عصر خودرو

مدیرعامل پیشین فرابورس

قانون بازار اوراق بهادار، بازار سرمایه را وسیع کرده است

عصر بازار: مدیرعامل سابق فرابورس گفت: قانون بازار اوراق بهادار، بازار سرمایه را وسیع‌تر کرده است.

قانون بازار اوراق بهادار، بازار سرمایه را وسیع کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    مصطفی امید قائمی، مدیرعامل پیشین فرابورس در گفت‌وگو با بازار امروز، در خصوص دهمین سالگرد تصویب قانون بازار اوراق بهادار، گفت: اجرای این قانون طی 10 سال گذشته، سبب شده‌است که اکنون بازار سرمایه بزرگ و موفق داشته باشیم. در واقع حجم فعلی بازار سرمایه، حاصل عملکرد قانون بازار اوراق بهادار است.
    وی افزود: نیاز به اصلاح در این قانون، در تدوین لایحه ابزارها و نهادهای مالی و در قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر، تا حدی انجام شده‌است. به ترتیبی که این مهم بسیاری از مشکلات قانون بازار اوراق بهادار را در این مرحله، حل کرده است.
    مدیرعامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان درباره اعتقاد برخی کارشناسان به لزوم نیاز به اصلاح در این قانون نیز گفت: هرچند امروز تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه معتقدند، اصلاح قانون بازار اوراق بهادار می تواند به بهبود وضعیت بورس منجر شود. اما به نظر می‌رسد در وهله اول بهتر است، اصلاحات در قانون تجارت اتفاق بیافتد. از سوی دیگر بازنگری در برخی مواد قانون مالیات‌ها ضروری به نظر می‌رسد زیرا این قوانین می تواند آسیب بسیار جدی به بدنه بازار و ابزارهای معاملاتی وارد کند. برهمین اساس باید به این نکته توجه کرد که تجدید نظر جدی در قوانین بازار سرمایه الزامی و مهم است.
    امیدقائمی خاطرنشان کرد: بسیاری از اوراق جدیدی که اکنون از سازمان بورس مجوز گرفته‌اند، نتیجه اجرای همین قوانین هستند. البته در صورتی که قانون پولی و بانکی نیز چند اصلاحیه داشته باشد، ایجاد ابزارهای نوین مالی با سرعت و کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.
    وی ادامه داد: همچنین برای حمایت از ورود سرمایه‌گذاران خارجی در قانون کنونی، فقط این موضوع دیده شده که سرمایه گذاران هرگاه که بخواهند، بتوانند سرمایه اشان را از بازار خارج کنند. اما در صورتی که این قانون اصلاح شود، ورود سرمایه گذاران بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

    برچسب ها