عصر خودرو

روزی که بازار گردان‌ها در بورس مانور دادند

کاهش ۷۴ پله‌ای شاخص کل بورس

عصر بازار- بازار سهام امروز به مدد بازارگردان‌ها و تکاپوی حقوقی‌ها برای تهاتر دارایی در پرتفوی شرکت‌های درون‌ گروهی اندکی از سراشیبی فاصله گرفت، هرچند که نماگرهای بازار به طور دسته‌جمعی قرمز پوش شدند. شاخص کل بورس نیز ۷۴ واحد کم شد.

کاهش ۷۴ پله‌ای شاخص کل بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،  شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 3 آذر ماه 94، با کاهش 74 واحدی روی عدد 62هزار و 720 واحد ایستاد.

    شاخص قمیت وزنی نیز در پایان معاملات این بازار با 29 واحد افت به رقم 24 هزار و 422 واحد رسید.

    شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 79 واحدی عدد 69 هزار و 232 واحد را تجربه کرد.

    شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 59 واحدی به رقم 43 هزار و 272 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 121 واحد کاهش عدد 140 هزار و 775 واحد را تجربه کرد.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس نیز با 5 واحد افت عدد 690 واحد را برای خود ثبت کرد.

    براساس این گزارش نماد معاملاتی سه شرکت تاپیکو با 52 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 34 واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 10 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 23 واحد، فولاد مبارکه با 15 واحد و پالایش نفت اصفهان با 14 واحد رشد بالاترین اثر مثبت را در برآورد، این نماگر به دوش کشیدند.

    بنابر این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 137 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 547 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 31هزار و 631 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند لرستان، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، حق تقدم خرید سهام شرکت‌ عمران و توسعه شاهد،‌ حق تقدم خرید سهام سبحان دارو از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های درخشان تهران، حق تقدم ایران دارو و پتروشیمی آبادان متوقف شدند.

    بنابر این گزارش، ‌امروز بازار سهام با تداوم معاملات کد به کد حقوقی‌ها و تکاپوی بازارگردان‌ها برای جمع‌آوری سهم‌های عرضه شده اندکی از سراشیبی افت نماگرهای خود فاصله گرفت.

    براساس این گزارش امروز 120 میلیون سهم در نماد معاملاتی میدکو از سوی سهامدار حقوقی به ارزش بیش از 32 میلیارد ریال به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد.

    در نماد معاملاتی صنایع آذرآب نیز امروز بیش از 49 میلیون سهم به ارزش بیش از 14 میلیارد تومان از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد.

    همچنین در نماد معاملاتی ایران ترانسفو 15 میلیون سهم به ارزش بیش از 13 میلیارد تومان کد به کد شد.

    در نماد معاملاتی تیپیکو نیز 10 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

    در نماد بانک ملت اما 6 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 158 میلیون تومان کد به کد شد.

    در پتروشیمی فناوران نیز 3 میلیون سهم به ارزش 5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد.

    در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران تهاتر دارایی از سوی بازارگردان از طریق کدهای حقیقی و حقوقی همچنان ادامه دارد این وضعیت در نماد معاملاتی بانک تجارت نیز همچنان دیده می‌شود.

    در نماد معاملاتی بانک سینا نیز امروز 31 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان در تابلوی بازار خرده‌فروشی بورس روی عدد صفر تابلو کد به کد شد.

    در نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیر با وجود عرضه‌های ممتد سهام اما عملیات بازارگردانی از سوی سهامدار عمده (ساتا) ادامه دارد.

    در نماد زامیاد نیز امروز 16 میلیون سهم در بازار عادی معاملات از سوی سهامدار عمده جابجا شد.

    در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سپه نیز کمتر از 13 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

    این وضعیت در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین نیز با جابه‌جایی 16 میلیون سهم اتفاق افتاد.

    در نماد معاملاتی «شپلی» نیز امروز بیش از 29 میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی عرضه شد که حمایت خریداران حقیقی اغلب نوسان گیر این سهم را در پی داشت.

    با این همه با توجه به شکاف قیمتی قابل توجه میان ارزش ذاتی و بازاری این سهم، شپلی محکوم به افت قیمت است. 

    * روز مانور بازارگردان‌ها در بورس

    بر اساس این گزارش ، بازار سهام امروز به مدد معاملات کد به کد حقوقی‌ها و مانور بازارگردان‌ها شاهد فاصله گرفتن مسیر شاخص‌های بورس از سراشیبی افت شکل گرفته در روزهای اخیر بود هرچند که تداوم حمایت‌ها مانع از قرمز پوش شدن نماگرهای منتخب بازار در روز جاری نشد.

    در این میان همچنان برخی تک سهم‌ها و شرکت‌های کوچک بازار مورد توجه خریداران هستند. در این میان نماد معاملاتی صنایع شیمیایی فارس همسو با معاملات دو طرفه سهامداران حقیقی خود همچنان صف خرید میلیونی را برای خود پایدار کرده است.

    در بازار سهام نیز امروز خبرهایی مبنی بر مذاکره ایران با برخی‌ شرکت‌های خارجی به منظور همکاری مشترک در حوزه‌های معدنی و صنایع معدنی شنیده شد.

    در نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز امروز خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی بزرگترین مجتمع بنزین‌سازی در این پالایشگاه با ظرفیت 7 میلیون لیتر بنزین یورو 4 منتشر شد.

    در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن پردیس نیز هیأت مدیره این شرکت موضوع افزایش سرمایه 233 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را به مجمع فوق‌العاده پیشنهاد داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها