عصر خودرو

مدیر عامل هلدینگ سینا:

ثبات نرخ ارز گامی مهم برای جذب سرمایه گذار خارجی

عصر بازار- تغییر شرایط بازار سرمایه در گروی ورود نقدینگی و رشد اقتصادی کشور است بنابراین باید راهکارهای جذب نقدینگی به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه دار می شود.

ثبات نرخ ارز گامی مهم برای جذب سرمایه گذار خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهزاد گلکار، مدیرعامل هلدینگ سینا با بیان مطلب فوق، درباره چگونگی جذب نقدینگی گفت: بهترین روش برای جذب نقدینگی در شرایط فعلی سرمایه گذار خارجی است اما به دلایل برخی مسائل داخلی سرمایه گذار خارجی به زودی نمی آید.

    وی در ادامه افزود: سرمایه گذار خارجی بعد از تحریم به راحتی وارد کشور نمی شود چون موارد دیگری به عنوان نوسان و ریسک در بازار ما وجود دارد که سرمایه گذاران را از ورود به بازار ایران نگران می کند بنابراین در شرایط فعلی که نیاز به جذب نقدینگی وجود دارد باید تمام هم و غم متولیان اقتصادی کشور رفع موانع ورود سرمایه گذار خارجی باشد.

    گلکار در این باره توضیح داد: یکی از ریسک های موجود، تغییرات نرخ ارز است. به عنوان مثال چنانچه یک سرمایه گذار خارجی فردا یک میلیارد دلار به نرخ 3550 وارد ایران کند هیچ تضمینی وجود ندارد که سال آینده این سرمایه گذار برای تبدیل ریال به دلار نسبت به امروز با افزایش هزار تومانی نرخ دلار مواجه نشود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این نوسانات بدون پیش بینی باعث ضرر و زیان سرمایه گذار خارجی می شود، گفت: دو ویژگی غیر سیاسی و کاملاً اقتصادی در هر کشوری برای سرمایه گذاری مطرح است. یکی ثبات نرخ بهره و دیگری ثبات نرخ ارز است.

    وی تصریح کرد: اینکه نرخ بهره و ارز چه عددی باشد، مهم نیست، هر کدام می تواند هر رقمی باشد اما فقط باید تغییرات ثبات داشته باشد. به عبارتی تغییرات باید بسیار جزئی، تدریجی، قابل پیش بینی بوده و امکان پوشش ریسک نیز وجود داشته باشد. زیرا در حال حاضر تبدیل ریال به دلار یا برعکس قابل هج (Hedge) کردن با هیچ ارز یا کالایی نیست و این شرایط را برای سرمایه گذاری سخت می کند.

    گلکار با بیان اینکه بازار سرمایه برای رشد، نیاز به رشد اقتصادی دارد، اظهار داشت: نابسامان ترین مسأله اقتصادی کشور بعد از اجرایی شدن برجام نرخ ارز است که باید این موضوع بر اساس منطق اقتصادی ساماندهی شود تا هم صادرات برای تولید کنندگان توجیه داشته باشد هم سایر تولید کنندگان بتوانند نیاز خود را بدون نوسان زیاد تأمین کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از ساماندهی ارز، امکان سرمایه گذاری تازه نفس فراهم می شود البته این موضوع در سه یا 6 ماه قابل حل نیست.

    وی در ادامه با بیان اینکه کاهش نرخ بهره می تواند در شرایط فعلی به کل بازارها آسیب بزند، اظهار داشت: در شرایط فعلی که زمینه نوسان در بازار ارز وجود دارد، بهتر است نرخ بهره در همین اعداد و ارقام باقی بماند چون خروج سپرده های بانکی از بانکها خطرناک است. در واقع امکان ورود سرمایه های سرگردان به بازارهای موازی مانند ارز و ایجاد سفته بازی وجود دارد بنابراین باید از هم اکنون از وقوع این اتفاق جلوگیری شود. 

    گلکار درباره دیگر شرایط اثرگذار در ادامه جو منفی بازار سرمایه گفت: اتفاق منفی دیگر طی این مدت، کاهش تقاضای کل در دنیا است که باعث شده قیمت کالا و خدمات از جمله نفت و کامودیتی ها (مس، فولاد و سنگ اهن) در دنیا کاهش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه در آمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده اما هزینه ها کاهش پیدا نکرده است، گفت: با توجه به اینکه درآمد اصلی کشور از فروش نفت حاصل می شود و اتکا بودجه به درآمدهای نفتی است، بودجه عمرانی سال آینده نسبت به سال جاری حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده و به حوالی 18 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    گلکار افزود: بودجه عمرانی سال جاری بیش از 40 هزار میلیارد تومان بوده و فارغ از اینکه چقدر آن علمیاتی شده نکته قابل تأمل برای بازار سرمایه کاهش چشمگیر بودجه بخش عمرانی کشور برای سال آینده است چون همین امر باعث می شود فعالیت های عمرانی در صنایع مربوط به بازار سرمایه کاهش پیدا کند.

    وی افزود: تصمیم دولت به کاهش بودجه در بخش عمرانی به معنای این است که دولت قصد دارد در بخش عمرانی کمتر فعالیت کند بنابراین پیمانکارهایی که در شرکت های بورس فعالیت می کنند درآمدشان کاهش پیدا می کند مگر اینکه دولت بخواهد به جز رقم ریالی در بودجه عمرانی از ابزارهای مالی و به عنوان مثال از انواع اوراق برای هزینه های عمرانی استفاده کند.

    گلکار در پایان افزود: البته با اضافه شدن اعداد و ارقام اوراق هم جبران کاهش بودجه عمرانی نمی شود. علاوه بر اینکه اوراقی که به دست پیمانکاران داده می شود قابل خرید و فروش نیست بلکه اوراق قابل تنزیل است و معمولاً این اوراق با  نرخهای حدود 20 تا 25 درصد تنزیل می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها