عصر خودرو

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران :

افزایش قیمت ارز کجا می‌ایستد؟

عصر بازار- سیدکمال سیدعلی می گوید:« ریال زمانی تقویت می شود که تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی افزایش یابد و پس از آن با عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بازار، تقاضاهای موجود در بازار پاسخ داده می شود.»

افزایش قیمت ارز کجا می‌ایستد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران  با بیان اینکه کاهش قیمت ارز با مداخله بانک مرکزی مصنوعی خواهد بود و نمی تواند برای مدت زیادی ادامه داشته باشد،اظهارداشت:« اگر تولید داخلی بالا برود،اقتصاد حرکت خوبی داشته باشد و تولید ناخالص داخلی  رشد کند، ریال هم تقویت خواهد شد.»

    او افزود: «اما در شرایط کنونی که هیچ کدام از این پیش فرض ها اجرایی نشده و از سویی اقتصاد هم تغییر و تحولی را شاهد نبوده است،افزایش نرخ تورم محتمل است.از سویی  انتظاراتی که برای بهبود اقتصاد در دوران پساتحریم به وجود آمده بود، باعث شده نرخ تورم در ارز نشان داده نشود.»

    اما به نظر می رسد اگر دولت در یکی، دو ســال آینده، شیب نرخ ارز را به سمت باال نگیرد، دچار مشکل می شویم و با تقویت ریال، صادرت کم خواهد شد. البته صرف اینکه نرخ ارز افزایش پیدا کند هم خوب نیست چراکه تورم و گرانی به دنبال دارد. فعال، سیاست دولت، کنترل تورم است و تحت تاثیر سیاست های ضدتورمی دولت، نرخ ارز نیز کاهش داشته است. به نظر من در شرایط فعلی، بازار ارز در عرضه و تقاضا به یک تعادل سه هزار و 400 تومانی رسیده است اما این ثبات حتما بادوام نخواهد بود.

    این کارشناس بانکی تصریح کرد:«بانک مرکزی باید برای قیمت ارز تک نرخی،یعنی همان قیمتی که بازار تعیین می کند،تلاش کند چراکه اگر قرار باشد یکسان سازی نرخ ارز روی قیمت های پایین و غیرواقعی انجام شود باز هم در عمل، شاهد نرخ متفاوتی در بازار آزاد خواهیم بود. »

    او گفت:تک نرخی کردن با قیمت های بالاتر نگاه سفته بازی در پی ندارد؛یعنی هرچقدر نرخ ارز بالاتر باشد، حمله به سمت ارز کمتر خواهد بود یعنی کسی به صورت سفته بازی وارد این بازار نمی شود. پس بانک مرکزی باید نرخی اعلام کند که فقط مصرف کننده واقعی سراغ ارز بیاید.»

    برچسب ها