عصر خودرو

قائم‌ مقام وزیر صنعت:

صادرات غیرنفتی ایران امسال پنج درصد رشد داشت

عصر بازار- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد رشد داشت که نویدبخش شرایط بهتر در سال ۹۷ است.

صادرات غیرنفتی ایران امسال پنج درصد رشد داشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مجتبی خسرو تاج پنجشنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه توسعه تجارت استان فارس افزود: اگرچه در آغاز امسال، آمار صادرات خیلی خوب نبود اما در نیمه دوم امسال این وضعیت بهبود یافت به گونه ای که تا پایان امسال رقم صادرات غیرنفتی کشور به 45 میلیارد دلار خواهد رسید.
    رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، حدود 89 میلیارد و 300 میلیون دلار تجارت غیرنفتی داشته ایم که از این رقم، حدود 41.7 میلیارد دلار صادرات کالای غیرنفتی و 47.6 میلیارد دلار واردات این گونه کالاها بوده است.
    وی ادامه داد: پارسال و در مدت مشابه، تجارت غیرنفتی کشور 78میلیارد و 200 دلار بود که امسال 14 درصد رشد داشته است.
    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مجموع در 11 ماه گذشته در کالاهای وارداتی، 60 درصد مواد اولیه و واسطه ای، 16 درصد ماشین آلات ، 18 درصد کالاهای مصرفی و 6.2 درصد سایر اقلام بوده است.
    خسرو تاج افزود: در 11 ماه سال جاری تراز تجاری ایران (نسبت صادرات و واردات) در حدود منفی 6 میلیارد دلار بوده است.
    وی ادامه داد: در بخش های محصولات شیمیایی، مواد آرایشی، اقلام خاص فولادی، لوازم خانگی، بعضی محصولات فلزی، بخش خودرو، محصولات نساجی، برق و الکترونیک و تجهیزات مخابراتی و تجهیزات نیروگاهی تراز صادرات ما منفی است.
    رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: بخش فناوری اطلاعات از ظرفیت هایی است که در مسیر توسعه صادرات باید مورد نظر باشد و باید جهت های آتی کشور را برای توسعه صادرات شناسایی کنیم.
    خسروتاج افزود: باید تاکیدمان روی ظرفیت های مبتنی بر سرمایه انسانی باشد و خیلی نمی توانیم روی مزیت های نسبی تکیه کنیم.
    وی یادآور شد: در سال آینده یک نمایشگاه تخصصی برای صنایع خلاق خواهیم داشت.
    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در استان فارس برای توسعه صادرات غیرنفتی ادامه داد: در بخش فناوری اطلاعات، این استان از قدیم شهرت داشته است و می توان از این سابقه به خوبی استفاده کرد.
    وی گفت: برنامه راهبردی توسعه صادرات را برای کشور در نطر داریم و سعی کردیم برنامه راهبردی که می توان چراغ راه ما برای توسعه باشد را قطعی و ابلاغ کنیم.
    وی افزود: یکی از این ها بحث حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است که باید برای حضور بنگاه ها در بازار جهانی برنامه داشته باشیم و از برنامه ها در این زمینه حمایت می کنیم.

    برچسب ها