عصر خودرو

یک نماینده مجلس:

۱۹۵ گمرک به خاطر کنترل قاچاق باید تعطیل شود

عصر بازار- منافع شخصی و گروهی و جناحی مدیریت کلان اقتصادی را چنان با چالش مواجه کرده است که نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، مبارزه ملی در برابر قاچاقچیان و واردکنندگان کالاهای غیرضروری و مشابه تولید داخل را که در حکومت نفوذ دارند، پیام نامگذاری سال ۹۷ مقام معظم رهبری تحلیل کرد.

۱۹۵ گمرک به خاطر کنترل قاچاق باید تعطیل شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، محمد دهقان درخصوص نامگذاری سال 97 گفت: خوشبختانه سال 97 توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد. اصل نامگذاری نوعی مبارزه در برابر کسانی است که با قاچاق کالا و واردات کالاهای غیرضرور به دنبال منفعت هستند. این حقوقدان مجلس نامگذاری سال 97 در راستای «حمایت از کالای ایرانی» را کاملاً هوشمندانه خواند و گفت: طبق فرموده رهبری باید مردم وارد میدان شوند باید مبارزه ملی در برابر قاچاقچیان و وارداتچیانی که در حکومت نفوذ دارند و فاسدانی که تولیدکننده ایرانی برای آنها اهمیتی ندارد و آنچه برای آنها مهم است ثروت‌اندوزی و ساختن کاخ‌های مجلل برای خودشان و اطرافیانشان است، شکل گیرد و ملت در برابر آنها قیام کنند. برای این افراد، انقلاب، نظام و ایرانیان هیچ اهمیتی ندارند. وی اظهار داشت: در سال حمایت از کالاهای ایرانی مردم باید وسط میدان بیایند و قاچاقچیان را محدود کنند تا زمانی که 30میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شود و دولت فقط با آمارسازی اعلام کند که مانع قاچاق شده است، این کشور روی خوش حمایت از کالای ایرانی را به خود نخواهد دید. دهقان با تأکید بر اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا کاملاً روشن است، اظهار داشت: طبق این قانون باید همه کالاهایی که وارد کشور می‌شوند، دارای شناسه باشد تا مردم بدانند کالاهایی که در داخل کشور وجود دارد کدام داخلی و کدام قاچاق است. این کار بسیار ساده است اما دولت انجام نمی‌دهد.
    این نماینده حقوقدان مجلس اظهار داشت: مرزهای رها شده 200 گمرک در کشور وجود دارد که دستگاه ایکس ری هم در آنها وجود ندارد. بیش از 20 میلیارد دلار فقط از گمرکات کشور کالا وارد می‌شود. باید دولت از کولبران و ته‌لنجی‌ها دفاع کند و رابطه آنها را با قاچاقچیانی که پشت این افراد زحمتکش پنهان شده‌اند ، قطع کنند. دهقان یادآور شد: بین 5 تا 10 میلیارد دلار کالا همراه مسافر داخل کشور می‌شود که ساماندهی نشده است. کشور ما به بهشت قاچاقچیان تبدیل شده است. وی در مجلس با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا نیازمند اراده مبارزه با فساد است، گفت: باید مشخص شود که مسئولان کشور و اطرافیان و فرزندانشان غیر از کار دولتی در چه بخش‌هایی چه کار می‌کنند. آیا فرزندان وزرا، نمایندگان، قضات و مقامات کارشان واردات و صادرات است یا خیر؟ باید جلوی واردات کالاها توسط افراد پرنفوذ گرفته شود.

    باید سلاطین واردات در کالاهای مختلف شناسایی شوند

    این حقوقدان مجلس تأکید کرد: واردات کالا توسط افراد پرنفوذ موجب سوءاستفاده می‌شود. افرادی که یک پایشان در حکومت است و خودشان تعرفه می‌گذارند و یک پایشان در بازار و فعالیت‌های اقتصادی است. خودشان از رانت واردات و قاچاق سوءاستفاده‌های عجیبی می‌کنند. این افراد از گمرک بدون پرداخت حقوق گمرکی کالا وارد می‌کنند و با یک تلفن بارهایشان از گمرک خارج می‌شود. دهقان تصریح کرد: باید شفاف شود سلاطینی که در واردات کالا فعالیت می‌کنند، چه کسانی هستند و افراد پشت آنها در حکومت چه کسانی می‌باشند. بعد از مبارزه با سلاطین واردات می‌توان صحبت از حمایت کالای ایرانی کرد.

    شفافیت اقتصادی مهم‌ترین ابزار مبارزه با فساد است

    نایب رئیس فراکسیون حمایت از تولید ملی اجرای سامانه شفافیت حقوق‌ مسئولان را امری ضروری خواند و گفت: باید شفاف شود که آیا فرزندان مسئولان کشور، دست‌اندرکار واردات و معوقات میلیاردی بانک‌ها و عزل و نصب‌های رانتی مدیران هستند یا خیر، اگر هستند باید در سامانه فعالیت‌های آنها شفاف باشد، واردکنندگان اصلی در واقع از مسئولان کشور است. وی اظهار داشت: در مورد عملکرد اقتصادی مسئولان در40 سال گذشته نیز طرحی در دستور کار مجلس است که بر اساس آن، اموال مسئولان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که افرادی با فساد، ثروتی به دست آورده باشند، ثروتشان به بیت‌المال بازگردانده می‌شود، این شفافیت سره را از ناسره مشخص می‌کند.

    برخی از رسانه‌ها کارگزار ثروتمندانند

    دهقان تأکید کرد: اگر اداره حکومت را در اتاق شیشه‌ای قرار دهیم و همه‌چیز برای مردم شفاف باشد و رسانه‌ها نیز آزاد و شفاف باشند، گام مهمی در مبارزه با فساد برداشته‌ایم. متأسفانه افرادی با پول‌های حرام، رسانه‌ها را در خدمت اغراض سیاسی خود قرار می‌دهند، از این رسانه‌ها شفافیت بیرون نمی‌آید.

    امیدی به این سیستم اداری نیست

    این حقوقدان مجلس تصریح کرد: از تفکر مدیریتی مسئولان راهی را برای حمایت از تولید و سرمایه ایرانی باز نمی‌شود، قاچاقچیان قاچاق انجام دادند و فرزندان مسئولان به دنبال واردات هستند. امیدی به این سیستم اداری برای حمایت از کالای ایرانی نیست. اما امید داریم که مردم این عزم راسخ را در خودشان ایجاد کنند و قاچاقچیان و وارداتچیان بی‌رحم را تحریم کنند.

    برای حفظ میز مسئولان متعهد هم به مفاسد بی‌تفاوت هستند

    دهقان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: یکی از اشکالاتی که در کشور وجود دارد، این است که مسئولان متعهد نیز نسبت به قاچاق، واردات و فساد، بی‌تفاوت هستند و اراده‌ای برای مبارزه با آن ندارند. نگران میز و پست و مقام خود هستند که حرف‌هایی نزنند، میزشان به خطر بیفتد و پست خود را از دست بدهند.

    فاجعه‌بار است

    وی گفت: وزارت اطلاعات اعلام کرد که هزار و 128 کانتینر کالای قاچاق در سال‌های اخیر توقیف شده است. این آمار فاجعه‌ای بزرگ است. این آمار زنگ خطر برای کشور است که کانتینر کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، این کانتینرها از گمرک رسمی وارد کشور شده‌اند. باندهایی در گمرک‌ کارشان قاچاق است. این امر نشان می‌دهد که وضعیت کشور در زمینه قاچاق و واردات خوب نیست.

    195گمرک باید تعطیل شود

    وی ادامه داد: دولت باید تعداد گمرکات را از 200 گمرک به پنج گمرک کاهش دهد. حداکثر وجود 10گمرک در کشور کافی است. 200 گمرک و تعداد زیادی مناطق آزاد در کشور وجود دارد که از آنها مقادیری قاچاق هم انجام می‌شود.

    رقم بدهی‌های معوق بانکی 350هزارمیلیارد تومان است

    این نماینده مجلس اظهار داشت: 350 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که سال به سال افزایش یافته است. بخش زیادی از این معوقات ناشی از فساد است، یعنی افراد بدون گذاشتن وثیقه، وام گرفته‌اند که قابل وصول نیست. این منابع باید وصول شود و در اختیار تولید و اشتغال جوانان قرار بگیرد.

    برچسب ها