عصر خودرو

طبق پیش بینی کارشناسان ؛

نرخ ارز در سال ۹۷ اوج می‌گیرد

عصر بازار- طبق پیش بینی کارشناسان ،نرخ‌ ارز در سال ۹۷‌ اوج می گیرد و سیاست تک نرخی ;کردن آن منتفی خواهد شد.

نرخ ارز در سال ۹۷ اوج می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ایراد بزرگ اقتصاد کشور وابستگی شدید به دلار است به شکلی که عمده کالا‌های مصرفی کشور وارداتی و طبیعتا وابسته به دلار است. از این منظر طبق نظر کارشناسان سال آینده هم شاهد افزایش نرخ ارز و هم شاهد افزایش تورم از کانال افزایش نرخ ارز خواهیم بود.در سال 97‌ فنر رها شده تورم برای اقتصاد ایران مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آورد.

    غلامحسین طاهری ،درباره پیش بینی نرخ ارز در سال 97 اظهار کرد: بررسی کارشناسان‌ بازار پولی و مالی نشان می‌دهد  به علت نبود سیاست متوازن و تمهیدات بانک مرکزی ، در سال آینده با افزایش قیمت دلار و گذر آن از مبلغی به میزان پنج‌هزار تومان  روبرو خواهیم بود این در حالیست که دولت قیمت دلار را بسیار کمتر از این رقم در نظر گرفته است .این امر موجب شکاف عظیمی بین قیمت ارز در بازار و قیمت ارز از نظر دولت خواهد شد.

    این کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: اولین پیامد این اتفاق ،منتفی‌شدن سیاست تک‌نرخی‌کردن  ارز و پیامد دوم آن افزایش10 تا 15 درصدی تورم در اقتصاد است.موارد فوق  به معنی ازدست‌رفتن دستاورد دولت در کاهش نرخ تورم است.

    طاهری اظهار کرد: افزایش قیمت دلار  در سال 96 تحت‌تأثیر ناآرامی‌های حاکم بر فضای سیاسی بود،دلایل اصلی افزایش نرخ ارز همچنان پابرجا ست .بنابراین  همچنان شاهد افزایش قیمت دلار و دیگر ارز‌ها از جمله یورو تا مرز 6 هزار تومان خواهیم بود.

    طاهری یادآورشد:همان‌طور‌که سال 96 قیمت دلار تا مرز 5 هزار تومان رسید پیش‌بینی تحلیل گران‌ بازار ارز حکایت از آن دارد که اگر دولت اقدامات کنترلی متداوم نداشته باشد سال 97 شاهد رسیدن قیمت دلار به  پنج هزارو پانصد تومان خواهیم بود این درحالی است که در روند افزایش نرخ ارز مولفه‌های خاصی دخیل هستند، در این مسیر دولت و بانک مرکزی اختیاراتی دارند که در صورت استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا قادر خواهند بود بر بازار آشفته تسلط داشته باشند و از حبابی شدن بازار تا حدودی جلوگیری کنند.

    وی اضافه کرد: بانک مرکزی می‌تواند با آن‌دسته از افرادی که در آمد‌هایی از خرید و فروش ارز کسب می‌کنند مالیات اخذ کند و از سوی دیگربا مدیریت بازار بتواند کنترل لازم را انجام دهد. با این حال پیش بینی کارشناسان و تجربه سال‌های گدشته نشان می‌دهد که سال 97 اگر اقدام عاجلی انجام نشود نظام چند نرخی ارز همچنان پا برجاست و شکاف نرخ ارز دولتی و آزاد موجب تورم خواهد شد .

    کارشناس اقتصاد بین الملل بیان کرد:یکسان‌سازی نرخ ارزی همچنان منتفی است این درحالی است که متغیعر‌های بیرونی مانند تحریم‌ها، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد در این صورت شاهد بی ثباتی در اقتصاد کشور خواهیم بود به هرحال اگر چاره اندیشی نشود فقر تورم 10 تا 15 درصدی و رشد نقدنیگی بیش 30 در صد در کنار تنش‌های داخلی و خارجی قیمت‌ اقلام مورد نیاز مردم را بالا می‌برد در کنار این سوداگری دلالی و سفته بازی همچنان موجب تورم افسار گسیخته خواهد شد.

    طاهری گفت: در سه بازار طلا ،بورس و مسکن نیز پارامتر‌هایی همچون  قیمت اونس جهانی طلا نیز بر بازار اثر می‌گذارد. در خصوص بازار بورس می‌توان پیش بینی کرد  که در صورت خروج آمریکا از برجام ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند به بازار  لطمه بزند و در آن صورت ضربه پذیری شرکت‌های وارد کننده مواد اولیه بیشتر می‌شود البته صادر کنندگان از موقعیت بهتری برخوردار می‌شوند در همین حال نوسانات قیمت نفت هم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد .حال باید منتطر برنامه‌های دولت بر اساس اقتصاد مقاومتی باشیم در این روند باید از شعار پرهیز و اقدامات عملی انجام شود.

    برچسب ها