عصر خودرو

تحویل روزانه ۴۵۶میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی

عصر بازار- ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی در بهمن‌ماه امسال به روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید که از مجموع طرح‌های تکمیل شده پارس جنوبی، هم‌اکنون روزانه ۴۵۶ میلیون مترمکعب گاز سبک به شبکه سراسری تحویل و همچنین روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز ترش برای تزریق به میدان های نفتی عرضه می‌شود.

تحویل روزانه ۴۵۶میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 و لایه نفتی پارس جنوبی 27 فروردین‌ماه 1396 با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسیدند تا علاوه بر افزایش 150 میلیون مترمکعبی تولید گاز شیرین در این میدان گازی، ایران در برداشت از عظیم‌ترین میدان مشترک گازی جهان با قطر برابر شود. همچنین انجام عملیات تکمیل فازهای 11، 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی در دست اجراست که تا پایان سال 1397 به بهره‌برداری می‌رسند و براساس اعلام رسمی وزارت نفت به جز فاز 11 که قرارداد توسعه آن امسال منعقد شد و همین‌طور فاز 14، سایر فازهای پارس جنوبی به سرانجام می‌رسند.

    برداشت 570 میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی

    ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی در بهمن‌ماه امسال به روزانه 570 میلیون مترمکعب رسید که از مجموع طرح‌های تکمیل شده پارس جنوبی، هم‌اکنون روزانه 456 میلیون مترمکعب گاز سبک به شبکه سراسری تحویل و  روزانه 45 میلیون مترمکعب  گاز ترش برای تزریق به میدان های نفتی عرضه می‌شود. همچنین تولید روزانه میعانات گازی به 808 هزار بشکه در روز رسیده که تولید اتان به عنوان مهم‌ترین محصول پالایشگاه که ارزش افزوده 200 برابری نسبت به گاز دارد، به پنج میلیون تن در سال رسیده است و سالانه 7.9 میلیون تن ال پی جی به منظور صادرات و روزانه 3750 تن گوگرد تولید می‌شود.

    ورود توتال به صنعت نفت

    امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نخستین گام اجرایی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی را می‌توان از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت ایران به شمار آورد؛ قراردادی که 12 تیرماه 1396 بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، CNPCI چین و پتروپارس ایران امضا شد و  مقدمات سرمایه‌ گذاری پنج میلیارد دلاری را در کشور فراهم کرد.

    برچسب ها