عصر خودرو

سهم ایران از صادرات برنج باسماتی هند ۲۸ درصد شد

عصر بازار- سهم ایران از کل برنج باسماتی صادراتی هند به ۲۸ درصد افزایش یافته است.

سهم ایران از صادرات برنج باسماتی هند ۲۸ درصد شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، افزایش قابل توجه تقاضای ایران موجب خواهد شد که صادرات برنج باسماتی هند در سال جاری مالی با 20 درصد رشد به 26 هزار کرور روپیه برسد. موسسه اطلاعات سرمایه گذاری و آژآنس اعتبارسنجی ایکرای هند در گزارشی برآورد کرد که میزان صادرات برنج باسماتی هند در سال مالی 2018 به 26 هزار کرور روپیه خواهد رسید.

    میزان صادرات برنج باسماتی هند در سال مالی جاری احیا شده و در نه ماهه نخست سال شاهد رشد ارزش 22 درصدی بوده است. این در حالی است که صادرات برنج باسماتی هند در طی 3 سال گذشته کاهش داشت. بر این اساس سهم ایران از کل برنج باسماتی صادراتی هند به 28 درصد افزایش یافته است. از نظر تاریخی کشورهای ایران و عربستان بزرگترین وارد کنندگان برنج باسماتی هند به شمار می روند و 40 تا 45 درصد از کل برنج باسماتی صادراتی هند را خریداری می کنند. اما در طی سال های اخیر سهم عربستان از خرید برنج باسماتی هند کاهش یافته و در سال مالی 2018 در سطح 14 درصد باقی مانده است.

    ایران در اوت 2017 به صورت موقت واردات برنج هندی را ممنوع کرد، اما این ممنوعیت در ژانویه 2018 برداشته شد. هرچند این اتفاق احتمالا موجب تقویت رشد صنعت برنج هند در سه ماهه پایانی سال مالی جاری می شود، اما وابستگی بالای صادرات برنج هند به بازار ایران می تواند منجر به آسیب پذیری این صنعت شود.

    برچسب ها