عصر خودرو

رشد تجاری ایران و استرالیا ۲۷ درصد اعلام شد

عصر بازار- ایران و استرالیا در سال گذشته با افزایش کمی و کیفی روابط اقتصادی و اجتماعی ، رشد ۲۷ درصدی مبادلات تجاری را ثبت کردند و به گفته کارشناسان این موضوع چشم انداز همکاری های دوجانبه را در آینده تقویت می کند.

رشد تجاری ایران و استرالیا ۲۷ درصد اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایرنا، روابط دیپلماتیک ایران و استرالیا ، بیش از پنج دهه پیشینه دارد و این کشور سفارت خود را در سال 1968 ( 1347) در تهران و ایران نیز سفارت خود را در سال 1971 ( 1350 ) درکانبرا افتتاح کرد.
    دو کشوردرطول سال های گذشته تلاش کردند روند روابط دوجانبه را در مسیر گسترش همکاری ها پیش ببرند که البته با فراز و فرودهایی همراه بود .

    * روابط اقتصادی
    طبق گزارش دفتر تجارت خارجی دولت استرالیا حجم روابط تجاری میان دوکشور درسال مالی 16-2015 حدود 375 میلیون دلار برآورد شده است.
    تیم پیترسون معاون سفیر استرالیا در تهران درسال گذشته اعلام کرد که این کشورتمایل دارد که در بخش گردشگری ایران سرمایه گذاری کند.
    براساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز میزان صادرات ایران به استرالیا در11 ماهه سال گذشته 34 میلیون و 460 هزار دلار و میزان واردات از این کشور 106 میلیون و 685 هزار دلار بوده است.
    براین اساس از جمله واردات ایران از استرالیا می توان به محصولات گوشتی تازه و یا منجمد، ماهیهای زنده برای اصلاح نژاد، تکثیر و پرورش، داروهایی که امکان تولید داخلی ندارند، وسایل تشخیص بیماری و جراحی چشم، تجهیزات دندانپزشکی، فراورده های زیبایی و آرایشی و فراورده هایی برای مراقبت از پوست و سیمان اشاره کرد.
    علاوه براین از جمله محصولاتی که ایران در سال گذشته به استرالیا صادر کرد می توان به انواع مختلف کف پوشها، لعاب ها و مواد غلیظ کننده مشتق از محصولات نباتی، مصنوعات پلاستیکی، سبزیجات، میوه، مخلوط میوه های خشک کرده، مواد نساجی ، پروفیل روکش شده، مصنوعات آهنی، سنگ مرمرو تراورتن اشاره کرد.
    آمارها نشان می دهد که میزان صادرات به استرالیا در سال 1395 رقم حدود 51 میلیون دلار و آمار واردات نیز رقم 60 میلیون و 598 هزار دلار بود.
    بر اساس این آمار تجارت دوجانبه ایران با استرالیا در 11 ماه ابتدایی سال 96 بیش از 140 میلیون دلار بوده که در مقایسه با تجارت دوجانبه سال 95 که حدود 110 میلیون دلار بوده بیش از 27 درصد رشد داشته است.
    پیشتر،استیون چوبو یک سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا در سال 95 هنگام بازدید وزیر تجارت،گردشگری و سرمایه‌گذاری این کشور از تهران گفته بود : ایران در دهه 1990 شریک نخست تجاری استرالیا در خاورمیانه بود.
    وی میزان حجم ‌ تجارت دو جانبه تهران- کانبرا را در سال 2009( 1388)، بیش از 770 میلیون دلار استرالیا برآورد کرده و گفته بود انتظار می رود سطح روابط دو کشور به پیش از دوران تحریم ها برسد.
    * حوزه های اجتماعی
    علاوه بر روابط تجاری، ایران و استرالیا در سال 96 در حوزه های اجتماعی نیز شاهد افزایش حضور گردشگران استرالیایی بود که این موضوع سبب تصویرسازی شفافتری از ایران در فضای بین المللی شد.
    به طور کلی ایران پس از برجام شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی و ازجمله گردشگران استرالیایی بود که این امر سبب شده تا آنها در بازگشت گزارشهایی مستندی از تجربه شخصی و واقعی حضور درجامعه ایران در رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر کنند.
    گزارشهایی که بسیاری از آنها با پروژه ایران هراسی که به طور مستمر در بوق های تبلیغاتی مسموم رسانه های غربی دمیده می شود، در تضاد بوده است.
    رسانه های غربی همواره با اهداف مغرضانه و با انتشار گزارشهای غیرواقع درصدند تا در یک سیاه نمایی، جو وحشت و هراس از ایران را در افکار عمومی جهان زنده نگه دارند، اما انعکاس تجارب شخصی گردشگران خارجی ازهم نشینی با مردم ایران به طور طبیعی این روند را مورد سوال قرارداده است.
    سالی که گذشت نیز تعدادی از شهروندان استرالیایی به منظور بازدید از گنجینه تمدنی ایران راهی کشورمان شدند که پس از بازگشت تجارب و احساس واقعی خود از این سفر را در رسانه های استرالیایی و یا شبکه های اجتماعی بازتاب دادند.
    شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا در سال 96 با انتشار بخشی از این گزارش ها، تصاویرکوچکی از ظرفیت های داخلی ایران را براساس گفت وگو با گردشگران استرالیایی در زمینه های مختلف اقتصادی- علمی به تصویر کشید.
    برپایه این گزارش ها، رشد علمی- پژوهشی و افزایش توانمندی اقتصادی ایران آشکار شده است.
    این شبکه خبری استرالیا به نقل از مشاهدات تعدادی از گردشگران استرالیایی در گزارش های خود نوشت: تحریم ها در ایران باعث خوداتکایی این کشور در زمینه های اقتصادی از جمله تولیدات کارخانه ای و بخش خدمات شده، به گونه ای که فراتر از انتظار از یک کشور نفت خیز و وابسته به درآمدهای نفتی است.

    برچسب ها