عصر خودرو

با استقبال چشم‌گیر تاجران بین‌المللی؛

بنچ‌مارک نفتی شانگهای با غرشی سهمگین کار خود را آغاز کرد

عصر بازار- بنچ‌مارک نفت خام چین با استقبال چشم‌گیر تاجران غربی و غول‌های چینی از جدیدترین شاخص مالی نفت، آغاز به کار کرد.

بنچ‌مارک نفتی شانگهای با غرشی سهمگین کار خود را آغاز کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، روز دوشنبه بنچ‌مارک نفت خام چین با استقبال چشم‌گیر تاجران غربی و غول‌های چینی از جدیدترین شاخص مالی نفت، آغاز به کار کرد. انتظار می‌رود این شاخص در کنار برنت و دابلیوتی‌آی به سومین شاخص جهانی نفت خام تبدیل شود.

    تاجران بین‌المللی نفت و شرکت معدن‌کاری گلنکور و تاجران بزرگی مانند ترافیگورا، فری‌پوینت کامودیتیز و مرکوریا در بین اولین نام‌های بزرگی بودند که این قراردادهای جدید را دادوستد کردند. با این همه نگرانی‌هایی در مورد این که سرمایه‌گذاران کوچکتر خارجی با قوانین ناآشنا و مقررات پیچیده، سردرگم شوند، وجود دارد.

    آغاز به کار شاخص نفتی با حاکمیت یوآن چین - که اولین شاخص تجارت کالا در چین است که به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز است – نشان‌دهنده اوج یک دهه تلاش بورس شانگهای، برای این است که به بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان، قدرت بیشتری در قیمت‌گذاری نفتی که در آسیا به فروش می‌رسد، اعطا کند.

    چین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام در جهان است و در سال 2017 از ایالات متحده به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان سبقت گرفت. در حال حاضر هم تقاضای نفت چین، یک عامل تعیین‌کننده کلیدی در قیمت‌های جهانی نفت است.

    درحالی‌که تاجران خارجی بزرگی اشتهای بالایی برای سرمایه‌گذاری در بازار معاملات نفتی چین از خود نشان دادند، در ساعات معاملات آسیایی، حجم معاملات شاخص شانگهای، برنت را به چالش کشید که این نشان‌دهنده پتانسیل این بازار برای تبدیل شدن به یک گزینه خرید با قیمت بهتر در بین بازارهای ایالات‌متحده، اروپا و عمان است.

    اشتیاق روز اول باعث شد تا ساعت 3:00 بعد از ظهر به وقت چین، در بازار شانگهای قرارداد پیش‌خرید 20 میلیون بشکه نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر، دادوستد شود، اما مشخص نیست که این حجم خریدوفروش در جلسه شبانه که از 9:00 شب تا 2:30 بامداد برقرار است، یا در روزهای آینده تداوم داشته باشد.

    برچسب ها