عصر خودرو

مجری طرح دانه‌های روغنی خبر داد:

افزایش ۷ برابری تولید کلزا

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت:تا سال ۹۴، ۴۶ هزارتن تولید کلزا داشتیم که امسال با افزایش ۷ برابری تولید، به رقم ۳۵۰ هزارتن خواهد رسید.

افزایش ۷ برابری تولید کلزا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به آخرین وضعیت تولید کلزا در مزارع اظهار کرد: هم اکنون 180 هزار هکتار سطح سبز کلزا در کشور داریم که در صورت شرایط مساعد اقلیمی در مناطق دیم، پیش بینی می‌شود که میزان تولید به 300 تا 350 هزارتن برسد.

    وی افزود: با احتساب تولید سایر دانه‌های روغنی میزان وابستگی در واردات از 96 درصد به 84 درصد تقلیل خواهد یافت که در صورت تحقق این امر حدود 440 تا 480 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ناشی از واردات خواهیم داشت.

    مهاجر ادامه داد: با توجه به آنکه مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از تولید ایرانی نام گذاری کردند، حمایت از کلزاکاران ایجاد اشتغال و استفاده از تولید داخل با کیفیت بالاتر نسبت به مشابه وارداتی را به همراه خواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه 70 درصد روغن مورد نیاز کشور از منابع داخلی یکی از اهداف پیش روی افرایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی به شمار می‌رود، بیان کرد: خرید به موقع دانه‌های روغنی و پرداخت پول کشاورزان اهمیت بسزایی دارد، چرا که عدم خرید دانه‌های روغنی و ماندن محصول روی دست کشاورزان کلید وابستگی کشور به واردات در سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

    مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان معیشتی، زراعت می‌کنند تا زندگی خود را بگذرانند بنابراین نخریدن دانه‌های روغنی از کشاورزان موجب شد تا آنها به کشت دیگر محصولات روی آورند که خوشبختانه دولت با خرید به موقع دانه‌های روغنی از دو سال گذشته، افزایش تولید را رقم زد.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 7 برابری تولید کلزا نسبت به سال 94 خبر داد و گفت: سال 94 تولید کلزا 46 هزارتن بود که امسال با افزایش 7 برابری میزان تولید به 350 هزارتن خواهد رسید.

    به گفته وی؛ تولید کلزا نسبت به سال گذشته حدودا دوبرابر و در سال 95، پنج برابر رشد داشته که این امر نشان دهنده نقش خرید دانه‌های روغنی و پرداخت به موقع پول کشاورزان است.

    این مقام مسئول تهیه بذور مناسب برای کشاورزان، پرداخت یارانه بذور و ادوات کشاورزی، توزیع بیش از 2 هزار دستگاه کارنده ریز دانه کار داخلی در دو سال گذشته از دیگر موارد تاثیر گذار در افزایش تولید کلزا به شمار می‌رود.

    برچسب ها