عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی:

نفت ایران عربستان را بحرانی‌تر می‌کند

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: با ورود پررنگ تر ایران به بازار جهانی نفت در دوران پساتحریم و کاهش قیمت نفت، اوضاع داخلی و سیاسی عربستان با بحران های عجیبی روبرو خواهد کرد.

نفت ایران عربستان را بحرانی‌تر می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی حیدری گفت: عربستان سعودی با نفوذ در بازار سنتی روسیه و فروش نفت به کشورهایی مانند لهستان و سوئد زنگ خطر فروش نفت ایران را در سال آینده در اثر رفع تحریمها بیشتر می شنود.

    این کارشناس اقتصادی افزود: از سویی دیگر گوشهای کشورهای اروپایی برای شنیدن تخفیف های قیمتی مناسب از سوی هر کدام از رقبا تیز تر شده است.
    وی اضافه کرد: روسیه نیز پس از درگیری های اوکراین و دست و پنجه زدن در رکود اقتصادی اکنون 70 درصد از صادرات نفت و گاز خود را به اروپا انجام می دهد و این در حالی است که حضور ایران پس از برداشتن تحریم برای این کشور هم می تواند پیامدهای اقتصادی داشته باشد.
    حیدری اذعان داشت: پیش از اعمال تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، روزانه 600 هزار بشکه معادل 17 درصد از تولید ایران به اروپا ارسال می شد که و به گفته وزیر نفت، ایران خواهان دستیابی دوباره به بازار قبلی خود است.
    این کارشناس اقتصادی با بیان این که بیشتر مشتریان سابق نفت ایران اشتیاق خود را به سرگیری این مناسبات تجاری اعلام کرده اند گفت: بر این اساس سه پالایشگاه از پنچ پالایشگاه بزرگ یونان با ظرفیت روزانه 341 هزار بشکه تمایلات بیشتری نشان داده اند و سه پالایشگاه اسپانیایی با ظرفیت روزانه 520 هزار بشکه در صورت رفع تحریم اعلام آمادگی کرده اند.
    وی ادامه داد: در حال حاضر روسیه جایگزین ایران در این بازارهاست و خبر حضور دوباره ایران در بازارهای جهانی نفت سبب کاهش قیمت نفت روسیه تا حد یک دلار و پنجاه سنت شده که این اتفاق به معنی ضرری معادل 420 هزار دلار در هر روز برای این کشور است.
    این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: هر چند همزمان با حضور روسیه در بازارهای اروپایی، عربستان مایل است تا جا پای قوی تر باز کند اما کماکان سه قدرت نفتی خاورمیانه یعنی ایران، روسیه و عربستان سعودی بازارهای آسیایی را هدف اولیه خود قرار داده اند زیرا حضور در این بازارها هزینه حمل و نقل کمتری برای صادر کنندگان نفت به همراه دارد.
    حیدری اضافه کرد: با این وجود باید منتظر ماند و دید، ایران با بازگشت به سطح افزایش تولید و فروش به قبل از تحریمها علاوه بر مشتریان سنتی خود چه بازار هدف خاصی را ملاک قرار داده است.
    وی گفت: بر این اساس نیز نگرانی هایی از هم اکنون در گفتار سیاستمداران عربستان سعودی جلوه می کند؛ چرا که  با ورود ایران و کاهش هر سنت نفت، اوضاع داخلی و سیاسی عربستان را با بحرانهای عجیبی روبرو خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها