عصر خودرو

آشفتگی بازار ارز یکی از عوامل تغییر نرخ مسکن

عصر بازار- افزایش قیمت ارز ، طلا و سکه باعث شده که بازار مسکن نیز جو گیر شده و قیمت‌ها کمی تغییر کند.

آشفتگی بازار ارز یکی از عوامل تغییر نرخ مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بازار مسکن به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصاد ایران به شمار می‌رود و اثرگذاری این بازار بر اقتصاد می‌تواند رونق چشمگیری را برای کشور به ارمغان آورد.

    بیش از 130 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت مهم وابسته است و رکود چهارساله بازار مسکن متأسفانه باعث افت اشتغال در کشور شده است.

    بسیاری از فعالان صنعت ساخت و ساز از رکود بازار مسکن گله‌مندند و معتقدند؛ افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران باعث شده که بسیاری از سازندگان تغییر شغل دهند و به حرفه دیگری روی آورند.

    از سوی دیگر افزایش قیمت ارز با بورس، طلا و حامل‌های انرژی به عنوان 4 گزینه تأثیرگذار بر بازار مسکن باعث شده که این روزها بازار مسکن نیز تغییر کند به طوری که به گفته بسیاری از مشاوران املاک برخی از مناطق غرب تهران شاهد افزایش 30 درصدی قیمت مسکن بوده‌ است.

    بر اساس این گزارش مشاوران املاک معتقدند که قیمت مسکن از نیمه دوم سال 96 بر چرخه گرانی گرایش پیدا کرده و بعید است در سال 97 این قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بنابراین باید سال 97 منتظر گرانی های جدید در بازار مسکن باشیم، اما برخی دیگر از کارشناسان  معتقدند که این گرانی بازار مسکن چیزی جز حباب نیست و باید منتظر باشیم که این حباب به زودی بترکد و بازار به قیمت واقعی خود برسد و ثبات در بازار خرید و فروش حاکم شود به طوری که عباس شوکتی کارشناس مسکن در مصاحبه اخیر خود گفته بود؛ افزایش 20 تا 30 درصدی بازار مسکن حباب است و اگر متقاضیان عجله‌ای در خرید مسکن ندارند فعلا دست نگه دارند تا سال آینده قیمت‌ها شکسته شود.

    وی در ادامه افزود: سال آینده با افزایش عرضه جدید واحد‌های مسکونی به بازار و ارائه تسهیلات شاهد کاهش 20 درصدی قیمت مسکن خواهیم بود، اما بر خلاف نظر این کارشناس مسکن مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زمانی که قیمت مسکن افزایش پیدا کند دیگر نرخ آن کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: کاهش قیمت مسکن طی 40 سال گذشته تنها یکبار اتفاق افتاد و آن نیز بلافاصله بعد از گذشت چند ماه به قیمت واقعی خود بازگشت، بنابراین نباید کارشناسان وعده و وعید کاذب به متقاضیان دهند.

    وی در ادامه افزود: پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود پایین می‌تواند راهگشای بازار به خواب رفته مسکن باشد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تأکید کرد: بازار مسکن از اواخر سال 96 از رکود خارج شده و ما در سال97 شاهد افزایش 2 درصدی در قیمت‌ها خواهیم بود.

    برچسب ها