورم تک رقمی است، اما براساس آمار بانک مرکزی قیمت کالاهای اساسی افزایش 15 درصدی داشته و در کنار آن اجاره مسکن هم افزایش یافته است.

    وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی با 3 میلیارد دلار 10 قلم کالای اساسی خریداری شد، گفت: در دوران سازندگی با تورم 40 درصدی اجازه افزایش قیمت کالاهای اساسی بیش از 5 تا 6 درصد داده نشد و خوب است که مسئولان  از تجربیات آن زمان در کنترل قیمت کالاهای اساسی استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه در دولت احمدی‌نژاد 40 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر هزینه شد، گفت: ممکن است اشتباهی در این امر از جمله انتخاب محل ساخت این خانه‌ها صورت گرفته باشد، اما به هر حال بابت ساخت آنها هزینه شده است و اکنون یک میلیون خانه نیم ساخته از آن دوران وجود دارد که اغلب این خانه‌ها مربوط به طبقه متوسط و پایین جامعه است.

    آل اسحاق بیان داشت: اگر دولت برای تکمیل این یک میلیون خانه هزینه کند، یک میلیون خانوار مستاجر در این خانه‌ها مستقر می‌شوند و بدین ترتیب هزینه‌ای که بابت اجاره مسکن پرداخت می‌کنند، می‌توانند صرف امور دیگری کنند و به این ترتیب رفاه مردم تا حدودی بهبود می‌یابد.

    وی اظهار داشت: اگرچه هزینه‌های عمومی درمان کنترل شده است، ولی یک کارمند یا کارگر برای یک جراحی باید درآمد یکسال خود را هزینه کند.

    * کنترل واردات با نظام‌تعرفه‌ای در شرایط اقتصادی کنونی ممکن نیست

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامه ششم و کنترل واردات گفت: اگرچه در این برنامه قید شده است که نظام کنترل واردات باید از طریق تعرفه باشد، اما استفاده از نظام تعرفه‌ای زمانی جواب می‌دهد که شرایط اقتصاد عادی باشد و ارز به اندازه کافی داشته باشید و قدرت رقابت هم وجود داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه انواع کالاهای چینی از آب کش و کتری و ظرف اشغال در بازار وجود دارد، گفت: کت شلوار ترکیه‌ای و ایتالیایی، لوازم بهداشتی، شیرآلات، سس، بیسکویت از دیگر کالاهای وارداتی به کشور است و واردات این کالا از گمرک و به شکل قانونی انجام می‌شود.

    آل اسحاق با اشاره به اینکه برخی می‌گویند که اگر ارز گران شود کالای وارداتی هم گران و تولید داخلی افزایش می‌یابد، گفت: این استدلال دور از منطق اقتصاد است. اینکه افرادی می‌گویند با گران شدن ارز قاچاق گران می‌شود و در نتیجه واردات گران می‌شود و تولید داخلی افزایش می‌یابد، منطق اقتصادی درستی نیست.

    وی در مورد منفی شدن تراز تجاری کشور در سال گذشته گفت: رقمی که برای صادرات غیرنفتی اعلام شده با اضافه شدن میزان صادرات میعانات گازی در بخش صادرات غیر نفتی است و اینکه در چند سال گذشته صادرات میعانات گازی که حدود 6 میلیارد دلار در سال است را به بخش صادرات غیرنفتی اضافه کرده‌ایم.

    این استاد دانشگاه بیان داشت: منفی شدن تراز تجاری کشور به دلیل از دست رفتن قدرت رقابت در بازارهای منطقه است، زیرا غیر از افزایش صادرات در بازار عراق تقریبا  صادرات به سایر کشورها کم شده است.

    * در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم

    وی با تاکید بر اینکه امروز وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، گفت: ما در حوزه اقتصادی با یک تهدید اقتصادی روبرو هستیم و حل این موضوع نیازمند عزم، وحدت و فرماندهی واحد است.

    آل اسحاق بیان داشت: اکنون چین و آمریکا، اروپا و آمریکا، روسیه و آمریکا هم بر سر مسائل اقتصادی و تعرفه‌ای با یکدیگر جنگ اقتصادی دارند .

    این کارشناس اقتصادی افزود: دوستان ما یا قبول ندارند که ما در حوزه اقتصاد با یک جنگ اقتصادی روبرو هستیم یا عوامل و منافع آنها در حوزه دیگری از جمله حوزه‌های سیاسی اجازه نمی‌دهد که بیان کنند، اکنون ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.

    وی با اشاره به اینکه آقای نوبخت اعلام کرده است که 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد، گفت: وجود 12 میلیون نفر حاشیه نشین و مشکلات محیط زیست از جمله مشکلاتی است که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم و حل این مسائل به وحدت نیاز دارد.

    آل اسحاق با بیان اینکه باید یک فضایی را برای مقابله با فساد ایجاد کرد، اظهار داشت: یک مفسد اقتصادی قطعا باید مجازات شود اما نباید اجازه شایعه‌پراکنی در این زمینه را دارد.

    وی افزود: با معرفی بدون تحقیق افراد به عنوان مفسد اقتصادی فضایی فراهم  می شود که گویا تمامی جامعه دزد هستند در حالی نباید این گونه باشد و نباید قبل از کامل شدن تحقیقات فردی را با این عنوان معرفی کرد.

    این کارشناس اقتصادی بیان داشت: بیان این گونه مسائل منجر به بی‌اعتمادی می‌شود.

    * دشمن در جنگ اقتصادی از خودمان سرباز می‌گیرد

    وی افزود: دشمن در این جنگ اقتصادی از خودمان سرباز می‌گیرد، طوری که وارد کننده قاچاق، توزیع‌کننده، عرضه‌کننده و خریدار قاچاق خودمان شده‌ایم.

    این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با وجود  آورده‌های کشور از جمله نیروی انسانی، همسایگی با 15 کشور، وجود بازار 400 میلیونی اطراف، دارا بودن اولین ذخایر گاز و نفت در دنیا، سابقه تاریخی و اقتدار منطقه توان حل مشکلات اقتصادی را داریم، اما حل این مشکلات نیازمند وحدت است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اقتصاد سیاست زده است، در حالی که الان وضع اقتصادی کشور نیازمند وحدت نظر در حوزه اقتصاد است.

    وی گفت: محیط اقتصاد کشور باروتی است و با یک کلاغ چهل کلاغ کردن خودمان هم آتش زیر خاکستر را شعله‌ور می‌کنیم.

    برچسب ها