عصر خودرو

پیام نوروزی مدیرعامل بورس کالای ایران

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران به مناسبت فرارسیدن نوروز پیامی منتشر کرد.

پیام نوروزی مدیرعامل بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، پیام سلطانی نژاد بدین شرح است:

    نوروز دیگری در راه است و نویدبخش بهاری دوباره. بهاران؛ نماد شکوفایی است و نوزایی و گاه بدرقه سال سپری شده.

    سال 96 با ستاره راهنمای «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» به پایان راه می­رسد اما کارنامه ­ها ماندنی هستند و نیازمند بازخوانی و بهره گیری از تجارب گذشته برای برداشتن گام­ هایی استوارتر در آینده.

    سال 96؛ همزمان با 50 سالگی بازار سرمایه ایران، «بورس ­کالای ­ایران» هم 10سالگی خود را پشت سر گذاشت؛ دهه ای آکنده از تلاش و دستاوردهای چشمگیر که نقطه اوج موفقیت ­ها، سال گذشته بود؛ رکوردشکنی ارزش کل معاملات و عبور از مرز 117هزار میلیارد تومان، ثبت رکوردهای جدید در حوزه معاملات فیزیکی و مشتقه و نیز حجم و ارزش معاملات پتروشیمی و کشاورزی بخشی از فرازهای روند صعودی «بورس­ کالای­ ایران» در سال سپری شده هستند. 

    آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی بر پایه محصولات جدیدی همانند زعفران، پسته و برخی گریدهای پتروشیمی، پذیره نویسی و معاملات ثانویه صندوق­ های کالایی، تصویب و آغاز معاملات کشف پریمیوم و نیز تکرار تجربه سال 95 در سبقت ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا از ارزش معاملات فیزیکی، از دیگر تحولات مثبت امسال «بورس­ کالای­ ایران» بود.

    در حوزه کشاورزی نیز آغاز عرضه ­های صادراتی زعفران، عرضه گندم چهار استان در قالب ماده 33قانون افزایش بهره وری کشاورزی، افزایش حجم معاملات گندم به رقم بی­ سابقه 2میلیون تن، ارتقای تعداد انبارهای کشاورزی پذیرش شده به 94 مخزن، عرضه گسترده جوجه یکروزه، شروع معاملات پسته و انتشار اولین اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی صنعت طیور کشور در زمره نقاط عطف « بورس­ کالای ­ایران» در سال 96 است.

    بی ­تردید؛ دستیابی به چنین موفقیت ­های گران سنگی، مرهون همگامی قاطبه فعالان بازار است که به خروجی سیاست­گذاری ­ها و تلاش بی­ وقفه کارشناسان و کارکنان «بورس­ کالای­ ایران» اعتماد کردند و به ما فرصت دادند با تکیه بر پشتیبانی بی­ دریغ شان، بر چالش ­ها و کاستی­ ها فائق آییم و عملکردی شایسته همگامی کم ­نظیرشان ارایه دهیم. اما به طور حتم این پایان ماموریت «بورس­ کالای­ ایران» نیست زیرا باور داریم باید با کوشش فزون­ تر، میدان خدم ت­رسانی به فعالان این بازار را فراخ ­تر کنیم؛ بر این اساس، نقشه راه سال 97 را تدوین کرده ایم که تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین و حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله‌ای، راه‌اندازی معاملات فوروارد و حق امتیاز، توسعه دارایی‌های پایه ابزارهای موجود، راه اندازی معاملات اختیار معامله تبعی بر پایه اوراق گواهی سپرده کالایی و ایجاد امکان تسویه ارزی در رینگ صادراتی از جمله سرفصل ­های اصلی آن است.

    نیک می­دانیم؛ اجرای موفقیت ­آمیز این برنامه­ ها، بسیار دشوار است اما همانند گذشته، نقطه اتکا و دلگرمی ­مان به همراهی قاطبه فعالان بازار و ذینفعانی است که همواره ما را از حمایت ها، پیشنهادهای گره­گشا و انتقادهای سازنده­ شان بی ­نصیب نگذاشته ­اند. اینک نیز امید بسته ­ایم با تداوم و تقویت روزافزون این هم ­افزایی، سهمی در رونق فزون­ تر اقتصاد و تجارت کشور و ایجاد شفافیت در معاملات ایفا کنیم تا ایران و ایرانیان به جایگاهی که شایسته­ شان است، دست یابند.

    فرصت را مغتنم شمرده و حلول سال نو را به همه همکاران گرانقدرم در مجموعه «بورس کالای ایران»، اهالی بازار سرمایه، فعالان اقتصادی کشور و یکایک ایرانیان عزیز، تبریک می گویم و امیدوارم سال آینده، سالی سرشار از موفقیت و تحقق اهداف عالی ملی و فردی هموطنان عزیزم در جای جای میهن باشد.

    *حامد سلطانی ­نژاد- مدیرعامل بورس­ کالای­ ایران

    برچسب ها