عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

اقتصاد بین الملل، راهگشای اقتصاد کلان کشور است

عصر بازار- کارشناس اقتصادی گفت: برای بهبود شرایط کلان اقتصادی باید به اقتصاد بین‌الملل بیش از پیش رو بیاوریم.

اقتصاد بین الملل، راهگشای اقتصاد کلان کشور است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، باقر مدرس کارشناس اقتصادی   درمورد مجموعه ضعف‌های اقتصادی کشور، اظهار کرد: کارگر‌های خارجی توانسته‌اند بازار داخل ایران را کسب کنند چراکه کشور در صنایع مختلف کمی ضعیف عمل کرده است. البته ضعف صنعت تنها بستگی به عملکرد فعالان این حوزه ندارد و کوتاهی در مبارزه با قاچاق هم یکی از دلایل اصلی چالش در صنعت به شمار می‌آید.

    مدرس ادامه داد: متأسفانه در اداره اقتصاد کلان کشور کمی کوتاهی شده و در بخش‌های مختلف کشوری به طور جزئی نگر وارد عمل شده‌ایم. علم جامع شناسی هم تبعات منفی جزئی نگری را در مسائل کلان تأیید می‌کند.

    کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برای بهبود شرایط کلان اقتصادی باید به اقتصاد بین‌الملل بیش از پیش روی بیاوریم؛ همچنین  رایزنان کشور باید مجهز به تکنیک‌های حرفه‌ای علم اقتصاد روز و دیپلماسی باشند.

    مدرس تشریح کرد: زمانیکه ترکیه با روسیه به مشکل خورده بود، فرصت مناسبی برای جاگیری اجناس ایرانی در بازار روسیه به وجود آمد، اما به علت وجود ضعف‌های متعدد داخلی نتوانستیم از این فرصت استفاده کافی را ببریم.

    وی ابراز کرد: متأسفانه دولتمردان که به مأموریت‌های خارجی می‌روند دستاورد‌های قابل قبولی را برای کشور به ارمغان نمی‌آورند و در تشریح گزارش عملکرد مأموریت خود به جملات کلیشه‌ای همچون وجود مشکلاتی در روادید و ترسیم آینده‌ای روشن برای ارتباطات دو کشور، اکتفا می‌کند.

    کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ایران کشور فقیری نیست و دارای ذخایر بسیاری از جمله معادن، نفت، گاز و ... است، اما مدیریت نامناسب باعث شده تا پیشرفت چشمگیری در اقتصاد نداشته باشیم و از ظرفیت‌های موجود به خوبی بهره نبریم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: خلأ‌های قانونی و تورم مقررات باعث شده تا سودجویان بتوانند از ضعف‌های اقتصاد بیشترین نفع را ببرند. ثبت سفارش خودرو یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر امکان "رانت" بسیاری در آن وجود داشته است. زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده رانت در ثبت سفارش خودرو از طریق بستگان وزیر صنعت شنیده می‌شود و این در حالی است که مسئولان مربوط شعار‌های بسیاری را برای مبارزه با قاچاق سر می‌دهند.

    مدرس در خاتمه گفت: کشور برای به دست آوردن قدرت در اقتصاد کلان و توسعه عوامل تاثیر پذیر از اقتصاد باید اهمیت بیشتری را برای آینده پژوهشی قائل شود، چرا که این امر می‌تواند زمینه ساز پیشرفت تمامی بخش‌ها اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... باشد.

    انتهای پیام /

    برچسب ها