عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی فن آوران

عصر بازار: مجمع پتروشیمی فن آوران به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ متانول کشور و تنها تولید کننده استیک اسید با حضور بیش از ۹۷ درصدی سهامداران و بیش از نیم ساعت تاخیر شروع شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی فن آوران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، اولین پیش بینی درآمد هر سهم شرکت در سال 93 برابر 432 تومان بود که شرکت موفق به تحقق 466 تومانی سود شد. در پایان جلسه سود نقدی برابر 450 تومان تصویب شد. از ریسک های عمده شرکت بحث بهای گاز طبیعی می باشد که به دلیل فشارهای وارده از سوی شرکت گاز، منطقه ویژه اقدام به قطع برق  شرکت طی دو ماه گذشته کرده بود که سبب Shut down  خوردن واحد متانول شده بود.  شرکت در بودجه سال 94 مبلغ 364 تومان سود به ازای هر سهم پیش بینی کرده است.
    محل برگزاری : ساعت 15 مورخ 1394/04/18 در مرکز همایش های رازی
    سال مالی 1393/12/29
    درصد حضور سهامداران: 97.6%
    هیات رئیسه مجمع
    رئیس مجمع : خالق (نماینده تاپیکو  سهامدار 48 درصدی)
    ناظر : ابراهیمی (نماینده سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی سهامدار 16 درصدی)
    ناظر : رزاقی (نماینده تابان فردا سهامدار 16 درصدی )
    مدیرعامل : نظرپور
    گزارش هیات مدیره
    آقای خالق به عنوان رئیس مجمع با اعلام حضور6 .97 درصدی سهامدارن رسمیت جلسه را اعلام و از مدیرعامل شرکت ، آقای نظرپور، درخواست ارائه گزارش هیئت مدیره به مجمع را نمود. اهم صحبت های آقای نظرپور  به قرار زیر است:
    ·        شرکت پتروشیمی فن آوران رکورد تولید و صادرات متانول را شکست و تولید واقعی 110 درصد نسبت به برنامه مصوب بوده است.
    ·        مقدار فروش در سال 93 حدود 25 درصد رشد داشته است.
    ·        فروش صادراتی شرکت 30 درصد و فروش داخلی 11 درصد رشد داشته است.
    ·        شرکت پتروشیمی فن آوران 20 درصد از ظرفیت اسمی متانول ایران را به خود اختصاص داده است.
    ·        از ریسک های شرکت به وابستگی قیمت متانول به نوسانات قیمت نفت و گاز ، افزایش نرخ یوتیلیتی و شرایط تحریمی و محدود بودن بازار ناشی از این عامل عنوان شد.
    ·        از مزایای شرکت دسترسی به آبهای آزاد جهت صادرات و دسترسی آسان به اسکله و تقاضای رو به رشد محصولات شرکت عنوان شد.
    ·        اهم طرح های توسعه شرکت به قرار زیر است:
    واحد متانول: این واحد به ظرفیت 1650 هزار تن در سال به عنوان یکی از طرح های شرکت مطرح می باشد که فعلا به حالت معلق درآمده است.
    طرح MTO به ظرفیت 300 هزار تن در سال که در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
    طرح متیل استات منومر به ظرفیت 300 هزار تن
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    نماینده سازمان حسابرسی اظهار نظر مشروط نسبت به صورت های مالی شفن ارائه داد.
    ·        بند 4 در ارتباط با مبلغ 88 میلیارد تومان مطالبات از شرکت ماکرو و برایت سیتی است. شرکت ماکرو به عنوان یکی از کارگزاران متعلق به شستا می باشد که بخشی از مبلغ مزبور بابت فروش به شرکت کره ای است که وجه مورد نظر در بانک کره می باشد که بدلیل شرایط تحریم بلوکه شده است. به احتمال فراوان تا یکی دوماه آینده امکان وصول پول وجود دارد.
    مطالبات از شرکت برایت سیتی 52 میلیون درهم برابر 48 میلیارد تومان است که بخشی از این پول وصول شده است که شرکت در حال رایزنی برای وصول کل آن می باشد.
    بخش دیگر این بند به 14 میلیارد مطالبات راکد اشاره دارد که در سال 92 این مبلغ 23 میلیارد تومان بوده است.
    ·        بند 5 بابت مالیات عملکرد سال 92 به مبلغ تشخیصی 26 میلیارد تومان است که شرکت به دلیل اعتراض ذخیره ای منظور ننموده است. همچنین شرکت از بهمن ماه 93 مشمول مالیات عملکرد می شود که در حسابها منظور نشده است.
    در سال 92 به دلیل اختلاف نظر بین مقامات مالیاتی و شرکت بر سر مبنای فروش بر اساس نرخ مرجع و یا آزاد و نحوه شناسایی آن در شرکت مورد مناقشه است.
    ·        بند 7-1 مربوط به 72 میلیارد تومان از مانده سرفصل سایر سرمایه گذاری های بلندمدت بابت خرید 15.99 درصد سهام شرکت پتروشیمی مرجان می باشد که توجیه فنی و اقتصادی آن مشخص نشده است.
    سرمایه گذاری در پتروشیمی مرجان با قیمت سهم خریداری شده 229 تومن می باشد. زاگرس در مقام فروش شرکت بدلیل اینکه نتوانست در جهت تقویت سهم، نظر سایر سهامداران را جلب کند، اقدام به خارج شدن از سهم نمود. این طرح 25 درصد پیشرفت داشته است که در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید. کاهش قیمت متانول IRR را قطعا تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به آخرین قیمت متانول توجیه اقتصادی طرح دوباره بازنگری شود.
    ·        بند 7-2 ر ارتباط با سرمایه گذاری در پتروشیمی نوین و عدم اقدام موثر جهت اجرایی شدن طرح می باشد.
    51 درصد از پتروشیمی نوین متعلق به پترول و 49 درصد به فن آوران تعلق دارد. تنها پتروشیمی فن آوران است که می تواند واحد وینیل استات مونومر اجرا کند به این دلیل که تنها دارنده استیک اسید کشور است. راه اندازی این پروژه در خروج یکی از دو سهامدار است. برای فن آوران مزیت دارد که این طرح را اجرا کند زیرا در جوار پتروشیمی فن آوران است ولی تا حدی می تواند برای شرکت مزیت داشته باشد.
    ·        بند 7-3 منطقه ویژه اقتصادی که توزیع کننده گاز مصرفی است از بابت بهای گاز طبیعی مصرفی از اول مهر 91 تا پایان 92 صورتحساب تعدیلی ارائه کرده است که مورد قبول شرکت واقع نشده است و از این بابت ذخیره ای در حساب ها منظور نشده است.
    منطقه ویژه قرارداد با شرکت گاز دارد که ابلاغ شد که بهای گاز طبیعی مصرفی از اول مهر 91 تا پایان 92 بر اساس 13 سنت محاسبه شود که مورد قبول شرکت نیست. منطقه ویژه یه دلیل فضارهای وارده از سوی شرکت گاز استان خوزستان اقدام به قطع برق فناوران طی دو ماه پیش با 75 درصد شد که منجر به خاموشی واحد متانول شد.
    سودنقدی
    شرکت در سال 93 سود خالص 442 میلیارد تومانی را محقق کرده است که سود انباشته شرکت 530 میلیارد تومان می باشد. سود پیشنهادی هیئت مدیره 10 درصد سود خالص بود که هیئت مدیره در نظر داشت باقی آن جهت اجرای طرح MTO انباشته شود رئیس مجمع با اشاره به قرار داشتن طرح در مرحله مقدماتی با تقسیم 450 تومانی سود به ازای هر سهم که 96 درصد سود خالص بود موافقت کرد.
    سایر مصوبات
    پاداش هیئت مدیره 500 میلیون تومان ناخالص در وجه اشخاص حقوقی در نظر گرفته شد.
    سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی انتخاب شد.
    روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد روزنامه رسمی شرکت انتخاب شد.

    برچسب ها