عصر خودرو

سفیر آذربایجان در ایران:

مسیر ترانزیتی ایران اقتصادی تر از مسیرهای دیگر است

عصر بازار- «بنیاد حسین اف» سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: مسیر ترانزیتی ایران در مقایسه با مسیرهای دیگر از نظر زمان ۶۰ درصد و از نظر قیمت ۴۰ درصد ارزانتر است.

مسیر ترانزیتی ایران اقتصادی تر از مسیرهای دیگر است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حسین اف، از رشد همکاری های تهران- باکو در سال های اخیر خبر داد و گفت:در 25 سال گذشته بین ایران و جمهوری آذربایجان بیش از 170 سند امضا شده است که از این تعداد 50 سند در حوزه اقتصادی بوده است و به ویژه در پنج سال گذشته در زمینه اقتصادی ارتباطات بسیار قوی بین دو کشور ایجاد شده است.
    سفیر جمهوری آذربایجان در تهران اظهار داشت: در پنج سال گذشته روسای جمهوری دو کشور 11 ملاقات داشته اند که از این ها هفت ملاقات در پایتخت های دو کشور و بقیه هم در حاشیه کنفرانس های بین المللی بوده است.
    وی با اشاره به همکاری های دو کشور در حوزه ترانزیت گفت: بنا به تصمیم روسای جمهوری دو کشور راه آهن آذربایجان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده است. بر این اساس در خاک جمهوری آذربایجان راه آهن کمربندی به طول شش کیلومتر و نیم و در ادامه یک دهنه پل بر روی رودخانه ارس وهمچنین یک هزار و 300 متر راه آهن در اراضی جمهوری اسلامی ایران احداث شده است.
    حسین اف افزود: علاوه بر این 35 هکتار زمین در اختیار راه آهن جمهوری آذربایجان قرار داده شده است و در این زمین بارانداز ساخته می شود.

    وی با بیان اینکه راه آهن قزوین - رشت در حال اتمام است، اظهار کرد:علاوه براین جمهوری آذربایجان برای احداث راه آهن رشت - آستارا اعتبار500 میلیون دلاری اختصاص داده و در این زمینه هم نتایج خوبی گرفته شده است .
    این دیپلمات جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که احداث راه آهن رشت - آستارا چقدر زمان می برد، گفت: کارهای مطالعاتی این پروژه حل شده و در واقع راه آهن رشت – آستارا پروژه آماده ای است و فکر می کنم در عرض سه سال می تواند به نتیجه برسد.
    حسین اف خاطرنشان کرد: اگر راه آهن دو کشور به هم وصل شود هر کالایی که در بندرعباس روی قطار گذاشته می شود به شمالی ترین نقطه اروپا و روسیه در هلسینکی و مسکو منتقل خواهد شد.
    وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال توسعه ظرفیت های ترانزیتی خود است، گفت:اخیرا با کمک دولت آذربایجان رآه آهن باکو- تفلیس- قارص به بهره برداری رسید. علاوه بر این دولت در نظر دارد از باکو تا آستارای ایران اتوبان بسازد و در این زمینه هم با شرکت های ایرانی همکاری می کنیم.

    سفیر جمهوری آذربایجان در تهران ادامه داد: دو طرف همچنین در حوزه خودروسازی ایران خودرو و آذرماش، خودرو مشترک به نام
    «خزر» تولید می کنند که کارخانه آن در جریان سفر آقای دکتر روحانی افتتاح شد.
    حسین اف با اشاره به همکاری دو کشور برای تولید دارو در منطقه صنعتی پیراللهی آذربایجان اظهار کرد: همکاری های دو کشور چه در زمینه ترانزیت و چه در تولید محصولات مشترک نه فقط دوجانبه بلکه منطقه ای هست.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر به نوعی ترانزیت ترکیبی انجام می شود، اظهار کرد: کالا از مومبای هندوستان با کشتی به بندرعباس منتقل می شود. در ادامه و از بندرعباس تا قزوین با قطار و از قزوین به آستارای آذربایجان با کامیون و از آستارای آذربایجان تا روسیه هم با قطار مسیر را طی می کند.
    این دیپلمات جمهوری آذربایجان اضافه کرد: این مسیر در مقایسه با مسیرهای دیگر به لحاظ زمان 60 درصد و از نظر قیمت 40 درصد اقتصادی تر است.
    وی در درباره دستاوردهای نشست های سه جانبه ای که که در سال های اخیر برگزار شده است، گفت: به جز نشست های سه جانبه نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان هم 15 مارس 2018 در باکو برگزار شد. این نشست ها تاکنون دستاوردهای خوبی به ویژه در زمینه ترانزیت، تجارت و گردشگری داشته است.
    این دیپلمات خاطرنشان کرد: در زمینه انرژی هم نشست های سه جانبه ایران/ آذربایجان/ گرجستان ، و ایران/ آذربایجان/ روسیه در آینده برگزار خواهد شد.
    حسین اف همچنین در خصوص همکاری های تهران – باکو در زمینه انرژی هم گفت: خط برق ایران و آذربایجان در چهار منطقه به هم وصل است و دو طرف باهم مبادلات برق دارند این امکان وجود دارد که آذربایجان برق بیشتری تولید کند و از طریق ایران در تجارت برق شرکت کند و ایران با توجه به وسعت جغرافیایی و امکاناتی که دارد این برق را به کشورهای دیگر بفروشد.
    سفیر آذربایجان در تهران یادآورشد:در زمینه ترانزیت و تجارت برق همکاری های سه جانبه میان گرجستان- آذربایجان- ایران و روسیه – آذربایجان- ایران در سطح کارشناسی بررسی می شود.
    این دیپلمات در خصوص فرایند صدور ویزا برای اتباع ایرانی اظهار داشت: قیمت ویزای جمهوری آذربایجان برای اتباع ایرانی 20 دلار و مدت ویزا 30 روز است. اتباع ایرانی می توانند به بخش کنسولی سفارت آذربایجان در تهران و سرکنسولگری آذربایجان در تبریز مراجعه کرده و ویزا دریافت کنند.
    وی ادامه داد: علاوه بر این سامانه «آسان ویزا» هم به منظور تسهیل صدور ویزا راه اندازی شده است و اتباع ایرانی بیشترین دریافت کنندگان ویزا از طریق این سامانه هستند.
    سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با بیان اینکه از 15 مارس 2018 هم اتباع ایرانی می توانند در فرودگاه های بین المللی آذربایجان ویزا بگیرند، اظهار کرد:هر تبعه خارجی وارد آذربایجان می شود باید بعد از 10 روز به اداره مهاجرین مراجعه و جایی که زندگی می کند را ثبت کند.
    به گفته حسین اف کسانی که در هتل ها زندگی می کنند محل سکونت آنها به صورت آنلاین ثبت می شود ولی کسانی که در منازل شخصی زندگی می کنند، بعضا با مشکلاتی مواجه می شوند.
    این دیپلمات جمهوری آذربایجان گفت: ما هم در این زمینه از طریق امکانات اینترنتی و فضای مجازی سفارت و هم در مرزها اطلاع رسانی می کنیم تا کسانی که در منازل شخصی سکونت دارند، به اداره مهاجرین مراجعه و محل سکونت خود را ثبت کنند.
    وی اضافه کرد: در صورتی که افرادی که در منازل شخصی سکونت دارند بعد از 10 روز اقامت اقدام به ثبت محل سکونت خود نکنند، موقع خروج 300 منات جریمه می شوند.
    حسین اف خاطرنشان کرد:از ماه فوریه 2010 ایران برای اتباع آذربایجان ویزا را لغوکرده الان سالانه نزدیک به یک میلیون نفر از آذربایجان به ایران سفر می کنند.
    سفیر آذربایجان در تهران گفت، در سال 2017 بیش از 350هزار نفر از اتباع ایران به آذربایجان سفر کردند و ما هم سفر اتباع دو کشور را تشویق می کنیم.
    حسین اف همچنین درباره همکاری های فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: تابستان 2017 هفته فرهنگی آذربایجان در اصفهان برگزار شد و در این رویداد فرهنگی علاوه بر اینکه برگزاری نمایشگاه عکس، شاهد اجرای موسیقی و نمایش فیلم های تولید آذربایجان بودیم.
    به گفته سفیر جمهوری آذربایجان در تهران فوریه 2018 هم هفته فیلم ایران در آذربایجان برگزار شد ضمن اینکه به زودی هفته فرهنگی ایران در آذربایجان برگزار خواهد شد.

    برچسب ها