عصر خودرو

اوپک و آژانس بین المللی انرژی از سیاست تجاری ترامپ به خشم آمدند

عصر بازار- سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین المللی انرژی به طور جداگانه با اعلام اینکه سیاست های محافظتی رئیس جمهوری آمریکا موجب کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان می شود، با این سیاست ها مخالفت کردند.

اوپک و آژانس بین المللی انرژی از سیاست تجاری ترامپ به خشم آمدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، نشریه بین المللی «پترولیوم اکونومیست» آمریکا نوشت، اوپک با اعلام اینکه سیاست های محافظتی مانند تعرفه ها و جنگ های تجاری، رشد اقتصادی جهان را به خطر می اندازد و تقاضای نفت را محدود می کند، نسبت به سیاست اخیر اقتصادی «دونالد ترامپ» واکنش نشان داد.
    آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد، رشد نیرومند 4.7 درصدی تجارت جهانی در سال 2017 در مقایسه با رشد فقط 2.5 درصدی سال پیش از آن بیانگر افزایش در خور توجه 1.8 درصدی تقاضای نفت گاز (گازوئیل) جهان در سال 2017 است.
    اوپک همچنین اعلام کرد، رشد اقتصادی جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است و پیش بینی می شود امسال به 3.8 درصد برسد و با توجه به رشد فعالیت های اقتصادی در سراسر جهان، تقاضای نفت نیز امسال افزایش پیدا خواهد کرد.
    آژانس بین المللی انرژی نیز با ابراز نگرانی از تاثیر افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد بر صنعت انرژی نوشت: گرایش آمریکا به سیاست های محافظت از تولید داخلی می تواند مانع تحقق رشد اقتصادی پیش بینی شده برای جهان و موجب یک جنگ تجاری شود.
    آژانس یاد شده افزود: کاهش رشد اقتصادی جهان پیامدهای شدیدی برای بازار نفت به ویژه در بخش دریایی و صنعت حمل و نقل خواهد داشت.
    اوپک نیز اعلام کرد، تحولات اقتصادی اخیر مرتبط با تجارت ممکن است چالش هایی را برای شتاب رشد اقتصادی جهان بوجود آورد، زیرا تجارت جهانی نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد.
    این نهاد نفتی اضافه کرد: تعرفه های ترامپ و عواقب احتمالی محرک های مالی آمریکا در مورد بدهی این کشور ممکن است از شتاب رشد اقتصادی جهان بکاهد.
    به نوشته نشریه یاد شده در جنگ تجاری گذشته، مصرف نفت نخستین قربانی بود، اتفاقی که اینک با توجه به تلاش اوپک برای ایجاد تعادل در بازار نفت و افزایش قیمت جهانی این کالا برای این سازمان ناگوار است.
    آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است، تقاضای جهانی نفت در سال 2018 اندکی از انتظار قبلی این سازمان بیشتر خواهد بود و از 97 میلیون و 800 هزار بشکه در روز در سال 2017 به 99 میلیون و 300 هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی می رسد.
    ترامپ اول مارس (10 اسفند 1396) اعلام کرد بر واردات آلومینیوم و فولاد تعرفه وضع می کند. اتحادیه اروپا و چین هشدار دادند ممکن است تعرفه های مشابهی بر واردات کالا از آمریکا وضع کنند. تحلیلگران پیش بینی کردند که این امر می تواند منجر به یک جنگ تجاری جهانی شود و با کاهش رشد اقتصادی جهان، کاهش تقاضای جهانی نفت را به دنبال داشته باشد.
    سوم فروردین ترامپ به طور موقت و تا اول ماه مه (11 اردیبهشت) 6 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره جنوبی، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا را از اعمال تعرفه های بالاتر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معاف کرده است.

    برچسب ها