عصر خودرو

انرژی چگونه امیدوارکننده‌ترین حوزه همکاری میان روسیه و ایران است؟

عصر بازار- تعاملات نفتی ایران و روسیه که بعد از امضای برجام رنگ دیگری به خود گرفت با گذشت زمان پررنگ تر شده و روس ها نه تنها خواستار نفت خام ایران هستند، بلکه در توسعه میادین نفتی و گازی ایران حضور گسترده داشته و حاضر به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در نفت و گاز ایران هستند.

انرژی چگونه امیدوارکننده‌ترین حوزه همکاری میان روسیه و ایران است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شرکت های روسی در صدر لیست شرکت هایی بودند که برای مطالعه میادین نفتی و گازی ایران ابراز تمایل کرده اند. در این راستا شرکت ملی نفت با شرکت‌های لوک اویل، روسنفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم نفت تفاهم‌نامه امضا کرده است و ایران برای بیش از 10 قرارداد توسعه میدان های نفت و گاز با روس ها مذاکره می کنند.

    میدان های منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش، از جمله میدان‌هایی هستند که درباره آنها با شرکت های روس مذاکره می شود.

    البته این مذاکرات بی نتیجه نبود و در روزهای پایانی سال 1396 شاهد امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران بودیم.

    خرید نفت ایران توسط روسیه روی دیگر سکه تعاملات نفتی دو کشور است و و در دیداری که بین بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در اواخر سال 1395 صورت گرفت قرار شد نفت ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته ‌شود و 50 درصد پول فروش نفت به روسیه به صورت نقدی تحویل ایران داده و 50 درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود که این موضوع نیز در مرحله اجرا قرار گرفت.

    تمایل روس ها برای حضور در صنعت نفت ایران غیر قابل انکار است به طوریکه یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اخیرا اعلام کرده است که شرکت‌های نفت و گاز این کشور می‌توانند بیش از 50 میلیارد دلار در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند.

    به گفته وی انرژی امیدوارکننده‌ترین حوزه برای همکاری میان روسیه و ایران است؛ شرکت‌های پیشتاز نفت و گاز روسیه، همچون گازپروم، گازپروم نفت، روسنفت، لوک اویل، زاروبژنفت و تاتنفت به طور ساختارمند توسعه میدان‌ها را در ایران بررسی می‌کنند؛ حجم مورد انتظار سرمایه‌گذاری بیش از 50 میلیارد دلار است.

    برچسب ها