عصر خودرو

برآیند منفی در گروه فلزات اساسی

عصر بازار- روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت ۷۵ واحدی مواجه شد و با ثبت عدد ۶۲ هزار و ۷۲۱ واحدی، بازدهی خود از ابتدای سال را به ۳/ ۰ درصد رساند.

برآیند منفی در گروه فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به اعتقاد کارشناسان بخش عمده دلایل رکود بازار سهام کشور را باید در وضعیت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی جست‌وجو کرد؛ آنجا که قیمت فلزات اساسی و نفت با افت شدیدی مواجه بوده‌اند. وضعیتی که دور از انتظار شرکت‌های وابسته به قیمت‌های جهانی به‌خصوص گروه فلزات اساسی بوده و در صورت‌های مالی این شرکت‌ها مدنظر قرار نگرفته است. هر چند نرخ دلار پیش‌بینی شده در صورت‌های مالی این شرکت‌ها پایین‌تر از نرخ‌های کنونی بوده اما به‌زعم کارشناسان برآیند این دو عامل نمی‌تواند اثرات منفی نزول قیمت‌های جهانی را بر زیر‌مجموعه‌های گروه فلزات اساسی تقلیل دهد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند سهام این شرکت‌ها افت شدید قیمتی را تجربه نخواهد کرد چرا‌که مقایسه قیمت‌های کنونی سهام این شرکت‌ها با ارزش جایگزینی موجود، مانعی برای افت بیشتر قیمت سهام مزبور هستند. هر‌چند استقبال از سهام این صنعت مشابه با گذشته نیز دور از انتظار است.

    بررسی نوسانات قیمتی 33 صنعت فعال بازار دیروز نشان می‌دهد که شاخص 13 گروه با رشد و شاخص 20 گروه با افت مواجه شدند. گروه ابزار پزشکی با رشد 12/ 4 درصدی پربازده‌ترین صنعت و گروه انتشار وچاپ زیان‌ده‌ترین گروه بازار دیروز بود. گروه بانکی بیشترین حجم معاملات و گروه شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

    بررسی اثر افت جهانی فلزات رنگی در بورس تهران
    در بررسی وضعیت گروه فلزات اساسی، حمیدرضا حدادیان، تحلیلگر بازار سهام گفت: وضعیت شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی وضعیت نامناسبی را نشان می‌دهد. قیمت در نقطه سر‌به‌سر تولید هر تن سرب و روی در صورت مالی شرکت «فسرب» بالاتر از 1800 دلار است،این در حالی است که قیمت کنونی این دو فلز در محدوده 1500 دلار در هر تن قرار دارد؛ این موضوع حاکی از شرایط بنیادی نامناسب این شرکت‌ها است. شرکت‌های آلومینیوم‌ساز نیز در صورت مالی خود رقم ریالی حدود هر تن 1800 دلار را در‌نظر گرفته‌اند، در صورتی که قیمت این فلز اکنون به هر تن 1450 دلاررسیده است.

    حدادیان اظهار کرد: شرکت ملی مس ایران نیز قیمت هر تن کاتد را 5039 دلار در‌نظر‌گرفته، در صورتی که قیمت‌های کنونی این فلز به هر تن 4500 دلار رسیده است. حدادیان گفت: افت قیمت‌های جهانی در مورد برخی فلزات از ابتدای سال تا‌کنون بیشتر از 20 درصد است، در مقابل نرخ دلار در این بازه زمانی با افزایش حدود 5 درصدی مواجه بوده است به همین دلیل افزایش نرخ دلار نمی‌تواند اثرات منفی افت قیمت‌های جهانی را خنثی کند.

    حدادیان افزود: البته باید گفت که انتظار ریزش‌های شدید قیمتی در سهام این شرکت‌ها وجود ندارد چرا که قیمت اکثر این سهام به ارزش دفتری نزدیک شده و مقایسه ارزش دفتری با ارزش جایگزینی شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود که نشانه‌های آن را می‌توان درروند کم‌نوسان شاخص این گروه مشاهده کرد.  براین اساس روز گذشته شاخص گروه فلزات اساسی با رشد 11/ 0 درصدی مواجه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر نمادهای این گروه در مسیر نزول قیمت‌ها حرکت کردند. «فنوال» با رشد 84/ 0 درصدی بیشترین رشد قیمت و «فلوله» با افت 14/ 2 درصدی بیشترین افت قیمت را ثبت کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار «فولاد» قرار گرفت.

    سیمانی‌ها چشم انتظار بودجه کشور
    بر خلاف گروه فلزات اساسی، شاخص گروه سیمانی روز گذشته در مسیر نزولی حرکت کرد و با ثبت افت 13/ 0 درصدی، زیان از ابتدای سال خود را به 6/ 12 درصد رساند. در این راستا نیز اکثر نمادهای گروه سیمانی روز گذشته قرمزپوش بودند. «سفانو» بیشترین رشد قیمت و «سشرق» بیشترین افت قیمت را بین هم‌گروه‌های خود به‌دست آورد. بیشترین حجم و ارزش معاملات به نام «سیدکو» ثبت شد.

    در شرایطی که رکود در بخش ساخت و ساز مسکن فشار زیادی بر کاهش تقاضای داخلی این محصول داشته است، کارشناسان معتقدند ارائه بودجه دولت و رقم اختصاص داده شده به بودجه عمرانی کشور، عاملی است که شاید بتواند منجر به تحرکاتی در وضعیت تولید‌کننده‌های سیمان و به‌تبع آن قیمت سهام آنها شوند. در تحولات مربوط به گروه سیمانی، روز گذشته دبیر انجمن سیمان از تعویق صادرات سیمان از بورس کالا خبر داد. بر اساس این خبر با وجود آمادگی‌های لازم بین تولیدکنندگان و بورس کالا، به دلیل عدم همکاری سازمان توسعه تجارت و موانعی همچون مصوبه گمرکی که سر راه قرارگرفته، این کار به تعویق افتاده است. پیشتر مقرر شده بود این اقدام تا پایان تابستان سال جاری صورت بگیرد.

    پوشش 45 درصدی «بنیرو»در 6 ماه
    گروه دستگاه‌های برقی با ثبت افت اندک 03/ 0 درصدی نیز همچون گروه سیمانی جزو گروه‌های قرمز‌پوش بازار دیروز بود. این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر رشد 8/ 1 درصدی را به ثبت رسانده است. در گروه دستگاه‌های برقی روز گذشته «بنیرو» بیشترین رشد قیمتی را در اختیار داشت، در مقابل «بکام» بیشترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه نیز به نام این نماد ثبت شد. بررسی سابقه معاملاتی این سهم افت و خیز‌های متعدد و متوالی را نشان می‌دهد، به‌طوری که قیمت این سهم چند روز با رشد و پس از آن با افت همراه شده است. تحرک معاملات این سهم غالبا توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفته است. این نشانه‌ها بیش از هر چیزی فعالیت نوسان‌گیران در معاملات سهام این شرکت را نشان می‌دهد. 

    توقف روند نزولی لیزینگی‌ها
    شاخص گروه سایر واسطه‌گری مالی که ماه گذشته رتبه دوم زیان‌ده‌ترین صنعت بورسی را در اختیار داشت، روز گذشته با رشد 12/ 0 درصدی سبزپوش شد. به نظر می‌رسد اتمام وام اعطایی 25‌میلیون تومانی خودرو منجر به توقف روند نزولی قیمت سهام این شرکت‌ها شده است. در گروه واسطه‌گری مالی، «ولساپا» تنها نماد سبزپوش این گروه با رشد 11/ 1 درصد بود. «وایران» بیشترین افت قیمت این گروه را به نام خود ثبت کرد. «ولساپا» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را در اختیار داشت. قیمت این سهم از نیمه دوم آبان ماه از حدود 1950 ریال به 1724 ریال رسیده است.

    توقف روند رشد قیمت‌ها در گروه حمل‌ونقل‌
    شاخص گروه حمل و نقل روز گذشته با 02/ 0 درصد افت مواجه شد تا بازدهی این شاخص که پیشتر، از 60 درصد نیز عبور کرده بود به 1/ 56 درصد محدود شود. در گروه مزبور«حتوکا» بیشترین رشد قیمت و «حپترو» بیشترین افت قیمت را ثبت کرد. «حکشتی» بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را در اختیار داشت. در این گروه شرکت تایدواتر خاور‌میانه با اعلام فروش 45 میلیارد تومانی یک ساختمان در تهران خبر داد و سود خالص حاصل از فروش این دارایی را نیز محاسبه کرد. در نامه توضیحات این شرکت به سازمان بورس مبلغی معادل 67 میلیارد ریال به‌عنوان سود فروش این ساختمان اعلام شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو