عصر خودرو

صادرات به ژاپن ۶۰ درصد کم شد

عصر بازار- صادرات ایران به ۱۰ کشور عمده صادراتی طی ۱۱ ماهه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی افت داشته که در این میان صادرات به ژاپن از نظر ارزش ۶۰ درصد و از نظر وزن ۶۳ درصد کم شده است.

صادرات به ژاپن ۶۰ درصد کم شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اگرچه صادرات در 11 ماهه سال 1396 نسبت به مدت مشابه آن در سال 1395 حدود پنج درصد رشد ارزشی و یک درصد رشد وزنی داشته است، اما مروری بر 20 کشور اول صادراتی ایران گویای آن است که از نظر ارزش صادرات در 10 کشور با افت درآمدزایی مواجه بوده‌ایم. از نظر وزنی نیز صادرات به 10 کشور از 20 بازار عمده صادراتی با کاهش مواجه شده است. البته در موارد متعدد کاهش وزنی صادرات به مراتب بیش از کاهش ارزش آن بوده است. به عبارت دیگر با وجود آنکه کالای کمتری صادر شده درآمدزایی بیشتری حاصل شده است که این امر گویای آن است که کالاهای صادراتی ایران با قیمت بیشتری به فروش رسیده‌اند. البته در مورد برخی کشورها هم خلاف این قاعده مشاهده می‌شود.

    در بین کشورهای مختلفی که در این مدت با کاهش حجم و ارزش صادرات مواجه بوده‌اند، ژاپن و هنگ‌کنگ را می‌توان دو کشور اولی دانست که به ترتیب از نظر ارزش و وزن دچار افت صادرات شده‌اند.

    پس از ژاپن با خرید 423 میلیون دلاری کالا از ایران، بیشترین کاهش صادرات مربوط به کشور ترکمنستان می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 20 درصد و از نظر وزنی 36 درصد کاهش واردات از ایران دارد. ارزش صادرات به این کشور در 11 ماهه سال 1396 معادل 383 میلیون دلار بوده است.

    جمهوری آذربایجان دیگر کشوری است که از نظر ارزش 19 درصد و از نظر وزن 43 درصد کاهش صادرات از ایران را در 11 ماهه سال قبل تجربه کرده و با 273 میلیون دلار خرید کالا در رده نوزدهمین هدف صادراتی ایران قرار گرفته است.

    همچنین امارات متحده عربی که دومین بازار صادراتی ایران در این مدت بوده با 14 درصد کاهش ارزشی صادرات همراه شده و از نظر وزنی نیز صادرات به این کشور هفت درصد کاهش داشته است. با این وجود بیش از پنج میلیارد و 862 میلیون دلار از مجموع صادرات ایران به امارات مربوط بوده است.

    تایوان با واردات 468 میلیون دلاری دیگر کشوری است که در این مدت 14 درصد کاهش صادرات ارزشی و 12 درصد کاهش صادرات وزنی را شاهد بوده است. همچنین ایتالیا با کاهش 14 درصدی در ارزش و هشت درصدی در وزن واردات مواجه بوده و صادرات به آن 366 میلیون دلار درآمدزایی داشته است.

    هنگ‌کنگ هم از نظر وزنی بیشترین کاهش صادراتی را داشته و محصول صادر شده به این کشور از نظر وزنی 75 درصد کمتر شده است، اما با این وجود از نظر ارزش  با تنها 12 درصد کاهش حجم صادرات به این کشور به 348 میلیون دلار رسیده است. علاوه بر این کشور ویتنام در 11 ماهه سال گذشته از نظر وزنی 47 و از نظر ارزش 12 درصد کاهش صادرات را تجربه کرده و حجم صادرات آن به 343 میلیون دلار رسیده است.

    هند با وارداتی نزدیک به دو و نیم میلیارد دلار دیگر کشوری است که اگرچه صادرات به آن شش درصد افزایش وزنی داشته، اما از نظر ارزش کالای صادر شده به این کشور شاهد یک درصد افت بوده‌ایم. عمان نیز با 10 درصد کاهش درآمد صادراتی در برابر 19 درصد افزایش صادرات وزنی دیگر کشوری است که در سال گذشته 467 میلیون دلار واردات داشته است.

    طبق آمارهای منتشر شده در 11 ماهه سال گذشته از میان 20 مقصد عمده صادراتی ایران 10 مقصد با کاهش صادرات مواجه بوده‌ایم که تمام این موارد به غیر از یک مورد کاهشی بیش از 10 درصد را تجربه کرده اند.

     آمارهای 11 ماهه سال گذشته گویای آن است که در تحقق اهداف از پیش تعیین شده صادرات غیرنفتی، شش میلیارد و 893 میلیون دلار عقب‌ماندگی وجود دارد.

    برچسب ها