عصر خودرو

عضو اتاق بازرگانی تهران :

بهره بالای بانکی، تناسبی با شرایط اقتصادی کشور ندارد

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به رشد اقتصادی اندک طی سالیان گذشته؛ افزایش نرخ سودبانکی تناسبی با شرایط اقتصادی کشور ندارد.

بهره بالای بانکی، تناسبی با شرایط اقتصادی کشور ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نادر سیفی عضو اتاق بازرگانی تهران ، با اشاره به بالا بودن نرخ سود بانکی در کشور اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات ارائه شده از سوی بانک به واحد‌های تولیدی بسیار بالاست و بسیاری از واحد‌های تولیدی به دلیل داشتن بدهی معوق مجبور به دریافت این وام‌ها می‌شوند.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین سرمایه با مشکل مواجه هستند، ابراز کرد: متخصصان و صاحبان تجربه برای شروع تولید نیاز به تامین منابع مالی دارند که با وجود نرخ بالای تسهیلات از تولید صرف نظر می‌کنند و به واردات کالا روی خواهند آورد.

    وی با بیان اینکه نرخ بالای سود بانکی قیمت پایانی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ سودبانکی، قیمت نهایی کالا افزایش می‌یابد؛ این امر باعث کاهش صادرات و از دست رفتن شرایط رقابت کالا در بازار‌های خارجی می‌شود.

    سیفی با اشاره به اینکه نرخ سودبانکی در کشور در مقایسه با کشور‌های دیگر رقم سرسام آوری است، تاکید کرد: نرخ سود بانکی در بسیاری از کشور خارجی کمتر از 3 درصد است که در مقایسه با نرخ سود 30 درصدی تسهیلات؛ رقم بالایی محسوب می‌شود.

    به گفته وی؛ با توجه به رشد اقتصادی اندک طی سالیان گذشته که به صورت میانگین کمتر از 5 درصد بوده است، افزایش نرخ سودبانکی تناسبی با شرایط اقتصادی کشور ندارد.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره اینکه دریافت وام از سوی تولیدکننده باعث نابودی آن می‌شود، بیان کرد: به دلیل بهره بانکی بالا و نبود رونق در بازار کشور، بسیاری از تولیدکنندگان برای پرداخت بدهی خود با مشکل مواجه هستند.

    سیفی در پایان با اشاره به نیاز حمایت از تولید ملی گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای داخلی باید با کاهش نرخ سودبانکی شرایط را برای حمایت از تولیدکنندگان فراهم آورد.

    برچسب ها