عصر خودرو

در هفته منتهی به ۲۵ اسفندماه رقم خورد؛

اتمام پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت

عصر بازار- در نخستین روز کاری از هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در نماد «افاد۱» که به تعداد ۳۰ میلیون ورقه با نرخ سود ۲۰ درصد منتشر شده بود، به اتمام رسید.

اتمام پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، از رویدادهای مهم هفته جاری می‌توان به استقبال سرمایه‌گذاران از نخستین اوراق اجاره سهام بازار سرمایه اشاره کرد که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای تامین نقدینگی خود، با هدف تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی اقدام به انتشار آن کرد.

    بدین ترتیب اوراق اجاره سهام شرکت واسط مالی مرداد یکم به ارزش یک هزار میلیارد تومان که مدت پذیره‌نویسی آن از تاریخ 22 تا 23 اسفندماه 96 تعیین شده بود، در نخستین روز این پذیره‌نویسی به فروش رفت.

    رشد 89 درصدی ارزش مبادلات هفتگی فرابورس

    در پی دادوستد دو هزار و 324 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 46 هزار میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران، ارزش معاملات فرابورس نسبت به هفته گذشته 89 درصد رشد کرد که بخشی از این رشد ناشی از اتمام پذیره‌نویسی اوراق منفعت و پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بود.

    هفته جاری در میان بازارهای فرابورسی، بازار اول با رشد 752 درصدی حجم و افزایش 865 درصدی ارزش مبادلات بیشترین افزایش حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص داد و بدین ترتیب این بازار میزبان نقل‌وانتقال یک هزار و 316 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال بود.

    معامله‌گران سهام در بازار دوم نیز 467 میلیون سهم را در 57 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند که این حجم از مبادلات ارزش بیش از یک هزار و 400 میلیارد ریالی را رقم زد.

    علاوه بر این نقل‌وانتقال سهام در بازار پایه نیز به مبادله 459 میلیون سهم به ارزش 691 میلیارد ریال منتهی شد که حاکی از افت 59 و 33 درصدی حجم و ارزش در این بازار نسبت به هفته گذشته است.

    از سوی دیگر نگاهی به مبادلات اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد که در حالی حجم مبادلات این بازار با افت 52 درصدی مواجه شده که ارزش مبادلاتی آن 96 درصد رشد کرده است. بدین ترتیب در این بازار 82 میلیون ورقه به ارزش 40 هزار و 891 میلیارد ریال جابه‌جا شد که بیشترین سهم این مبادلات متعلق به اوراق بدهی بود.

    در حالی حجم و ارزش مبادلات اوراق بدهی در این هفته بیش از 100 درصد افزایش را به همراه داشت که دادوستد اوراق تسهیلات مسکن با افت حدود 30 درصدی در حجم و ارزش مبادلاتی مواجه شد. در تابلو تسهیلات مسکن خریدوفروش 25/. میلیون ورقه به ارزش 171 میلیارد ریال رقم خورد و این در حالی است که هفته گذشته 36/. میلیون ورقه تسه به ارزش 240 میلیارد ریال دست به دست شد.

    شاخص کل فرابورس نیز نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نکرده و با یک واحد رشد در ارتفاع 1081 قرار گرفت.

    محصولات کاغذی گوی سبقت را از فلزات اساسی ربود

    در این هفته بیشترین ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به گروه محصولات کاغذی با ارزش 308 میلیارد ریالی و سهم 14 درصدی از ارزش کل تعلق گرفت و بدین ترتیب به جای فلزات اساسی در صدر نشست.

    گروه فلزات اساسی نیز که هفته گذشته در صدر صنایع فرابورسی قرار گرفته بود این هفته جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. در مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت طی هفته جاری به بیش از 2 هزار و 100 میلیارد ریال رسید.

    برچسب ها