عصر خودرو

خطر یک میلیارد دلاری بیخ گوش صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری؛

عزم جدی ترکیه برای کنار زدن ایران از بازار فرش دستباف

عصر بازار- ترکیه قصد دارد با تاسیس تعداد زیادی کارگاه فرش بافی در نقاط مختلف کشور برای دست‌کم ۳۰ هزار نفر فرصت شغلی فراهم سازد و میزان صادرات فرش دستباف ترکیه را به یک میلیارد دلار افزایش دهد.

عزم جدی ترکیه برای کنار زدن ایران از بازار فرش دستباف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادانلاین ، نهاد زیبکجی، وزیر اقتصاد ترکیه در گفتگو با خبرنگار آناتولی هنگام بازدید از یک کارگاه فرش بافی در شهر تاواس واقع در استان دنیزلی اعلام کرد که با راه‌اندازی پروژه‌‌ جدیدی برای دست‌کم 30 هزار نفر فرصت شغلی در زمینه فرش بافی فراهم خواهند ساخت و نیز میزان صادرات فرش دستباف ترکیه را به یک میلیارد دلار ارتقا خواهند داد.

    وی افزود: در چارچوب این پروژه‌ با همکاری وزارت امور خانواده و سیاست‌های اجتماعی کشور کارگاه‌های فرش بافی تاسیس خواهیم کرد و حداقل 30 هزار شهروند در نقاط مختلف ترکیه در این زمینه شاغل خواهند شد. نخ و نقشه فرش‌های مورد بافت در این کارگاه‌ها از سوی صادرکنندگان یا خریداران تامین خواهد شد.

    وزیر اقتصاد ترکیه همچنین با بیان اینکه بیمه و مالیات بر درآمد افراد شاغل در این کارگاه فرش باف توسط دولت پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: پیش‌بینی می کنیم به وسیله این پروژه میزان صادرات فرش دستباف کشور نیز به یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

    هدف گذاری ترکیه برای صادرات یک میلیار دلاری فرش دستباف درحالی صورت می گیرد که درآمد ایران از صادرات این محصول بومی نزدیک به 400 میلیون دلار است.

    حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران هفته گذشته در گفتگویی با خبرگزاری فارس در باره صادرات فرش دستباف ایران گفت: در ماه‌های ابتدای سال 1396 روند افزایشی سال 1395 ادامه پیدا کرد به طوری که  براساس آمار گمرک در  11 ماهه سال 1396 بیش از 4 هزار و 700 تن فرش دستباف با ارزش بیش از 377 میلیون دلار از ایران به  حدود 80 کشور دنیا صادر فرش دستباف صادر شد.

    وی با اشاره به اینکه دستمزد بافندگان در برخی کشورهای رقیب از قبیل هندوستان، افغانستان و پاکستان بسیار اندک است، افزود: برگه برنده رقیبان فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی قیمت تمام شده پایین فرش است اما اصالت و کیفیت فرش ایرانی همچنان در صدر است.

    سید مجتبی عراقچی، رئیس اتحادیه فرش دستباف تهران، مشکل صادرات فرش را نبود تبلیغات مناسب می داند و می گوید: متاسفانه هزینه تبلیغات بسیار بالاست و بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

    اکنون با توجه به توانمندی های اقتصادی و تجاری ترکیه باید عزم این کشور برای توسعه صادارت فرش دستباف را جدی گرفت و ضمن حفاظت از بازارهای سنتی خارجی، به فکر حضور جدی تر در بازار کشورهای دیگری همچون چین بود.

    برچسب ها