عصر خودرو

یک اقتصاددان :

دیپلماسی خارجی و کاهش سود بانکی محرک ارز بود

عصر بازار- یک اقتصاددان با بیان اینکه حل مشکل ارز در بازار راه‌حل غیر اقتصادی ندارد، گفت: کاهش تجارت باعث کاهش تولید داخلی می شود که این مساله در نهایت منجر به افزایش ریسک های اقتصادی و رکود بیشتر خواهد شد.

دیپلماسی خارجی و کاهش سود بانکی محرک ارز بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، جامساز( اقتصاددان) ،  سیاست های دولت  در زمینه مدیریت بازار ارز را غیر اقتصادی خواند و گفت:  به اعتقاد من بازار ارز از کنترل دولت خارج شده است  و این شاید ریشه  در عدم کفایت دولت در کنترل بازار داشته باشد.

    این اقتصاددان معتقد است چون دولت نتواست بازار را کنترل کند از راه های غیر اقتصادی مانند بگیر و ببند و بستن صرافی ها ... وارد شد. این اقدامات در حالی است که این مساله از طریق نیروی قهریه قابل کنترل نیست و تنها راه حل اقتصادی دارد.

    وی افزود: الان دولت سعی دارد بطور مصنوعی جلوی رشد پلکانی نرخ ارز را بگیرد و شاید بتدریج با تفاضل تورم داخل و خارج آن را تعدیل کند که این مساله زمانبر است.

    جامساز گفت: خریداران و فروشندگان  کوچک تاثیری برنرخ ارز ندارند و باید دلالان بزرگ مورد تعقیب قرار بگیرند که این اقدام از نظربنیادی و روانی بر بازار تاثیرگذار است.

    وی ادامه داد: اصولا خرید و فروش ارز اگر برای سرمایه گذاری نباشد تاثیری بر نرخ ارز نخواهد گذاشت.

    جامساز با بیان اینکه بحران ایجاد شده در اواخر سال 96بیشترجنبه روانی داشت، گفت: این آشفتگی ریشه  در تصمیم  بانک مرکزی داشت که یک دفعه نرخ سود بانکی را تا 15 درصد پایین آورد و وقتی نرخ سود به 15 درصد کاهش یافت بیشتر مردم نقدینگی را به بازار طلا و ارز انتقال دادند.

    وی در ادامه افزود: علت دیگر مربوط به دیپلماسی خارجی و برجام بود؛ مخصوصا که امریکا تصمیم گرفت موضوع  برجام را  به مذاکره بگذارد که با عدم موافقت ایران و تهدید به خروج روبه رو شد.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: جو بین المللی از نظر اقتصادی به ضرر ایران است. بانک‌های بزرگ دنیا با ایران معامله نمی کنند و پول های ایران را  بر نمی گردانند و چون پول نفت با دلار است و باید تبدیل به کالا کنیم؛ برای ایران هزینه بر خواهد بود.

    جامساز گفت: یکی از اهداف دیپلماسی ما تحقق اهداف اقتصادی است که از طریق تجارت خارجی و گسترش آن امکان‍پذیر است در غیر این صورت کاهش تجارت باعث کاهش تولید داخلی می شود که این مساله در نهایت منجر به  افزایش ریسک های اقتصادی و رکود بیشتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو