عصر خودرو

نائب رئیس اتاق ایران و هند :

مبادلات تجاری با هندوستان از طریق ریال

عصر بازار- نائب رئیس اتاق ایران و هند گفت: با توجه به قدمت ۱۲۰ تولید ماشین آلات صنعتی در هند که از کشور‌های اروپایی نیز پیشی گرفته موجب شده تا شکایتی از این واردات در کشور نداشته باشیم و این کالا با سایر کالا‌های دیگر از نظر کیفیت و تکنولوژی برتر و متفاوت است.

مبادلات تجاری با هندوستان از طریق ریال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، با توجه به همکاری قدیمی بین ایران و هند در چند دهه گذشته و افزایش واردات و صادرات به این کشور، گفت و گویی انجام دادیم با ناظری نائی رئیس اتاق ایران و هند که در ادامه می‌خوانید:

    همکاری ایران و هند در زمینه ایجاد بانک در این کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

    ناظری: برای توسعه ارتباطات دو کشور موضوع روابط بانکی بسیار مورد اهمیت است؛ هندی‌ها به تأسیس شعبه بانکی ایرانی در هندوستان تمایل دارند که بانک پاسارگاد ایران در حال طی مراحل نهایی و مذاکره با بانک مرکزی است و در مجموع قرار است 6 بانک ایرانی برای تحقق این امر در این کشور احداث شود تا این طریق مروادات بانکی از جمله واردات برنج و جابجایی نقدینگی با سهولت بیشتری صورت گیرد.

    شرایط نقل و انتقل پول با ایجاد بانک‌های ایرانی در هند به چه صورت خواهد بود؟

    ناظری: شرایط نقل و انتقال پول با ایجاد بانک ایرانی در هند بسیار با سهولت صورت خواهد گرفت و در این زمینه هندوستان مشارکت خوبی با ایران برای راه اندازی بانک در هند داشته است.

     میزان واردات برنج از هندوستان چقدر است؟

    ناظری: واردات برنج از هندوستان با مشکل کیفی مواجه است که در این امر نمی‌توان هیچ یک از طرف معامله را مقصر دانست، زیرا در شرایطی که تولید برنج ایرانی افزایش می‌یابد واردات برای مدتی محدود می‌شود به هیمن دلیل شاهد نوسان قیمت برنج هندی در بازار هستیم و زمانی که واردات برنج در مرز‌های متوقف عاملی برای گرانی این محصول خواهد شد.

    چه برنامه‌های برای مراوده با هندوستان دارید؟

    ناظری: بیشتر سرمایه گذاری‌ها توسط هند در خاک ایران صورت می‌گیرد، و قرار است سرمایه گذاری عمده ایران و هندوستان در بخش نیروی انسانی در بندر چابهار صورت گیرد، زیرا این بندر سر منشا مراودات است و از اهمیت بالایی برای هر دو طرف برخوردار است؛ زیرا این بندر به عنوان مرز میان ایران و هند محسوب می‌شود.

    مروادات بانکی ایران و هندوستان از طریق کدام ارز صورت می‌گیرد؟

    ناظری: با کشور هندوستان تفاهم شده تا مراودات از طریق ریال صورت گیرد و بر این اساس هر کشوری با توجه به پرچم خود از واحد پولی خود استفاده کند نه واحد پولی بین المللی؛ که این امر در واقع به نفع دو طرف در مبادلات خواهد بود.

    واردات کالای غیر ضروری از هند به کشور چه ضروروتی دارد؟

    ناظری: سعی شده تا از واردات کالا‌های غیر ضروری برای حمایت از تولید داخل جلوگیری شود، ولی آمار دقیقی از میزان این واردات نداریم و باید این موضوع به صورت جدی بررسی شود؛ ولی در این بین یک سری کالا به صورت قاچاق وارد می‌شود که امکان کنترل آن وجود ندارد.

     تجارت ایران و هند از چه طریقی صورت می‌گیرد؟

    ناظری: 30 درصد تجارت ایران و هند از طریق دبی صورت می‌گیرد.

    بیشترین واردات ما از کشور هند چه کالاهای را شامل می‌شود ؟

    ناظری: بیشترین واردات ایران از کشور هند شامل ماشین آلات صنعتی، زردچوبه، موز و پنبه است و در مقابل محصولاتی، چون پسته، زعفران، سیب و انار مرغوب به این کشور صادر می‌شود؛ در واقع می‌توانیم بگوییم که این دو معامله پایاپای است که برخی از سال‌ها زیاد و برخی دیگر کم می‌شود.

    علت واردات چای هندی به ایران چیست؟

    ناظری: معامله چای یک معاکله پایاپای است و به علت پایین بودن قیمت و کیفیت بالا این کالا وارد و در مقابل چای درجه یک صادر می‌شود.

    ماشین آلات هند چه ویژگی‌هایی دارند؟

    ناظری: با توجه به قدمت 120 تولید ماشین آلات صنعتی در هند که از کشور‌های اروپایی نیز پیشی گرفته موجب شده تا شکایتی از این واردات در کشور نداشته باشیم و این کالا با سایر کالا‌های دیگر از نظر کیفیت و تکنولوژی برتر و متفاوت است؛ و قیمت این ماشین آلات 50 درصد از کاشین آلات اروپایی پایین‌تر است و در مقابل تکنولوژی و کیفت برتری نسبت به سایر کشور‌های تولید کننده در این زمینه دارد.

    ام او یو‌ای امضا شده بین ایران و هند چه ویژگی‌هایی دارد؟

    ناظری: این قرار داد مربوط به جزئیات تجارت بین ایران و هند از محصولات کشاورزی گرفته تا صنعتی و تولیدی را شامل می‌شود و با راه اندازی بانک‌های ایرانی در هند به آینده این تجارت خوشبین هستیم، زیرا با توجه به ریالی شدن مبادلات سهم واردات و صادرات به این کشور افزایش و بهبود خواهد یافت.

     در زمینه ریلی چه همکاری با هند صورت گرفته است؟

    ناظری: ایران در حال توسعه بندر چابهار است که این بندر برای دو کشور ایران و هندوستان از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است و می‌تواند راه ارتباطی ما با افغانستان و آسیای میانه باشد. همچنین کریدوری برای ارتباط با شمال به‌حساب می‌آید؛ در این راستا هندوستان به‌دنبال توسعه خطوط ریلی از شهر زاهدان ایران به چابهار است که در این ارتباط مسئولان شرکت راه‌آهن هندوستان نیز اخیراً به تهران آمدند تا بحث‌های تکنیکی و سرمایه گذاری را پیش ببرند.

    هندوستان با چه ارزی با ایران مبادله می‌کند؟

    ناظری: بانک مرکزی هندوستان نیز این اجازه را به بانک‌های هندی داده است که سرمایه گذاری با روپیه را در ایران انجام دهند تا شرکت‌های هندی از این به بعد بتوانند با روپیه در ایران سرمایه گذاری داشته باشند.

     سهم واردات برنج و چاهی از هند چقدر بوده است؟

    ناظری: آمار صادرات برنج و چای هندی به ایران در سال 2018‌ــ‌2017 هفت‌هزار تن برنج به‌ارزش 7.2 میلیون دلار و 25 هزار تن چای به‌ارزش 97.9 میلیون دلار به ایران صادر شده است.

    برچسب ها