عصر خودرو

قدرت خرید دلار آمریکا ۳۰ درصد آب رفت

عصر بازار- دلار آمریکا به دلیل کنار گذاشته شدن سیاست پشتیبانی با طلا، ۳۰ درصد ارزش خود را از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد از دست داده است.

قدرت خرید دلار آمریکا ۳۰ درصد آب رفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، الکس مونی جمهوری خواه عضو کنگره آمریکا پیشنهاد لایحه ای را داده که به موجب آن دلار آمریکا به عنوان وزنه ثابت طلا تعریف شود؛ به عبارت دیگر طرح پشتیبانی دلار با طلا در کنگره آمریکا مطرح شده است.

    اما به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی مسئله این است که امکان دارد ایالات متحده به اندازه کافی طلا برای پشتیبانی دلار نداشته باشد. همچنین این عضو کنگره نسبت به سیاست پولی آمریکا انتقاد کرد و گفت از زمانی که «استاندارد طلا» برای دلار کنار گذاشته شده، قدرت خرید دلار تنزل پیدا کرده است.

    همچنین دلار آمریکا 30 درصد از قدرت خرید خود را از سال 2000 میلادی به بعد از دست داده و 96 درصد از قدرت خرید خود را از زمان پایان استاندارد طلا در سال 1913 از دست داده است؛ ضمن اینکه بر اساس هدف تورم 2 درصدی فدرال رزرو آمریکا، دلار در هر 35 سال نیمی از قدرت خرید خود را از دست می دهد.

    الکس مونی در مورد مزایای پشتیبانی دلار با طلا گفت: به جای اینکه فدرال رزرو عرضه دلار با بازار را کنترل کند، استاندارد طلا این موضوع را کنترل می کند. استاندارد طلا یعنی پول قانونی تعریف شده و قابل تبدیل به مقدار مشخص و معلومی از طلا. تحت استاندارد طلا در سال 1913 میلادی، میانگین رشد سالانه اقتصاد آمریکا 4 درصد بود و نسبت به سطح سال 2000 میلادی 2 برابر بیشتر بوده است. 

    بر همین اساس سوالات ابهام آمیزی در ارتباط با توانمندی دولت آمریکا برای پشتیبانی دلار با طلای فیزیکی وجود دارد. ایالات متحده ادعا می کند که 8133.5 تن طلای فیزیکی را در ذخایر رسمی خود نگهداری می کند که بر اساس گزارشات، 58 درصد آن در فورت ناکس و کنتاکی نگهداری می شود و 20 درصد و 16 درصد و 5 درصد آن به ترتیب در وست پوینت در نیویورک و کولورادو و فدرال رزرو نیویورک نگهداری می شود.

    اما به گفته کارشناسان فلزات گرانبها شرکت «بولین استار» سنگاپور، رقم واقعی بسیار کمتر از آن چیزی است که آمریکا ادعا می کند. به طور کلی موضوع ذخایر طلای فیزیکی آمریکا مبهم و سری است و هیچ کسی حق دیدن و شمارش طلاهای ذخیره شده در گاو صندوق ها را ندارد.

    به گفته کارشناسان این مرکز، اکثر شمش های طلای آمریکا از خلوص پایین برخوردار و وزن آنها با استانداردهای بین المللی سازگار نیست؛ به عبارت دیگر طلای ذخیره آمریکا قابلیت داد و ستد را در بازارهای بین المللی را به دلیل کیفیت پایین ندارد.

    برچسب ها