عصر خودرو

رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد :

شرط تجارت اسب

عصر بازار- رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که صنعت اسب از جمله صنایع اشتغالزا و درآمدزا در جهان محسوب می‌شود و تجارت آن به شرط رعایت ضوابط بین‌المللی که خط قرمز محسوب می‌شود، مشکلی ندارد چرا که اسب‌های ایرانی ژن خوبی دارند و در جهان شهره هستند.

شرط تجارت اسب
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پرورش و تجارت اسب  در جهان از رونق بالایی برخوردار است و سالانه میلیاردها دلار گردش مالی در این زمینه وجود دارد و ایران با وجود داشتن ژن‌های بسیار خوب در این زمینه که می‌توان به اسب عرب ایران، اسب ترکمن، اسب خزر، اسب کردی، اسب قره‌باغ و ... اشاره کرد جزو واردکنندگان این حیوان به شمار می‌رود و سهم قابل توجهی در صادرات ندارد، چرا که بر اساس آمار رسمی موجود در زمینه تجارت محصولات مختلف در زمینه کشاورزی سالانه حدود 50 تا 60 میلیون دلار انواع حیوانات زنده به کشور وارد می‌شود که بخش بزرگی از آن به واردات اسب اختصاص دارد. البته در سال‌های گذشته واردات اسب با محدودیت‌ها و سختگیری‌های بسیاری از سوی سازمان دامپزشکی مواجه شده بود و اعتراض برخی واردکنندگان را در پی داشت.

    علیرضا رفیعی‌پور - رئیس سازمان دامپزشکی - درباره وضعیت پرورش و تجارت اسب در ایران و جهان اینگونه به ایسنا توضیح داد که باید به اسب به عنوان یک صنعت بسیار مناسب در حوزه اشتغال، تجارت، درآمدزایی و حتی رفاه و... نگاه کرد که مانند صنعت طیور و ... باید مورد توجه قرار گیرد. دنیا به این صنعت به صورت ویژه نگاه می‌کند و درآمدهای میلیارد دلاری از آن کسب می‌کند در این زمینه اروپایی‌ها از جمله انگلستان، آلمان و ... به عنوان کشورهای پیشرو مطرح هستند. این نگاه ویژه سبب می شود تا در حوزه تجارت یا تبادل اسب برای انجام مسابقات ورزشی سختگیری دقیق‌تر و بیشتری از نظر بهداشتی و قرنطینه‌ای اعمال شود، چرا که در این صورت است که می‌توانیم اعتماد کشورهای جهان را به صنعت اسب ایرانی جلب کنیم.

    اسب‌های ایرانی ژن خوب هستند

    وی با بیان اینکه صنعت اسب پول‌زا و ارزشمند در جهان است، افزود: در این زمینه ایران از نظر ژنتیکی جزو کشورهایی است که در جهان مطرح بوده و ژن‌های بسیار خوبی در ایران وجود دارد که باید در حوزه صادرات روی ژن خوب کار کرد. باید به این صنعت بیشتر پرداخته شود، چرا که در حوزه سرم‌سازی و تولید دارو اسب حیوان بسیار ارزشمندی به شمار می‌رود و برای تولید پادزهرهای بیشماری از آن استفاده می‌کنند و از منظر گردشگری، تفریح و ورزش نیز نقش بسزایی دارد. 

    رئیس سازمان دامپزشکی به این مسئله اشاره کرد که تجارت اسب به شرط رعایت ضوابط بین‌المللی ممنوعیتی ندارد، ادامه داد: اسب ایرانی در مناطقی مانند ترکمن‌صحرا، خزر و ... در دنیا بسیار معروف و مشهور هستند که تلاش می‌شود این صنعت با رعایت استانداردهای بین‌المللی رشد قابل توجهی پیدا کند و حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد چرا که این صنعت بسیار حساس بوده و از آنجا که ترن اور بسیار بالایی دارد، باید چهارچوب‌ها و ضوابط بین‌المللی در حوزه سلامت و بهداشت در حد قابل قبولی رعایت شود، چراکه اسب می‌تواند بیماری‌های مشترک خطرناک میان انسان و دام را در خود داشته باشد که مشمشه و ... از جمله آنهاست و مخاطرات بسیاری برای جمعیت انسانی و حیوانی دارد.

    رفیعی‌پور با اشاره به اینکه در صورت رعایت دقیق استانداردهای بین‌المللی کشورهای مختلف به اسب‌های ایران اعتماد خواهند کرد و تجارت آن رونق پیدا می‌کند، گفت: توسعه صنعت اسب در کشور نیازمند همکاری‌های داخلی و بین‌المللی است که در این زمینه با اتحادیه اروپا به تفاهم مناسبی رسیدیم تا در زمینه صادرات اسب به عنوان یک حیوان زنده و حتی محصولاتی مانند ماهی قزل‌آلا به سطح همکاری مشترک و متقابل مناسبی برسیم. اگر استانداردهای جهانی را در حوزه قرنطینه‌ای و بهداشتی اسب رعایت کنیم، زمینه پیشرفت مناسبی دارد و رسانه‌ها نیز باید به آن بیشتر بپردازند تا سرمایه‌گذاران بتوانند منفعت مناسب و قابل قبول را در این زمینه نصیب خود کنند و اشتغال و درآمدزایی نیز ایجاد شود.

    وی تصریح کرد: برای تجارت محصولات و فرآورده‌های دامی و حیوانات زنده دامپزشکی هر کشوری باید مجوز آن را صادر کند که  در زمینه صنعت اسب باید شرایط قرنطینه‌ای کامل برای آن اعمال شود تا به عنوان مثال یک اسب از ایران بتواند به یک کشور دیگر برای انجام مسابقه یا صادرات ارسال شود.

    برچسب ها