عصر خودرو

جنگجوی خستگی‌ ناپذیر دنیای بورس

عصر بازار- ایکان یا به ‌عنوان یکی از ظالم ‌ترین مهاجمان به شرکت ها یا به‌ عنوان یک نیروی مثبت برای افزایش فعالیت سهامداران شناخته می ‌شود که سعی دارد سوء استفاده‌ های مدیریت شرکت های حریص و نالایق را اصلاح کند.

جنگجوی خستگی‌ ناپذیر دنیای بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، پیشرفت و ترقی ایکان”… این عبارت در وال ‌استریت زمانی به کار می ‌رود که قیمت سهام یک شرکت به‌ این‌ علت افزایش می ‌یابد که کارل ایکان (Carl Icahn) شروع به خرید سهام آن شرکت کرده و عقیده دارد که شرکت مدیریت ضعیفی داشته و باید اصلاحات اساسی در ساختار مدیریت آن صورت گیرد.

    از اواسط دهه 80 میلادی، ایکان جنگ‌ های بزرگی با بسیاری از شرکت های آمریکایی داشته که بیشتر وقت‌ ها منجر به کسب سود سرمایه قابل ‌توجهی برای سهامداران این شرکت ها شده و البته ایکان را تبدیل به مولتی میلیاردری کرده که مجله فوربس (Forbes) او را به‌عنوان چهل و ششمین فرد ثروتمند سال 2008 معرفی می‌ کند.

    ایکان به ‌عنوان یکی از ظالم ‌ترین مهاجمان به شرکت ها یا به‌ عنوان یک نیروی مثبت برای افزایش فعالیت سهامداران شناخته می ‌شود که سعی دارد سوء استفاده‌ های مدیریت شرکت های حریص و نالایق را اصلاح کند.

    کارل ایکان در سال 1936 در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد.

    زندگی شخصی کارل ایکان

    ایکان در یک خانواده از طبقه متوسط شهری در محله Far Rockaway واقع در کویینز در شهر نیویورک بزرگ شد. او با بورسیه تحصیلی به دانشگاه پرینستون رفت و در سال 1957 با مدرک فلسفه از این دانشگاه فارغ‌ التحصیل شد. او به مدرسه پزشکی نیویورک رفت اما قبل از فارغ ‌التحصیلی ترک تحصیل کرد. گفته ‌ها حاکی از آن است که ایکان علاقه ‌ای به اجساد مردگان نداشت.

    او نخستین شغل خود را به ‌عنوان معامله گر سهام در نیویورک و در شرکت Dreyfus & Company در سال 1961 به دست آورد. هفت سال بعد، او موقعیتی در بازار سهام نیویورک به دست آورد و مسیر شغلی خود در حوزه مالی را آغاز کرد که بیشتر معامله اوراق قرضه بود؛ اما مدت ‌زمان زیادی طول نکشید تا کارل ایکان به یک سرمایه گذار فعال و جنگجو تبدیل شود و شروع به استفاده از جایگاه مالکیت خود در شرکت های عمومی کند تا با اعمال تغییراتی در شرکت ها، ارزش سهام خود را افزایش دهد.

    ایکان فعالیت‌ های شرکتی خود را با جدیت در اواخر دهه 70 آغاز کرد و با به دست گرفتن کنترل TWA در 1985 شرکت های بزرگ را هدف قرار داد. او کم ‌کم به ‌عنوان یک معامله گر سرسخت و استراتژیستی باهوش شناخته شد که شخصیت و سماجتش اغلب حریفان را پریشان می‌ کرد.

    کارل ایکان به خاطر موفقیت قابل‌ توجهش تبدیل به یک انسان بشر دوست شد (خصوصاً با اهدائیاتش به دانشگاه خود یعنی پرینستون). بر این اساس، او تعداد زیادی از جوایز مدنی برای فعالیت ‌ها و سهمش در سلامت عمومی، تحقیقات پزشکی و خیریه ‌های آموزشی را در منطقه نیویورک از آن خود کرد.

    با این اوصاف، ایکان هنوز یک سرمایه گذار فعال است. مجله Time در تولد 71 سالگی ایکان در فوریه 2007 مصاحبه‌ ای با او انجام داد. وقتی از او راجع به بازنشستگی پرسیدند او پاسخ داد: «خب، تعداد زیادی از مدیر عاملان پیشنهاد میزبانی جشن بازنشستگی من را داده‌ اند؛ اما من یک آدم رقابت ‌طلب هستم که در کویینز بزرگ شدم. نمی‌توانم خودم را ببینم که بقیه عمرم را در فلوریدا در حال گلف بازی کردن هستم.

    گزارش شده که ایکان یک تیم بیست نفری تشکیل داده تا به او کمک کنند اهدافش را پیدا کند و به جنگ صلیبی با شرکت ها ادامه دهد و احتمالاً فعالیت‌ های سرمایه گذاری خود را نیز دنبال کند.

    روش سرمایه گذاری کارل ایکان

    سرمایه گذار مشهور ویلبور راس (Wilbur Ross)، دوست قدیمی و رقیب معمول ایکان، در ماه می 2007 و در مقاله ‌ای در مجله فورچن (Fortune) به ایکان این‌ گونه اشاره می ‌کند: رقابت ‌طلب‌ ترین انسانی که من می‌شناسم. او به‌ طور خاصی در ترساندن مردم و وادار کردن آن ‌ها به عقب ‌نشینی مهارت دارد. برای بسیاری از مدیران اجرایی شرکت ها، این گفته به‌ طور خلاصه ‌ای سبک سرمایه گذاری و تجارت کارل ایکان را نمایش می ‌دهد.

    استراتژی ایکان شامل هدف قرار دادن شرکت ‌هایی است که فکر می ‌کند به شکل ضعیفی اداره می ‌شوند و قیمت سهامشان زیر ارزش واقعی ‌اش در حال معامله است. هنگامی ‌که بازار با افت مواجه است، ایکان پیشرفت می ‌کند و کسب ‌و کارش سکه می‌ شود؛ وقتی همه می‌ فروشند، او شروع به خریدن می ‌کند. او مالکیت کافی برای خود جمع می ‌کند تا برای رسیدن به جایگاهی در هیئت مدیره بتواند لابی کند. معمولاً اولین تقاضای او عزل مدیر عامل و اغلب تقسیم شرکت به بخش ‌های جدا و فروش آن ‌هاست. حرفه ‌ای ‌های وال‌ استریت می ‌گویند بیشتر اوقات او موفق است، چون در دنیای بورس فردی مرعوب ‌کننده و بی ‌رحم است. او چنان به ‌عنوان فردی پول ‌ساز شناخته می‌ شود که معمولاً مدیران سرمایه گذاری شروع به خرید سهام شرکتی می‌ کنند که (چه ایکان موفق باشد یا نباشد) ایکان سهام آن را به قیمت سالمی رسانده و آن را ترک کرده است.

    یک مثال کلاسیک این قضیه اصرار ایکان در سال 2006 برای برکناری مدیرعامل ریچارد پارسونز (Richard Parsons) و جدا کردن شرکت تایم وارنر (Time Warner) بود. ولی همه‌ چیز آن ‌طور که باید پیش نرفت. زمانی که در سال 2007 در مجله تایم از ایکان درباره شکست این تلاشش پرسیده شد، او گفت: دیک پارسونز موافقت کرد تا کاری که ما می‌ خواستیم انجام دهد، بازخرید 20 میلیارد دلار سهام. او به قولش عمل کرد و سهام 30 درصد رشد کرد. این اتفاق به سهامداران کمک کرد تا صندوق پوشش ریسک 250 میلیون دلار درآمد داشته باشد. این راه خوبی برای شکست به‌ حساب می ‌آید

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو