عصر خودرو

مؤسسات رتبه‌بندی آمریکایی رتبه آمریکا را غیرعادلانه بالا نگه داشته و دیگر کشورها را پایین می‌آورند

عصر بازار- کارشناسان و تحلیلگران در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفتند شرکت‌های رتبه‌بندی آمریکایی به طور ناعادلانه‌ای سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته و در حالی که تلاش می‌کنند رتبه اقتصادی آمریکا را بالا نگه دارند رتبه دیگر کشورها را پایین می‌آورند.

مؤسسات رتبه‌بندی آمریکایی رتبه آمریکا را غیرعادلانه بالا نگه داشته و دیگر کشورها را پایین می‌آورند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازارهای مالی بر این باورند مؤسسات رتبه‌بندی آمریکایی با اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا به طور ناعادلانه‌ای تلاش می‌کند رتبه اعتباری آمریکا را بالا نگه داشته و رتبه اعتباری دیگر کشورها را پایین بیاورند.

    در حال حاضر سه مؤسسه Standard & Poor's (S&P), Moody's, Fitch بزرگترین مؤسسات رتبه‌بندی آمریکایی در جهان شناخته می‌شوند.

    پتر پوشکارف کارشناس مؤسسه تله ترید طی مصاحبه‌ای گفت: این بسیار مضحک است که روسیه با دارا بودن پنجمین ذخایر فیزیکی طلا در جهان و با داشتن ذخایر اسمی طلا به ارزش 450 میلیارد دلار رتبه اعتباری کمتری نسبت به برخی کشورهای آمریکای لاتین که اتفاقا از سطح پایین‌تر از قابلیت حمایت نظام مالی خود دارند، قرار بگیرد.

    پوشکارف گفت: یکی دیگر از مثال‌های رتبه‌بندی ناعادلانه این مؤسسات برزیل است. هم اکنون دو مؤسسه از سه مؤسسه رتبه‌بندی آمریکایی رتبه اقتصادی این اقتصاد بزرگ و ثروتمند جهان را BB- ارزیابی کردند. این کشور طی سال‌های گذشته طرح‌های توسعه بسیار زیادی را اجرا کردند و اعضای گروه BRIKS توانستند بسیار قدرتمندتر و متحدتر شوند.اما با این حال رتبه اعتباری برزیل از سوی این مؤسسات با بنگلادش یکی است.

    پوشکارف می‌گوید: بسیاری از سرمایه‌گذاران به توصیه‌های این سه شرکت اهمیتی نمی‌دهند و سرمایه‌گذارانی که در روسیه و برزیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند از تقویت روبل و رئال برزیل سود برده‌اند. اما متاسفانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی و بسیاری از سرمایه‌گذاران هنوز به گزارشات این سه مؤسسه رتبه‌بندی در سرمایه‌گذاری‌های خود توجه نموده و به همین دلیل کشورهای در حال توسعه در حال ضرر کردن هستند.

    پوشکارف گفت: وقتی مؤسسه (Standard & Poor's (S&P مجبور شد تا رتبه اعتباری آمریکا را از AAA به AA+ بیاورد فشار از سوی دولت آمریکا به قدری بر این مؤسسه وارد شد که علیرغم بالا رفتن سطح بدهی عمومی این کشور و افزایش کسری بودجه دو مؤسسه دیگر نتوانستند رتبه اعتباری آمریکا را کاهش دهند.

    ولادیمیر روژان کوفسکی کارشناس مؤسسه FXGLOBAL معتقد است اثبات اینکه رتبه‌بندی این سه مؤسسه غرض‌ورزانه است بسیار سخت است. تاکنون بارها و بارها این دو مؤسسه از سوی شرکت‌ها به دادگاه کشانده شدند اما شرکت‌ها در اثبات غرض‌ورزی آنها موفق نبودند.

    وی می‌گوید: این مؤسسات از مدل‌های رتبه‌بندی داخلی خود استفاده می‌کنند که مدل‌های ساخته خود این شرکت‌هاست و بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند آنها را اجبار کند تا اطلاعات مربوط به این مدل‌ها را ارائه کنند. این سه موسسه معتقدند اگر افراد نتایج رتبه‌بندی آنها را قبول ندارند از آن استفاده نکنند.

    روژان کوفسکی معتقد است ارزیابی ضعیف این سه شرکت در بررسی شاخص بدهی SCDOs باعث شد تا بزرگترین بحران جهان از زمان رکود بزرگ اقتصادی سال 1929 تاکنون اتفاق بیفتد. اگرچه این سه مؤسسه متهم اصلی ایجاد این بحران بزرگ اقتصادی جهان هستند اما تقریبا هیچ کاری برای تغییر ساختار ارزیابی خود انجام ندادند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو