عصر خودرو

کمبود سرمایه، سد پالایشگاه سازی ایران در کشورهای دیگر

عصر بازار- تقریبا دو سال از انتشار اخباری مبنی بر مذاکره ایران با کشورهای مختلف برای مشارکت در ساخت پالایشگاه در این کشورها گذشته است، خبری که پس از انتشار تقریبا به دست فراموشی سپرده شد و حالا مشخص شده به نظر می رسد مشکلاتی که در زمینه تامین منابع مالی این پروژه ها وجود دارد، سد راه به تحقق پیوستن آن‌ها شده است.

کمبود سرمایه، سد پالایشگاه سازی ایران در کشورهای دیگر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یکی از اهداف حضور در پالایشگاه‌های خارجی فروش تضمین شده نفت خام و واردات فرآورده های نفتی در صورت نیاز است که برخی کشورهای تولید کننده نفت همواره در حال انجام آن هستند. به عبارت دیگر برای افزایش صادرات نفت باید در خارج از کشور تقاضا ایجاد کرد تا از طریق آن، فروش بلندمدت نفت کشورمان تضمین شود. یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای افزایش صادرات سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های خارج از کشور است.

    در این راستا زمستان دو سال پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از مذاکره با ٦ کشور مالزی، اندونزی، آفریقای جنوبی، سیرالئون، برزیل و هند برای مشارکت در ساخت و خرید سهام پالایشگاههای نفت خام خبر داد و با بیان این که ایران با مالزی در ساخت یک پالایشگاه نفت با ظرفیت پالایش روزانه ٢٥۰ هزار بشکه با ٣۰ درصد سهام، مشارکت دارد، گفت: شرکت مالزیایی درصدد توسعه پالایشگاه در قالب پتروپالایشگاه است و تا حدودی با اهداف ما متفاوت است، از این رو در این باره بزودی یک هیئت مذاکره کننده به منظور چگونگی ادامه کار، به ایران خواهد آمد.

    به گفته حمید شریف رازی قرار بود ایران  در ٤۰ درصد سهام یک پالایشگاه ٣۰۰ هزار بشکه ای در اندونزی مشارکت داشته باشد.

    همچنین اعلام شد برزیل در مذاکرات انجام شده تمایل خود را برای مشارکت ایران در ساخت یک پالایشگاه نفت در آن کشور و واگذاری بخشی از سهام آن به ایران ابراز کرده است.

    از سوی دیگر در همان سال معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مذاکره ایران با شرکت‌های اسپانیایی برای ساخت یک پالایشگاه 200 هزار بشکه‌ای در این کشور با هدف تضمین فروش نفت کشورمان خبر داد. آنطور که  عباس کاظمی توضیح داده بود سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه مساوی بوده و قرار بود  50 درصد هزینه توسط ایران و 50 درصد نیز توسط شرکت‌های اسپانیایی تامین می‌شود. البته مذاکرات  هنوز نهایی نشد بود.

    با این حال به نظر می‌رسد ایران به دلیل مشکلات مالی دیگر تمایلی برای ساخت یا مشارکت در ساخت پالایشگاه در کشورهای دیگر ندارد. به طوریکه شریف‌رازی، در گفت‌وگو با ایسنا درمورد تمایل ایران برای ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها توضیح داد: درحال حاضر ایران قصدی برای ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها ندار. در واقع این قصد قبلا وجود داشته اما در حال حاضر نه چنین درخواست و نه چنین تمایلی از سوی ایران وجود دارد.

    وی افزود: زیرا در بازار فعلی مشکلاتی در زمینه تامین منابع مالی پروژه‌ها و طرح‌ها وجود دارد.

    برچسب ها