عصر خودرو

رییس سازمان بورس مطرح کرد؛

سال ۹۷ ادامه حرکت بازار سرمایه در لاین توسعه

رکورد ارزش معاملات بورس کالا شکسته شد

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امسال رکوردهای مهمی در بورس کالا به ثبت رسید که از مهم ترین آنها، عبور ارزش معاملات این بورس از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

سال ۹۷ ادامه حرکت بازار سرمایه در لاین توسعه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تبریک سال جدید، مهمترین اقدامات این سازمان در سال 96 را تشریح کرد و گفت: در این سال اقدامات متعددی برای افزایش رونق بازار سرمایه و تامین مالی بخش تولید کشور انجام شد.

    شاپور محمدی در گفت و گو با سنا، در خصوص مهمترین اقدامات این سازمان در سالی که گذشت، تصریح کرد: یکی از اقدامات سازمان بورس در این سال پذیرش اوراقی بود که خارج از بازار سرمایه مورد معامله قرار می گرفت. این اوراق نرخ های تنزیل خیلی بالایی داشتند و با پذیرش در بازار سرمایه نرخ این اوراق به 16 تا 17 درصد کاهش یافت و محصول آن کاهش نرخ تامین مالی بود.

    سخنگوی سازمان بورس یکی از اقدامات شورای عالی بورس را کاهش کارمزد معاملات دانست و گفت: مصوبه شورای عالی بورس کمک می کند نرخ معاملات به لحاظ هزینه ای کاهش و در نتیجه سود معامله کننده ها افزایش یابد. هرچند این تصمیم باعث کاهش درآمدهای سازمان بورس و برخی ارکان می شود اما برای سرمایه گذاران افزایش درآمد را به همراه دارد.

    وی با تاکید بر اینکه این تصمیم شورای عالی بورس یکی از مولفه هایی بود که به رونق بازار سرمایه کمک کرد، اظهار داشت: یک اقدام بسیار مهم دیگر اصلاح دستورالعمل های مربوط به توقف و بازگشایی نمادها در بورس بود. نمادها بعضا به مدت زیادی متوقف می شدند اما در شرایط جدید حداکثر سی روز متوقف هستند و خوشبختانه تعداد نمادهای بسته بسیار کاهش یافته که باعث افزایش حجم معاملات و رونق بازار شده است.

    محمدی به اصلاح رویه های مرسوم صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و ادامه داد: با هدف کاهش نرخ تامین مالی در رویه های مرسوم صندوق های سرمایه گذاری اصلاحاتی انجام شد. با بخش نامه سازمان بورس انتشار واحدها فقط روی سامانه صندوق ها قابل انجام است و در شعب بانک ها صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری ممنوع شد.

    دبیر شورای عالی بورس پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه را از جمله اقداماتی دانست که به بازده مناسب بازار کمک کرد وگفت: اکثر شرکت هایی که در سال 96 وارد بازار شدند بازده های مناسبی داشتند.

    وی بهنگام سازی سامانه معاملاتی بورس در سال جاری را یکی از مهمترین نیاز های بازار سرمایه دانست و افزود: این سامانه به دلیل تحریم ها 10 سال بروز رسانی نشده بود. خوشبختانه این اقدام انجام شد و در حال حاضر بازار سرمایه از یک سیستم معاملات پیشرفته تر بهره می برد.

    وی همچنین از فعال شدن سامانه نظارت جامع بازار سرمایه در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر می توان به جرات گفت بازار سرمایه ایران در حوزه نظارت در ردیف کشورهای بسیار پیشرفته قرار گرفته است.

    محمدی با اشاره به اینکه در فرابورس انتشار اوراق دولتی و در بورس تهران انتشار اوراق شرکتی رشد بسیار مناسبی داشت، گفت: امسال دولت توانست تقریبا حجم اوراق پیش بینی شده بودجه 96 را منتشر کند، همچنین بخش خصوصی و شرکت های تولیدی بزرگ هم توانستد اوراقی منتشر و از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

    وی یکی از تامین مالی های بزرگ بازار سرمایه را مربوط به شرکت ایران خودرو به مبلغ 700 میلیارد تومان دانست و گفت: انتشار این اوراق در واقع یک تامین مالی بزرگ در چند سال اخیر برای شرکت های بورسی محسوب می شود.

    ثبت رکورد 100هزار میلیارد تومانی بورس کالا

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به بررسی عملکرد بورس کالا در سال 96 پرداخت و گفت: در سال 1396 یکی از اقدامات مهم در بورس کالا نیز پذیرش زعفران و پسته بود. این محصولات برای کشاورزان ایرانی اهمیت دارد و باید قیمت آنها درست تعیین شود که با ورود به بورس کالا نظام قیمت گذاری صحیح بر آنها اعمال می شود.

    وی عبور ارزش معاملات بورس کالا از 100هزار میلیارد تومان را یکی از رکوردهای مهم این بازار دانست و اظهار داشت: امسال در بورس کالا معاملات محصولات کشاورزی رونق بسیار خوبی پیدا کرد واین بازار تجربه منحصر به فردی در حوزه محصولات کشاورزی به دست آورد.

    رشد حجم معاملات بورس انرژی

    محمدی در ادامه به بررسی روند معاملات در حوزه بورس انرژی پرداخت و گفت: در حوزه بورس انرژی هم در سال 96 حجم معاملات رشد بسیار مناسبی داشت و می شود ادعا کرد که شروع خوبی برای معاملات نفت خام در سال آینده است.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از محصولات اصلی و مهمترین ثروت ملی کشور ما نفت خام است، گفت: مقدمات معامله نفت خام کشور در بورس انرژی فراهم شده است. همچنین حجم معاملات سایر فرآورده های نفتی در بورس انرژی افزایش خوبی داشت.

    روند ادامه دار توسعه بازار سرمایه

    رییس سازمان بورس در خاتمه اظهار امیدواری کرد که در سال 97 بازار سرمایه به رشد خود ادامه دهد و افزود: شرکت های بورسی سودآوری خوبی در سال 96 داشتند و امید است در سال آینده هم بتوانند سودهای مناسبی عاید سرمایه گذاران و سهامداران کنند.

    وی در پایان تاکید حرکت در مسیر افزایش شفافیت و بهبود عملکرد بازار سرمایه و همچنین حفظ حقوق و منافع سرمایه گذاران همواره اولویت سازمان بورس و اوراق بهادار است و در سال آتی نیز شاهد توسعه بازار سرمایه خواهیم بود.

    برچسب ها