عصر خودرو

چشم انداز بازار خودرو پس از معاملات کاغذی

عصر بازار- در ۲۵ آبان مدیر عامل بورس کالای ایران اعلام کرد که معاملات حواله‌های پیش‌فروش خودرو در قالب اوراق سلف موازی تا پایان سال در بورس کالا کلید خواهد خورد اما این معاملات از جنبه دیگری نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن فتح باب قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا است.

چشم انداز بازار خودرو پس از معاملات کاغذی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، همچنین از حدود یک سال پیش، وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث آزادسازی قیمت خودروهای داخلی را به راه انداخت و مصوبه خروج غیرتورمی از رکود نیز بر کشف نرخ کالاهای غیراساسی و غیرانحصاری توسط بورس کالای ایران تأکید کرده است. البته این موضوع کماکان با مخالفت شورای رقابت روبه‌رو است که به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای و تصمیم‌گیر در مورد قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری و غیررقابتی، قیمت‌گذاری خودرو را در حیطه وظایف خود می‌داند.

    با این تفاسیر مهدی میر شاه محمد، مدیر عامل کارگزاری پگاه یاوران نوین در خصوص مزیت های ایجاد حواله پیش فروش خودرو در بورس کالا گفت: صنعت خودرو به دلیل تعداد بالای تولیدات از حالت انحصاری خارج شده و قیمت گذاری توسط شورای رقابت در شرایط فعلی منطقی به نظر نمی رسد.

    وی در این باره تاکید کرد: بحث اوراق سلف حواله های پیش فروشی خودرو شرایط را برای شروع بورس پایدار و بورس حرفه ای خودرو فراهم می کند و اگر مورد حمایت قرار گیرد می تواند در نهایت منجر به قیمت گذاری خودرو در بورس شود.

    مدیر عامل کارگزاری پگاه یاوران نوین در توضیح میزان عملیاتی شدن این طرح بیان کرد: بورس کالا توانسته ساز و کار مناسبی برای ایجاد حواله های پیش فروش خودروایجاد کند ولی میزان موفقیت و اجرایی شدن این طرح برای خروج از قیمت گذاری دولتی به موافقت مدیران صنعت و شورای رقابت بستگی دارد و از عهده بورس کالا خارج است.

    میر شاه محمد با بیان مزیت ایجاد اوراق سلف موازی اظهار داشت: اوراق ایجاد شده در بورس کالا ابزار مناسبی برای جلوگیری از سفته بازی در معاملات است و سرمایه گذاران حقیقی به وسیله این اوراق می توانند کالاهای خود را در بورس کالا داد و ستد کنند و به علاوه این طرح می تواند به گونه ای تامین مالی برای صنعت خودرو داشته باشد و ثبت نام این اوراق در بورس و دریافت حواله منجر به سود دهی برای سرمایه گذاران و تامین مالی برای خودرو سازان خواهد شد.

    وی با اشاره به تاثیر حواله های پیش فروش خودرو بر قیمت این کالا تصریح کرد: ایجاد این حواله می تواند قیمت خودرو را متعادل کند و با این راهکار می توان قیمت گذاری خودرو را نظامند کرده و با ایجاد این بورس و افزایش تعداد حواله ها نوسانات قیمت خودرو در بازار به مرور کمتر خواهد شد و با این شرایط می توان انتظار ایجاد بازار شفاف تر و کم ریسک تری را با این ساز و کار داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها