عصر خودرو

استمرار تولید نفت خام در مرز ۳ میلیون بشکه در روز

مناطق نفت خیز جنوب در تولید صیانتی پیشگام است

عصر بازار- مناطق نفت خیز جنوب در تولید صیانتی همگام با توسعه پایدار پیشگام بوده و جایگاه ویژه ای در تامین انرژی و گردش اقتصادی کشور دارد.

مناطق نفت خیز جنوب در تولید صیانتی پیشگام است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور، جایگاه ویژه ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد. وجود صدها پروژه فعال در این شرکت علاوه بر ایجاد فرصت های کسب و کار و رونق اقتصادی استان های حوزه نفت خیز واقع در حوزه فعالیت، نقش مهمی در تحقق اهداف عالی نظام در زمینه پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به اهداف برنامه های توسعه دارد.

    مروری بر موفقیت ها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال 1396 که به نام اقتصاد مقاومتی-تولید؛ اشتغال نامگذاری شده است نشان دهنده عزم و اراده و همت و پشتکار مجموعه مدیریت و کارکنان این شرکت برای افزایش و استمرار تولید و دستیابی به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران است. مهمترین دستاوردهای این شرکت در سال گذشته به این شرح است:
    بومی سازی بیش از 4 هزار قلم کالای نفتی با هزینه ای افزون بر 4 هزار میلیارد  ریال

    شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بخش عمده ای از توان خود را صرف بومی سازی تجهیزات و قطعات پرمصرف صنعت نفت و حمایت از سازندگان داخلی کرده است. در این راستا هم اکنون ساخت بیش از 4 هزار قلم کالا از قطعات توربین، کمپرسور، پمپ، تجهیزات حفاری و کالای عمومی با هزینه ای افزون بر 4000 میلیارد ریال در دست اقدام است. این شرکت همچنین، راهبرد بومی سازی تجهیزات اساسی مورد نیاز را از طریق مشارکت در تامین 10 گروه کالایی مورد نظر وزارت نفت، پیگیری و به صورت مشخص ساخت فناورانه پمپ های میله ای – مکشی، مته های حفاری ، تجهیزات سرچاهی و درون چاهی و بسته های نمکزدایی را در دستور کار دارد.

    در سال گذشته پروژه های بومی سازی 4 قلم کالای استراتژیک شامل روتور کامل کمپرسور گازی سولار C16، پمپ میله ای مکشی SRP، روتور کامل پمپ دیوید براون با کاربرد تزریق آب زائد و پمپ BB3 با گنجایش 96مترمکعب برساعت به ثمر نشست و این کالاها برای نخستین بار در کشور ساخته شدند که از دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب محسوب می شود. این شرکت با توجه به سابقه درخشان خود در خصوص بومی سازی، برنامه های ساخت داخل را تا قطع کامل وابستگی ها ادامه خواهد داد.
    امضاء تفاهم نامه همکاری با شرکت های خارجی برای توسعه 4 میدان نفتی

    استمرار تولید حدود 3 میلیون بشکه در روز در راستای برنامه های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران مهمترین دستاورد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب محسوب می شود. این شرکت در سال 96 دستاوردها و موفقیتهای چشمگیر دیگری داشته است که از آن جمله راه اندازی 8 پروژه بزرگ نمکزدایی شامل احداث فاز نخست واحد نمکزدایی اهواز متمرکز، احداث واحد نمکزدایی بی بی حکیمه 1، احداث واحد نمکزدایی گچساران3، احداث واحد نمکزدایی هفتکل، نفت سفید، توسعه نمکزدایی مارون1 ، احداث واحد نمکزدایی رگ سفید 1 ، احداث واحد نمکزدایی اهواز2 بنگستان است. راه اندازی این پروژه ها علاوه بر افزایش تولید تثبیت تولید، ارتقاء کیفیت‌ نفت‌خام تولیدی، افزایش مانور عملیاتی، رفع محدودیت تولید و همچنین امکان ترخیص تأسیسات قدیمی بدون تحمل بار کاهشی جهت انجام تعمیرات اساسی را به همراه دارد.

    مهار فوران چاه 147 رگ سفید در 58 روز، نصب کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع 900 در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، احداث 15 کیلومتر خط لوله 42 اینچ وتو رانی، ترمیم و مقاوم سازی 35 کیلومتر خط لوله 48 اینچ صادراتی، راه اندازی و افتتاح پروژه های بهینه سازی سیستم فرآورش میدان نفتی هفتکل و نوسازی توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز از دیگر دستاوردهای مناطق نفت خیز جنوب در سال گذشته محسوب می شود.

    از دیگر دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انعقاد تفاهم نامه همکاری برای توسعه 4 میدان کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان است که این تفاهم نامه ها با کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، شرکت توسعه انرژی نفت نوین کیش (تنکو)،گروه مپنا ، توسعه نفت و گاز پرشیا، شرکت تات نفت و زاروبژ نفت روسیه امضا شد که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی های فنی -تخصصی با شرکت های واجد شرایط برای توسعه میدان ها قرارداد امضا می شود.

    یکی از دستاوردهای سال 96، اجرای موفقیت آمیز عملیات مهار فوران چاه 147 رگ سفید بود که در مدت 58 روز با همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران محقق شد. با اجرای این عملیات رکوردهای بی سابقه‌ای در صنعت نفت به ثبت رسید که از آن جمله احداث دو لوکیشن استقرار دکل‌های 93 و 94، دو استخر آب 130 و 70 هزار بشکه ای برای عملیات کولینگ یا خنک سازی عملیات، 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب از رودخانه های اطراف تا استخرها، نزدیک به 10 جاده دسترسی به دهانه چاه 147 در مدت زمان دو هفته بود که در شرایط عادی برای احداث آنها بیش از 6 ماه زمان لازم است.

    پس از فوران این چاه و با آماده شدن دو لوکیشن و استقرار دکل‌های 93 و 94 فتح در موقعیت‌های مورد نظر، عملیات حفاری چاه انحرافی در موقعیت 147C آغاز شد که با گذشت 34 روز از آغاز حفاری انحرافی این چاه در شامگاه پنجم دی ماه مهار شد.

    در حوزه توسعه ساخت داخل با تلاش شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و جهاد دانشگاهی خوزستان دانش فنی و ساخت مته حفاری دندانه ای در کشور بومی سازی و در سال جاری رونمایی شد. این مته که در حفاری چاه های نفت و گاز کاربرد دارد جزو کالاهای استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت است و ساخت آن با تکنولوژی بالا در انحصار چند کشور معدود قرار دارد. این مته پس از طراحی های پیچیده، ساخت و بررسی های آزمایشگاهی، در حفاری یکی از چاه ها مورد استفاده قرار گرفت که پس از تأیید کارشناسان حفاری مناطق نفت خیز جنوب، به مرحله تولید انبوه رسیده است.

    همچنین برای نخستین بار در کشور و با حمایت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پمپهای فرآیندی چند مرحله‌ای (BB3) بومی سازی شد. تمام مراحل تدوین دانش فنی، طراحی، ریخته گری و ساخت این نوع پمپ در داخل کشور صورت گرفته و نمونه ساخته شده تمامی آزمایش های عملکردی را با موفقیت طی کرده است که عملکرد و راندمان آن مطابق با استاندارد API 610 است. پمپ های گریز از مرکز چند مرحله ای (BB3) کاربری فراوانی در واحدهای نفت و گاز دارند و با بومی سازی آنها ضمن جلوگیری از خروج ارز، موجب ایجاد اشتغال و حمایت از صنایع داخلی خواهد شد.

    در حوزه پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال 96، 5 قرارداد پژوهشی در حوزه ازیاد برداشت و بهبود تولید ازمخازن(EOR/IOR )، با مراکز علمی و پژوهشی کشور امضاء کرد. این قراردادها شامل «بهبود روش‌های پردازشی در مناطق با رخنمون سطحی سازند گچساران»، «تعیین جهت و محاسبه مقدار شیب لایه های زیر سطحی با استفاده از اطلاعاتvsp »، «کاربرد ترکیبات نانو برای افزایش راندمان مواد تعلیق شکن جهت کاهش مصرف و هزینه ها»، «بررسی تاثیر تخلیه مخزن و دیگر عوامل موثر بر مچالگی لوله های جداری در میادین مارون و کوپال و ارائه راهکار جهت رفع چالش» و «تعیین منشا و پیش بینی روند گسترش سولفید هیدروژن در مخزن آسماری میدان مارون و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن» است که با نمایندگان دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پژوهشگاه صنعت نفت امضاء شد.

    در حوزه محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آنسالدو انرژیا ایتالیا طرح جلوگیری از سوختن روزانه 720 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت و نوسازی تجهیزات و تاسیسات قدیمی را آغاز کرد. حجم سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در مرحله نخست حدود 6 میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت همچنین سال 95 دو قرارداد فروش گازهای همراه نفت به بخش خصوصی امضا کرد که این قراردادها در سال 96 به ثمر نشستند و در نخستین مرحله فروش گازهای فلر به بخش خصوصی، 42 میلیون فوت مکعب در روز گاز فلر مربوط به 4 واحد بهره برداری به دو شرکت سرمایه گذار داخلی واگذار شد. این طرح در قالب 4 قرارداد در راستای اجرای بندهای 8 و 15 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ماده 52 از قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و ماده 48 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و سیاست‌گذاری مقام عالی وزارت مبنی بر خاموشی و حذف مشعل‌ها تعریف شده است.

    از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه ی مسئولیت های اجتماعی از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ساخت بیمارستان 96 تختخوابی گچساران بود که در سال 96 راه اندازی و تحویل شبکه بهداشت شهرستان گچساران شد. زیرسازی و آسفالت 40 کیلومتر از راه های روستایی، تامین لوله های مورد نیاز بخشی از شبکه آب رسانی و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی بخش غیزانیه شهرستان اهواز و مشارکت در احداث 10 کیلومتر جاده ساحلی شهر اهواز که هم اکنون در دست اجرا هستند از دیگر فعالیت های این شرکت محسوب می شوند.

    شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عالی به پاس فعالیت های گسترده در حوزه مسئولیت های اجتماعی عالی ترین نشان برتر گزارش پایداری و عمل به مسؤلیت اجتماعی را در سطح وزرات نفت کسب کرد. این شرکت که در بخش ارزیابی عملکرد مسئولیت های اجتماعی سومین همایش مسئولیت اجتماعی وزرات نفت شرکت کرده بود، به انتخاب هیات داوران شایسته دریافت لوح سپاس و تندیس طلایی به عنوان عالی ترین نشان این همایش شناخته شد.
    برنامه افزایش تقریبی تولید نفت به میزان 342 هزار بشکه در روز با توسعه 27 مخزن

    قطعاً مهمترین برنامه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اجرای برنامه تولید نفت و گاز است. در این راستا ضمن حفظ و استمرار تولید، برنامه افزایش تولید در دستور کار قرار دارد که از طریق سرمایه گذاری در توسعه میادین، افزایش ضریب برداشت از مخازن و نوسازی تاسیسات رو سطحی دنبال می شود. طرح های توسعه 10 میدان و 27 مخزن گام بلند مناطق نفت خیزجنوب برای تثبیت و افزایش تولید در افقی دو ساله است که هم اکنون در دست اقدام قرار دارد.

    لازم به توضیح است که فعالیت های توسعه میادین به دو بخش میدان محور و عملیات محور تقسیم بندی می شود. بخش میدان محور مشتمل بر توسعه 4 میدان کرنج، رگ سفید، شادگان و پارسی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی است که مطالعات جامع میادین کرنج و شادگان توسط شرکت های طرف قرارداد پایان پذیرفت و مرحله بعدی انعقاد قرارداد توسعه میدان است.

    طرح توسعه 27 مخزن نیز در دو بخش سطح الارض و تحت الارض شامل موقعیت های حفاری، برنامه حفاری، علامت گذاری موقعیت ها، تسهیلات سطح الارضی، خطوط لوله و تعمیرات مورد نیاز در قالب 27 بسته سرمایه گذاری نهایی شده است. هدف از طرح توسعه 27 مخزن افزایش تقریبی تولید نفت به میزان 342 هزار بشکه در روز نسبت به تولید کنونی و جبران کاهش تقریبی 313 هزار بشکه در روز پیش بینی شده دو ساله در سالهای 1397 و 1398 است که ملزومات سطح الارض و تحت الارض این طرح حدود 4.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

     

    برچسب ها