عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران:

۸۴ درصد معاملات مشتقه به صورت آنلاین انجام می شود

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال ۹۶ در حوزه ابزار مشتقه شاهد تحولات خوبی بودیم به طوریکه اکنون حدود ۸۴ درصد معاملات مشتقه به صورت آنلاین انجام می شود.

۸۴ درصد معاملات مشتقه به صورت آنلاین انجام می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا،  حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا، با بیان این که در سال 96 چه به لحاظ ارزش و چه به لحاظ حجم معاملات شاهد رشدهای خیره کننده ای در بورس کالا بودیم،‌ اظهار کرد:همان طور که پیش بینی می کردیم امسال محصولات کشاورزی به صورت گسترده تری در در بورس کالا مورد معامله قرار گرفتند.

    وی افزود: مبادله نزدیک به 2 میلیون تن گندم یکی از اتفاقات مهمی بود که در بورس کالا رقم خورد.از طرفی در حوزه بازار فیزیکی ،‌ در سال 96 محصولات پتروشیمی بیشترین رشد و ارزش معاملات را در کل تاریخ 10 ساله فعالیت بورس کالا رقم زدند.

    سلطانی نژاد با بیان این که طی سال های گذشته تمرین های خوبی در حوزه بازار فیزیکی و بازار مشتقه انجام شده بود و ساختارهای خیلی خوبی را برای توسعه معاملات در بورس کالا فراهم کرده بودیم، اظهار کرد: این زیرساخت ها کمک کرد که وضعیت جاری معاملات بورس کالا بهبود پیدا کند و بخش های بیشتری از مبادلات به سمت شفافیت حرکت کند و در عین حال این زیرساخت ها در حوزه اقدامات توسعه ای هم به کمک بورس کالا آمدند تا توسعه لازم را در بخش های مختلف و مورد نیاز بازار ایجاد کنیم.

    وی با بیان این که ماده 33 قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی به طور کامل در دو محصول جو و ذرت اجرا شد و در محصول گندم هم به صورت آزمایشی اجرا شد، ‌افزود: در حوزه  محصولات مبتنی بر طلا هم نهادها و ابزارهای جدیدی طراحی شد از جمله ابزار گواهی سپرده طلا رشد خیلی خوبی پیدا کردند. صندوق های طلا به عنوان بازیگران این بازار شکل گرفتند و در حال حاضر  3صندوق فعالیت خود را شروع کرده اند. در سال 96 در حوزه ابزار مشتقه نیز شاهد تحولات خوبی بودیم  ومشتریان این ابزار رشد بسیار خوبی پیدا کردند. در بخش آنلاین تریدینگ معاملات مشتقه توسعه پیدا کرد و اکنون حدود 84 درصد معاملات مشتقه به صورت آنلاین انجام می شود.

    مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: حمایت ویژه ای نیز از سوی سیاست گذاران و قانون گذاران برای افزایش شفافیت معاملات در بورس کالا انجام گرفت. محصولاتی که پیش از این در بورس در رینگ داخلی نبودند به بورس پیوستند و پیش بینی می کنیم در سال 97 هم رشد بورس کالا در ابعاد مختلف را تجربه کنیم و حرکت این مجموعه به سمت ساختارهای معاملاتی مبتنی بر عرضه و تقاضا ادامه پیدا کند.

    وی با بیان این که فعالان بازار سرمایه و پول و بیمه باید ظرفیت های خود را در جهت هم افزایی به اشتراک بگذارند،‌افزود: تمام ارکان بازار سرمایه و پول و بیمه باید از اقدامات موازی که موجب کاهش ظرفیت ها می شود جلوگیری کنند.این مهم با هم اندیشی و به اشتراک گذاشتن ظرفیت ها بین ارکان صنعت مالی کشور محقق می شود و امیدواریم در رویداد مهم پیش رو یعنی نمایشگاه بورس،‌ بانک و بیمه زمینه همکاری هر چه بیشتر بین حوزه های صنعت مالی ایجاد و تقویت شود.

    سلطانی نژاد افزود: از آنجا که بورس کالا پیوند دهنده بین بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی است کمبودهای فعالان بخش واقعی اقتصاد باید توسط بورس کالا برطرف شود . اگر فعالان بخش واقعی اقتصاد مشکل تامین مالی دارند بورس کالا باید روش هایی برای تامین مالی مبتنی بر کالا برای آنها طراحی کند. اگر مشکل ریسک قیمت ها و تلاطم در حوزه قیمت دارند نیز بورس کالا باید برای رفع آن راه حل های مبتنی بر کالا ارائه کند.

    مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در مورد تناسب بین ریسک و بازده در فرهنگ سرمایه گذاری کشور مغفول مانده است و این موضوع باید در رویدادهایی همچون فاینکس 2018 که امکان حضور مردم و ارکان مختلف بازار مالی و پولی و بیمه ای در آن فراهم است، مورد توجه قرار گیرد.

    وی در پایان با اشاره به ضرورت آموزش فعالان جدید الورود به بورس کالا، گفت: آموزش از روش های مختلف در دستور کار ما قرار دارد و برای مثال نرم افزارهایی برای آموزش ابزارهای مالی بورس کالا طراحی کرده ایم که نمونه آن نرم افزاری است که برای بازار مشتقات مجهز کرده ایم .

    برچسب ها